"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Utstyr Glomat Double Starter Unit 40w

Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19-09-2009, 15:44   #1
Reptilfreak

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 27
Meldinger: 1,629
Standard Glomat Double Starter Unit 40w

Jeg har en god del Glomat 2x40W Electronic Fluorescent Lightning System, T8 naturligvis ettersom det ikke er laget uvb lysrør i T5 enda...

Vel saken er at jeg har en del terraier som ikke er 120 i lengde, og jeg har lysrør stort sett utelukkende på innsiden av terrariene (så lenge det er T8 da..). Er det noen som vet 100% sikkert at det går ann å bruke f.ek 30W lysrør i disse lysrørholderene?
Merk at ballasten på disse er elektroniske, og jeg vet fra mine andre T5 glomat at det ikke er noe problem å bruke lysrør i mindre Watt styrke så lenge ballasten er elektronisk og ikke magnetisk, slik som de gamle ballastene i disse var.

Litt viktig at dette ikke blir "ja jeg tror det skulle gå greit svar" men litt mer konkret da jeg ikke har lyst å våkne opp til en hylende brannvarsler som da jeg tjuvkoblet et par ledninger for en stund til bake...

Jeg vet at problemet med de gamle magnetiske ballastene var at om man puttet et 30W eller 18W i en lysrørholder som var beregnet for 40 W så hadde man plutselig 10W som ikke hadde noen plass å gå, og det kunne være risky.

Vanligvis skal man jo kunne lese dette av på ballasten, problemet er vel heller at det ikke går ann å skru opp disse starerene og at de er limt sammen....tosjint...

Noen tekniske sjeler der ute som har noen vettuge svar?

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Ett nytt liv starter Gobblin Snoker 23 19-07-2008 09:43
Starter fra scratch! mariusa Skorpioner 8 09-01-2007 21:47

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 23:31.