"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Terrarier Beklager men jeg trenger fasit på belysning i BD terra

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13-12-2016, 22:33   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2013
Sted: "Ålesund"
Alder: 44
Meldinger: 32
Standard Beklager men jeg trenger fasit på belysning i BD terra

Jeg bygger nytt større terra til vår 6mnd. gamle skjeggis og har lest meg fullstendig vill.
Jeg har planlagt og lest meg opp på dette dyret i to tre år før den kom i hus. To bøker og "alle" forumtråder. Jeg tror jeg har lest for mye og er blitt usikker på hvordan jeg skal gjøre tilværelsen best mulig for den lille skapningen.
Nå bor den på en "hybel" som er 95x40x50cm
Hvor den har to STK exo terra 25w UVB 150 kompaktlamper og en 75w daylight basking spot. Uv lampene er lavt nede for å gi mest mulig effekt.
Den nye boligen blir 140x80x70 (LBH) med bakgrunn hyller og nivåforskjeller.
Nå har jeg lest at kompaktlamper er tilnærmet ubrukelige og lysrør er ubrukelige med mindre dyret ligger kloss intill (i caresheet står det derimot 40 cm avstsnd er ok) da gjenstår vel kun kvikksølvdamplampe som det beste alternativ, men de avgir jo så mye varme sies det. Jeg har ett ønske om å unngå å se lyskilden fra utsiden hvis det er mulig.
Kunne jeg brukt f.eks 3x35w lysrør og skjult de med en lyslist fra toppen 10 cm ned mot skinnen over dørene. Eller evt kv.d.lampe diagonalt rettet i terraet som kombinert basking og uv kilde?
Jeg følte jeg hadde full kontroll helt til jeg leste for mye.
Hjelp?
Vedlagte miniatyrbilder
Beklager men jeg trenger fasit på belysning i BD terra-20161213_232910.jpg  
baldwind er offline   Svar med sitat
Gammel 14-12-2016, 09:37   #2
Reptilfreak

Reptilutstyr sin avatar

Medlem siden: Apr 2016
Sted: Østfold, Ørje
Meldinger: 135
Standard

Har du vurdert HID pære som uv og varme spot? Det er supre pærer til soldyrkende reptiler. Til vanlig belysning så er T5 lysrør bra(mindre flimmer en T8)
Følgende medlemmer liker innlegget til Reptilutstyr
Gammel 14-12-2016, 18:24   #3
Reptilfreak

Standard

HID pære er muligens en god løsning. Jeg har nok forvekslet HID og kvikksølvdamp og tenkt at det var det samme. Har ikke funnet så mye info om de rundt om, men google litt om de også og se hvilke erfaringer jeg finner.
Takker for svar!
Gammel 15-12-2016, 01:09   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

HID, HQI og HQL er alle "metal-halide lamp" men med litt ulik utforming og størrelser. Alle benytter seg av samme prinsipp for å kunne skape en lysbue mellom polene, men de forskjellige pærene kan bruke forskjellige gasser eller sammensetninger av gasser, samt metaller på polene for å skape sitt helt speielle lys.

HID står for "High-intensity discharge lamp" men gir ikke noe mer eller bedre lys en HQI/HQL lampene men har blitt mer anvendelig siden pærene er vesentlig mindre enn HQI og HQL lampene. Et kanskje litt mer fancy navn på HID lampene er Xeon lamper som bilindustrien var veldig glad i inntil LED lampene kom for fult. De første Xeon lampene som man brukte i biler på 90 tallet avga også UV, men etter at de byttet gass er dette problemet borte.
Vi på vår side ønsker UV og det gir disse pærene oss. Du får mye veldig lys, du får varme og UV.
råling fra pæren og du får UV.

En annen ting som er veldig kult med slike pærer er at lyset er mye penere enn fra vanlige lyspærer. Det er litt vansklig å forklare men fargene kommer bedre frem og lyset "gnistrer" på en veldig fin måte, spesielt om det treffer litt vann/vanndråper.

Hvis varme ikke er et problem så er det ikke noe bedre du kan få enn HID/HQI pærer

Ang. kompaktpærer mot lysrør så er de like gode/dårlige om man sammenlikner lik watt styrke Teknologien mellom dem er tilnærmet lik, det eneste er at ved kompakt pærer så har de bøyd røret mens på et lysrør så er det forblitt rett. På et rett rør vil UV mengden spre seg over hele lengden på røret, mens på en kompakt pære vil følgelig UV mengden være midt under pæren, mengden på spredning vil avhenge av reflektoren.

Sist endret av Frogger; 15-12-2016 kl 01:46.
Frogger er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Frogger
Gammel 15-12-2016, 22:05   #5
Reptilfreak

Standard

Tusen takk for utfyllende og godt svar!
Hva skulle vi egentlig gjort uten dette gode forumet😯
Nå er saken plutselig blitt enkel. Jeg går for HID. At de er mindre en de andre alternativene innen samme kategori, ser jeg på som en stor fordel. Overskuddsvarme skal vi alltids klare å hanskes med.
På hjemmesiden til "Reptilutstyr" var det også godt forklart avstand i forhold til temperatur. Det likte jeg.
Dette blir knallbra!
Følgende 2 medlemmer liker baldwind sitt innlegg:
Gammel 15-01-2017, 22:52   #6
Reptilfreak

Standard Det nærmer seg

Det ble ett vanvittig sterkt lys av denne pæren hele stuen lyste opp som om en bil med fulle langlys lyste rett inn. Det ble litt murring fra de andre i huset, men når jeg la på 2× 24w varmhvit t5 i tillegg, ble det faktisk bedre. Når jeg la siste strøket med rødbrun fugemasse ble gjenskinnet dempet kraftig og det ble helt bra! Foreløpig har jeg 41° i senter av lyset på bunn av terraet.👍 neste blir dødmatt trestjernes gulvlakk med afrikansk elvesand på lakken. Så litt avblending og glassdørene.
Vedlagte miniatyrbilder
Beklager men jeg trenger fasit på belysning i BD terra-20170115_231659.jpg   Beklager men jeg trenger fasit på belysning i BD terra-20170115_231531.jpg  
Følgende 2 medlemmer liker baldwind sitt innlegg:
Svar

Emner
belysning, beste uvb kilde, skjeggagam

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Akvarium-Terra. Trenger hjelp. E.repti Terrarier 11 06-09-2011 13:40
Spørsmål om terra + belysning og div ville Terrarier 6 25-03-2011 14:54
Lage terra, trenger hjelp... stokken Vivarier 16 07-02-2010 10:26
beklager,ikke reptiler, men verdt å lese! straymond Media 7 26-05-2005 16:17

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 13:00.