"

Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-05-2010, 20:15   #1
Reptilfreak

Leon Geck sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Rogaland
Alder: 39
Meldinger: 14
Standard Inkubator (Prototype)

God kveld godtfolk.
Tenkte jeg skulle dele mitt lille prosjekt med dere.
Har det siste dagene lagt min lille prototype av en inkubator og setter gjerne pris på konstruktive tilbakemeldinger for å få denne optimal.

Følgende utstyr er brukt:
Sarel koblingsboks (skap)
4A hoved kurs
1stk bryter
2stk 230v lys
1stk termostat
1stk 20W heater.

Har kun tørrkjørt inkubatoren litt og det ser lovende ut, men har enda ikke fått testet hvor stabil den er ettersom jeg ikke har fått ræva i gir for å gå til innkjøp av et termometer.
Så det som mangler forsatt termometer, innvendig lys og en passe skål/boks til å ha eggene i.
I tillegg må jeg lage et hull for å få mer oksygen inn i kassen ettersom den er relativ tett.

Legger ved noen bilder av byggingen så dere kan se hvordan jeg har gått frem.
Kom gjerne med innspill om forbedringer.
Vedlagte miniatyrbilder
Inkubator (Prototype)-img_0030.jpg   Inkubator (Prototype)-img_0031.jpg   Inkubator (Prototype)-img_0032.jpg   Inkubator (Prototype)-img_0033.jpg  

Inkubator (Prototype)-img_0034.jpg  
Leon Geck er offline   Svar med sitat
Gammel 03-05-2010, 16:08   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Asker
Alder: 46
Meldinger: 56
Standard

Ser bra ut.. Vi bruker lufte rister til sarel skap som står ute. De som skråner nedover om du veit hva jeg mener.. Slipper du direkte luftstrøm inn, og da sikkert enklere og holde tempen riktig...
skippy1972 er offline   Svar med sitat
Gammel 03-05-2010, 17:07   #3
Reptilfreak

Leon Geck sin avatar

Standard

Litt usikker på hva du mener..
Men visst du mener filtrene så har jeg hvert inne på tanken, men problemet er at de filtrene vi tar inn på jobb er alt for store, men dersom det finnes noen til denne størrelsen skap er det absolutt noe jeg skal vurdere.

Mvh Leon
Gammel 03-05-2010, 17:21   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Asker
Alder: 46
Meldinger: 56
Standard

ja disse som ser ut som vanlige lufte rister som ofte er på husvegger også.. Men som du skriver, de er vel kansje litt for store til de små skapene. Svarte litt raskere enn hodet var med i dag.. he he he..
skippy1972 er offline   Svar med sitat
Gammel 03-05-2010, 17:43   #5
Reptilfreak

Leon Geck sin avatar

Standard

Hehe ja men tanken var god, mulig jeg kan få fatt på en mindre type.
Takker likevel for innspillet.
Gammel 08-05-2010, 04:51   #6
Reptilfreak

Boavennen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Like utenfor Allfarvei Rogaland
Meldinger: 340
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (21)
Standard

Spennende, og ser robust og flott ut. Noen av inkubatorene som selges ser jo ut som en isoporeske med takvindu.

Har noen kommentarer/spørsmål:

Hvis en ikke kan få fordelaktige priser gjennom jobb el annet, er ikke et slikt skap og innhold inkl sikringer, heater og termostat veldig dyrt? Min tanke er at hvis det koster skjorta og en i tillegg må lage det selv, så ville iallefall jeg heller kjøpt en ferdig inkubator.

Som en videreføring av forrige spm, så hadde det vært kjekt å vite hva de forskjellige delene koster og evnt hvor de kan kjøpes.

Regner med at denne skal fungere som en "tørr-klekker". Jeg tror kanskje allikevel at det kan bli fuktighet i boksen, evnt kondens og kanskje dråper fra taket. Metall isolerer ikke mye, og kondens er nok en aktuell problemstilling.
Da blir spørsmålet om det elektriske opplegget i boksen er av en slik IP-standard at det er forsvarlig å benytte det i et slikt miljø?

