"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Utstyr HJELP! Varme til en liten sumpskilpadde i et kar

Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30-04-2009, 21:30   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Trondheim
Alder: 35
Meldinger: 24
Red face HJELP! Varme til en liten sumpskilpadde i et kar

Hei!

Venninna mi har en sumpskilpadde. Hver morgen spiser den og gjør fra seg i et eget kar. Karet er kjøpt på Clas Ohlson og kan romme 70 liter.

Problemet er at det hender av og til at tar tid før tassen gjør fra seg etter frokost, og særlig om vinteren blir vannet fort kaldt dersom tassen drøyer med bæsjingen Derfor lurer jeg på om dere har noen forslag til hva som kan brukes for å holde varmen i karet stabilt? Jeg har sjekket ut noen varmekolber, men de krever at en stor del av kolben er under vann. Men det er ikke akkurat så god plass for skilpadden til å svømme i matkaret, og siden skilpadden bare spiser og gjør fra seg i karet, så er vannet fylt opp slik at hodet til skilpadden stikker ut, altså i underkant av 1/3 av karet.

Hva kan vi bruke for å varme karet? Hva er egentlig varmestav? Funker det? Hvor kan jeg kjøpe dette isåfall? Går det greit om bare en liten del av varmekolben stikker i vannet, selv om det står på den at det ikke skal være sånn?

Dersom dere har forslag til produkter (helst noe uknuselig), eller dere selv kan selge meg noe brukt, så vennligst hyl ut (evt. med link)
TAKK
bertebeth er offline   Svar med sitat
Gammel 30-04-2009, 21:38   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 29
Meldinger: 1,489
Standard

Finnes jo mindre varmekolber beregnet for små kar. Ellers har du varmematte som fås kjøpt på feks en dyrebutikk, men er usikker på hvordan den er med tanke på vannsprut fra karet (den må nok stå under karet i så fall). Ellers kan varmekabler kanskje funke? De er dessverre ikke så bra å få festet til karet dersom det er plastikk hva jeg har erfart (om karet er av plastikk? Usikker på om de selger glasstanker på Clas O).

Hvis du har varmekolben ute av vannet så vet jeg i hvert fall at elementene brenner opp og det blir ganske varmt, noe som skjedde meg med en varmekolbe tidligere - er en liten svart brentflekk her på gulvet for å si det sånn.
Freddy90 er offline   Svar med sitat
Gammel 30-04-2009, 22:48   #3
Reptilfreak

Standard

Hvordan kan det bli brennflekk på gulvet når ikke varmekolben er på gulvet? Kjøpte en kolbe idag og den er nå festet med to sugekopper på plastkaret. Håper så inderlig det funker... er veldig nervøs...

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post
Finnes jo mindre varmekolber beregnet for små kar. Ellers har du varmematte som fås kjøpt på feks en dyrebutikk, men er usikker på hvordan den er med tanke på vannsprut fra karet (den må nok stå under karet i så fall). Ellers kan varmekabler kanskje funke? De er dessverre ikke så bra å få festet til karet dersom det er plastikk hva jeg har erfart (om karet er av plastikk? Usikker på om de selger glasstanker på Clas O).

Hvis du har varmekolben ute av vannet så vet jeg i hvert fall at elementene brenner opp og det blir ganske varmt, noe som skjedde meg med en varmekolbe tidligere - er en liten svart brentflekk her på gulvet for å si det sånn.
Gammel 30-04-2009, 23:54   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Var bare et eksempel.. Det jeg mente var at varmeelementene kan overhetes dersom den er for langt over vann. Er en grunn til at kolbene har et punkt som må være under vann, en strek eller et merke eller noe. Finnes kolber som krever mindre vann, og de som krever mer.
Gammel 01-05-2009, 00:02   #5
Reptilfreak

Standard

Vet du om en nettbutikk eller noe sånt som har minikolber? Syns alle kolbene er så svære, jeg. De har ikke noe mindre i dyrebutikkene her i byen :-S

Sitat:
Var bare et eksempel.. Det jeg mente var at varmeelementene kan overhetes dersom den er for langt over vann. Er en grunn til at kolbene har et punkt som må være under vann, en strek eller et merke eller noe. Finnes kolber som krever mindre vann, og de som krever mer.
Gammel 01-05-2009, 00:30   #6
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Fant denne på webzoo.no: www.webzoo.net Din akvariebutikk på nett.....
selv om jeg er usikker på hvor lang den kolben er, og kvaliteten, men den hadde den minste wattstyrken i hvert fall.
Står at den kan brukes helt nedsenket i vann, er jo bare å legge den helt på undersiden da tenker jeg, liggende på bunnen av karet dersom skilpadden ikke er så alt for stor.

