"

Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-01-2013, 21:35   #1
Reptilfreak

ElHein sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Nordland.
Alder: 28
Meldinger: 224
Standard Må ha ny pære - hvilken?

Hei, hei folkens. Lenge siden sist! Jeg har stort sett vært aktiv på shelled-warriors.co.uk, men jeg har selvfølgelig ikke glemt kjære reptilfreaks. Det jeg lurer på er hvilken pære jeg skal bruke? Jeg har en forkjærlighet til lucky-reptile sine pærer og jeg har bright-controllen og den keramiske holderen. Jeg trenger litt veiledning når det gjelder valg av lampe. Til nå har skilpaddene hatt en mindre kasse, men den nye kassen (2M * 1M, legger opp bilde og guide når alt er på plass!) krever sterkere skyts.

Mine Testudo hermanni boettgeri kommer fra Tsjekkia, men arten kommer fra toskana. (Bare så det er avklart). I den nye kassen vil jeg ha en pære som både varmer og belyser og jeg havner derfor igjen på metall/halide-lamper. Jeg vurderer to muligheter:
Disse er som følger:

http://www.luckyreptile.com/products/145/en/pid1,4$pid2,7773888$pid3,7774301$sort,3/products.html

Er dette heller det bedre valget?

(For en eller annen grunn kunne jeg ikke legge inn begge som [URL]. Hakke peiling på hvorfor :( )
Håper på å høre fra dere, folkens!
-Kjør debatt.
Gammel 07-01-2013, 21:43   #2
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 1,091
Standard

Vil si at "BRIGHT SUN ULTRA DESERT" vil være det mest naturlige valget. Den ene pæren er beregnet på regnskog/skog dyr som sjelden får direkte sollys, og med mindre UV, den andre er beregnet på ørkendyr. Jeg vil tro at hermanni'en bruker mer tid i direkte sollys enn inne i skog, hvertfall når en tenker på at den kommer fra Toscana, finnes jo både skog og "ørken" i Toscana, men lyst og varmt er det iallefall.
Goomba er offline   Svar med sitat
Gammel 07-01-2013, 22:49   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Karmøy
Meldinger: 264
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Goomba Vis post
Vil si at "BRIGHT SUN ULTRA DESERT" vil være det mest naturlige valget. Den ene pæren er beregnet på regnskog/skog dyr som sjelden får direkte sollys, og med mindre UV, den andre er beregnet på ørkendyr. Jeg vil tro at hermanni'en bruker mer tid i direkte sollys enn inne i skog, hvertfall når en tenker på at den kommer fra Toscana, finnes jo både skog og "ørken" i Toscana, men lyst og varmt er det iallefall.
Solar glo fra exo terra er også et mulig alternativ
Gammel 08-01-2013, 12:40   #4
Reptilfreak

ElHein sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Nordland.
Alder: 28
Meldinger: 224
Standard

Hei folkens og takker for svar! Det blir vel til ULTRAen, da Jeg har aldri vært i toscana og jeg fant relativt lite stoff om strålningen der, men jeg er enig i det du sier. Skilpaddene har det nok best dersom de har tilgang til en sterkere strålning. Gleder meg til å få feedback på kassen. Tenkte at jeg skulle lage en guide på hvordan en kan bygge slike kasser. Jeg har også en overraskelse som kommer på bildene

Forresten hørte jeg av et par venner at lampene med selv-balast taper seg mye fortere enn de med ekstern balast. Jeg tror man skal ta det med en klype salt, men de lampene ser jeg også på som gode alternativer. Men jeg ervervet min forkjærlighet for lucky reptile av butikken som ble drevet av en aktiv forumbruker for en stund siden. Hehe.
Takker for feedback! Da snakkes vi.

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvilken art? Casandra Taranteller 10 13-11-2010 23:17
Hvilken? mfm Andre insekter 0 30-07-2010 19:51
Hvilken art? Adsome Taranteller 3 15-12-2008 15:36
Hvilken? Tarantellen Knelere 2 16-08-2007 14:01
UVA / UVB Pære Uroplastix Utstyr 8 11-06-2006 20:16

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 20:27.