En annen liten kommentar er at når en starter et prosjekt, så bør man ha vurdert kostnad og kvalitet opp mot behov. Sagt på en annen måte så trenger man ikke lage en flott, dyr og supernøyaktig klekker, hvis en eksempelvis kun har tenkt å bruke den til et kull med kornsnokegg pr år. Hva en har lyst til/råd til, er en annen ting.

Sist endret av Boavennen; 08-05-2010 kl 04:53. Begrunnelse: "Leif", samt å komme Sveinjo i forkjøpet ;-)
Boavennen er offline   Svar med sitat
Gammel 08-05-2010, 18:19   #7
Reptilfreak

Leon Geck sin avatar

Standard

@Boavennen.

Flere gode synspunkter her, så la oss ta det fra starten ;-)

Jeg vet dessverre ikke prisen på en ferdig inkubator men kan nok se for meg at den er billigere en å bygge en selv av denne type utstyr.
For min del er jeg så heldig at jeg har en hyggelig sjef som har gitt meg en veldig god pris på dette utstyret.

Skjønner godt du muligens ville kjøpt en ferdig inkubator, for min del handlet dette mer om interesse og en liten utfordring for å se om jeg kunne få dette til, så når muligheten og billige deler dukket opp tenkte jeg hvorfor ikke
Dette ligger jo innenfor mitt fagområde og jeg brukte ikke mer en 4 timer på å bygge den, så kan vel ikke akkurat si det var så tidskrevende.

Vi kan sette opp et lite reknestykke på det mest nødvendige uten rabatter.
Veggskap 300x300x210mm: Ca 600kr
Sikring 4A: Ca 300kr
Heater: Ca 400kr
Termostat: Usikker på pris her men kan muligens ligge rundt 1000kr
Diverse (Skruer,rist,ledning og lignende): Ca 300kr
Totalt: 2600kr
Konklusjon: Relativt dyrt dersom man ikke har rabatter eller gode kontakter

Solar og Ahlsell er to eksempel på grossister på slikt utstyr.

Fukt og kondens er nok den største utfordringen her, det har du helt rett i.
Det meste av slikt utstyr til en normal slump med penger holder vell Ip-grad 20 og er ikke spesielt glad i høy fuktighet over tid, så her har jeg en utfordring, men hva hadde livet hvert uten utfordringer
Først og fremst når det gjelder direkte kontakt med kondens som dråper fra oven kan dette lett unngås med en tildekking av ei pleksiplate.
Når det gjelder luftfuktighet over lengre tid er muligens det en større utfordring, her har jeg hvert inne på tanken på et filter og eventuelt en slags fukt samler som foreksempel cortec som har en veldig god egenskap til å ta opp fukt.

Kostnad og behov er jo selvfølgelig en viktig faktor i det meste en driver med, men da kommer det jo tilbake til interesse og muligheter, for min del så har jeg begge deler og når disse delene kostet meg 200kr til felleskassen på jobb så var det ikke noe vanskelig å bestemme meg for å prøve, om denne inkubatoren kommer til å fungere bra vil jo tiden vise og om ikke så har det ikke hvert noe stort tap men heller mer morro og tidsfordriv

Intensjonen med denne tråden er ikke å oppfordre andre til å gjøre på samme vis eller prøve å overbevise andre om at dette er måten å gjøre det på.
Den fulle intensjon var å få diskusjoner rundt prosjektet og gode innspill for å få et best mulig resultet noe du absolutt har komt med.
Og ikke minst dele mitt prosjekt med eventuelle likesinnede her inne.

Takker for gode innspill, kom gjerne med flere du måtte ha på lager.

Mvh Leon
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Inkubator Gibbs Agamer 12 31-05-2006 17:19

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 13:54.