"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Terrarier ang. terrarier og priser

Terrarier Hvilken størrelse skal jeg ha på terrariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29-01-2010, 12:07   #1
Junior Member

Deville sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Sør-Trøndelag
Meldinger: 2
Standard ang. terrarier og priser

Er ny her på siden, men har vært på repti.net en stund nå.
Interessen for disse herlige skapningene har jeg hatt lenge,
men har enda ikke fått skaffet meg en selv, siden jeg er ufattelig
nøye på at jeg vil være så godt forberedt som overhodet mulig
først. Dessuten vil jeg nødig gjøre bomkjøp. Derfor forhører jeg
meg rundt først, hehe

Skjeggagam er nok dyret for meg, det er jeg ganske sikker på nå.
Ser rundt omkring at de skal ha minst 120x70x70 når de er voksne (?)
og lurer på om det er umulig å finne noe slikt til under 2 - 3 000,-?
Og å bygge selv blir kanskje enda dyrere? Har hittil bare funnet på
svenske butikker på nett, men ser at prisene blir ganske høye når
man skal ha et som er så stort?

Setter pris på all verdens råd og tips
Deville er offline   Svar med sitat
Gammel 29-01-2010, 14:56   #2
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,743
Standard

Næh,skal du bygge deg et selv så blir det ikke dyrere enn å kjøpe et ferdig terra.
Jeg bygde et terra med målene ca 180 X 90 X 119 eller noe ??
Det kostet med ca 4000 kr trur jeg det var ?
Sier bare Coop Bygg er stedet (ligger på lade)
leo77 er offline   Svar med sitat
Gammel 29-01-2010, 15:23   #3
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 35
Meldinger: 1,025
Standard

Tror jeg brukte ca 1500kr på å bygge terrarie på 100x50x50 til mine leo'er.
Takess-plater, isopor, glassfront, reisverk, grunning og maling.

Byggmax er billigere, hvis du har det i nærheten

Poecilotheria-fan!
Devilizer er offline   Svar med sitat
Gammel 29-01-2010, 16:45   #4
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,743
Standard

Byggmax ligger også på Lade Deville
Glass kjøper du hos glass mesteren på Tunga (grei på pris)
leo77 er offline   Svar med sitat
Gammel 30-01-2010, 13:13   #5
Junior Member

Deville sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Sør-Trøndelag
Meldinger: 2
Standard

Okei, takker! (:
Har nok bestemt meg for å bygge selv nå, siden typen har gått med på å stå for selve bygginga
(jeg er elendig til sånt, hehe) Så skal sjekke ut de butikkene! (: Tenker på å ha glassplate forran,
men lurer på om det er mulig å ha åpningen i toppen, eller om man ha skyvedør forran i glasset?
Deville er offline   Svar med sitat
Gammel 30-01-2010, 21:19   #6
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

En voksen skjeggagam skal miniumum ha 150x60x60.. 120 bli i minste laget.. Og, jo større du bygger jo bedre..

Jeg har selv bygget to terrarier til mine 2 skjeggagamer. Begge har jeg bygget i furuplater/norgesplater. De er utrolig praktiske, for de kommer i 60 bredde - dvs du trenger ikke kappe på langs - bare på tvers, og det forenkler jobben ganske mye.. De fins i 1,8 eller 2,1 cm tykkelse.. Lengdene varierer - man får helt fra 60x60 til 240x60..

Til det siste terraet kjøpte jeg furuplater på 240x60. Den kan du kappe på tvers, og da får du f.eks en på 150x60 og en på 90x60. Om du kjøper 3 slike plater får du 3 plater på 150x60 (som du da bruker til ryggplate, topp og bunn). Du får selvfølgelig også 3 plater på 90x60 - 2 av disse bruker du til sideplater. Den siste får du ikke bruk for. Du trenger muligens også en plate på f.eks 150x30 (fås kjøpt i den lengden) som du kan bruke i fronten for å heve skyvedørslisten fra bunnplaten (hvis ikke blir den fylt med sand) og evt topp-platen..
Fordelen med furuplatene er at de er forholdsvis glatte - dvs du trenger ikke pusse deg ihjel for å få et pent resultat etterpå - selv om det selvfølgelig anbefales å pusse dem. Begynn med middels grovt pussepapir, deretter 180 eller 240 pussepapir. Selv avsluttet jeg med en pussesvamp/matte fra 3M, Extra Fine - fås på clas ohlson. For å få best resultat fukter man svampen og overflaten på treet - da reiser flisene seg i treverket - når du da pusser over ender du opp med en superglatt finish.

Om typen din er en kløpper på snekkerier får du han til å plugge sammen platene også, istedenfor å skru dem sammen. Det er mer holdbart og gir et penere resultat, om han ikke forsenker skruene og tetter hullet.. Men plugging tar lengre tid og krever stor nøyaktighet..

Ang skyvedører i front anbefales det ja.. Til å begynne med tenker man kanskje at det ikke er så pent - glasset overlapper jo på midten.. Men etterhvert legger du ikke merke til det.. Skyvedører er utrolig praktisk, og er å anbefale i forhold til agamen din også. Agamer er sky/redde for ting som kommer ovenfra (kommer nok av at fugler er en av deres fiender i naturen) - så de vil ikke sette veldig stor pris på at du kommer inn i terraet ovenfra - de vil sette mer pris på at du kommer inn i terraet i fronten..
I toppen må du imidlertid huske på å ha lufting - enten ved å installere vifter som suger luften UT (ikke blåser inn) av terraet - eller ved å ha en stor lufterist (hvor stor avhenger av hvor stort terraet er - men et 150x60x60 kan du ha en 140-150 lang og 30 cm bred lufterist..

Når det kommer til lys må du huske at alt UV lys skal installeres INNI terraet, eller i fri luft til agamen - og alt UV lys (avhengig av hvilket du bruker) skal være innenfor en viss radius fra agamen. Eks må agamen komme innenfor en radius på 10 cm fra UV rør som ReptiGlo 10.0, eller 30-40 cm fra UV pæren Lucky Reptile Bright Sun UVB Desert 70W.
Derfor bør du også tenke på å lage en bakgrunn til agamen din - eks;
http://www.repti.net/reptile_picture...ceps_78073.jpg

Det er viktig at en slik bakgrunn er praktisk - både for deg og agamen din. Med en slik bakgrunn er det f.eks ingen problemer å få UV lyset nært nok.
Agamen elsker også å ligge i høyden, så lager du en slik bakgrunn vil den mest sannsynlig henge i bakgrunnen 99 % av tiden - de liker å holde oversikten over hva som skjer både i og utenfor terraet I naturen klaterer de ofte opp på små høyder for å ha god utsikt.. Dessuten ser det jo bra ut også
Svar

Emner
skjeggagam, terrarie

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Priser for lave på reptiler? Euble_m Reptiler 39 03-05-2009 00:55
Syke priser! Tarantellen Småprat 3 06-07-2007 00:13
Priser i dyrebutikk! h11te Taranteller 31 31-01-2007 21:50
Priser.. Sid Gekkoer 2 12-11-2004 00:16
Priser p sirisser+++? Fôrdyr 3 11-12-2003 15:42

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:46.