Ellers ser jeg på akvasia.no at det har kommet et produkt som heter Neoheater, litt info om den:
For akvarier opptil 30 liter.
Lengde: 16,5 cm
Bredde: 9 mm
25 watt
(Har visstnok null erfaring med den, så der får noen andre som kanskje har mere akvarie peiling enn meg komme med innspill i så fall..)

EDIT: Trodde det sto at du bodde i Trondheim, men det var visst hos meg det sto det.. Ser det står Midt-Norge hos deg nå, så har jo ikke peiling på hvor.. *Flau*
Gammel 01-05-2009, 00:35   #7
Reptilfreak

Talking

Null problem, bor faktisk i Trondheim ;-)
Takk for masse tips og råd! Skal se om en liten tass kanskje får noen fine gaver til bursdagen sin nå i sommer ;-)

Sitat:
Fant denne på webzoo.no: www.webzoo.net Din akvariebutikk på nett.....
selv om jeg er usikker på hvor lang den kolben er, og kvaliteten, men den hadde den minste wattstyrken i hvert fall.
Står at den kan brukes helt nedsenket i vann, er jo bare å legge den helt på undersiden da tenker jeg, liggende på bunnen av karet dersom skilpadden ikke er så alt for stor.

Ellers ser jeg på akvasia.no at det har kommet et produkt som heter Neoheater, litt info om den:
For akvarier opptil 30 liter.
Lengde: 16,5 cm
Bredde: 9 mm
25 watt
(Har visstnok null erfaring med den, så der får noen andre som kanskje har mere akvarie peiling enn meg komme med innspill i så fall..)

EDIT: Trodde det sto at du bodde i Trondheim, men det var visst hos meg det sto det.. Ser det står Midt-Norge hos deg nå, så har jo ikke peiling på hvor.. *Flau*
Gammel 01-05-2009, 00:37   #8
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av bertebeth Vis post
Null problem, bor faktisk i Trondheim ;-)
Takk for masse tips og råd! Skal se om en liten tass kanskje får noen fine gaver til bursdagen sin nå i sommer ;-)
Åja den er grei, hehe.. Det jeg skrev/spurte om var bare om du hadde hørt med TAM Lade eller Akvasia Zoo? Det kan være de har noe som passer deg.
Gammel 01-05-2009, 09:43   #9
Reptilfreak

Wink

Hmm... har aldri hørt om de dyrebutikkene Er ikke trønder og ikke så godt kjent på Lade hvertfall, så jeg ante ikke at det var butikker der. Må lete etter de butikkene og hvor bussen stopper Det gikk visstnok greit med varmekolbe, men jeg skal lete etter noe bedre for å være heeelt sikker Det er viktig å få en god do- og matopplevelse ;-)

Sitat:
Åja den er grei, hehe.. Det jeg skrev/spurte om var bare om du hadde hørt med TAM Lade eller Akvasia Zoo? Det kan være de har noe som passer deg.
Gammel 01-05-2009, 12:46   #10
Reptilfreak

Sharkie sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Uti havgapet i Romsdal
Alder: 32
Meldinger: 795
Standard

TAM Lade er vel 5-10 minutter å gå fra siste holdeplass på Lade (tar ikke busse så ofte til/fra Lade at jeg kan si noe der, bare tatt denne bussen en gang). Men om du tar bussen til KBS, og går nedover mot togskinnene, over ei bru der mot Ultra Lade, er TAM Lade på motsatt side av veien

Emner
kar, mat, sumpskilpadde, varme, varmekilde

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Jeg vil ha en liten som liker varme! Nirvania Skilpadder 10 16-04-2009 22:14
Liten ulykke. Hjelp! abarth Taranteller 15 22-04-2007 00:25
Hjelp! Slapp sumpskilpadde.. tøtta80 Skilpadder 2 31-10-2006 18:41
Døende sumpskilpadde - hjelp.. Danial Skilpadder 12 23-08-2006 10:16
hjelp til varme i terrariet! nemesis Taranteller 6 12-11-2005 01:05

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 20:27.