"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Edderkoppdyr > Taranteller Min første tella, "vurder buret" mitt

Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-07-2008, 03:28   #1
Reptilfreak

Medlem siden: May 2008
Meldinger: 39
Standard Min første tella, "vurder buret" mitt

Hei! Fikk en B. Smithi i går, og har fikset alt og prøvd å få det til å bli fint. Siden det er min første tarantell så tenkte jeg å "rådføre" meg om hvordan det går foreløpig, hehe! :p

Først litt info:

- Tellaen er 5-6 cm BS.
- Termometeret mitt viser akkurat nå 24.7 grader celcius og 62% luftfuktighet.
- Jeg bruker tiurtorv, og på det meste har jeg 4-5cm, vet ikke om dette er for lite?

Bildet:
Har nå en hule, "vannskål"(telys) og en tilfeldig stein. Du ser såvidt tellaen på bildet. Den liker seg på baksiden av hula, dvs. på toppen av den for der har den vært i hele dag! Vet ikke om det er noen grunn til det :p (Skal ta et bedre bilde i morgen forresten)

Så nå jeg ønsker å vite om jeg har gjort noe feil, eller hva jeg kan gjøre bedre og slikt!
Takker på forhånd

Redigering: Kom på et annet spørsmål. Tellaen har foreløpig ikke tatt i bruk hula, jeg lurer på om det kan ha noe med å gjøre at jeg ikke har "gravd den ut"? Jeg dytta bare vekk litt jord og tenkte at den ville grave selv hvis den ville det. Må den være utgravd for at ho flytter inn der? :p

Takker på forhånd igjen! :p
Vedlagte miniatyrbilder
Min første tella, "vurder buret" mitt-dsc010992.jpg  

Sist endret av Archj; 18-07-2008 kl 03:34.
Archj er offline   Svar med sitat
Gammel 18-07-2008, 08:58   #2
Reptilfreak

Christer sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 91
Standard

Min smithi brukte et par tre dager på å utforske terrariet sitt før den begynte å "gjøre det hjemmekoselig". Og det var ikke før dette den begynte å innrede hulen i mitt tilfelle.

Eneste jeg ville gjort annerledes var å bruke litt tykkere lag med substrat. Jeg har selv 10-15cm tiurtorv, og min smithi har faktisk nesten gravd ned til glassplaten i bunnen enkelte steder.
Vet ikke om det er spesiellt mye bulldozer gener i min som gjør at den graver så mye, men den gjør nå det

Ellers synes nå jeg det ser fint ut i alle fall. Jeg har også satt inn en rot så hun kan klatre litt og en grønn plante i terraet, men det er vel mest for å pynte opp litt. Tviler på at tellaen bryr seg stort om estetiske ting

EDIT: Skal du gi tellaen noe å klatre på, så pass på at det ikke blir for høyt og at du ikke har noen skarpe/harde gjenstander som den kan falle og skade seg på under, de bakkelevende artene klatrer gjerne - men har en tendens til å kløne litt innimellom

Sist endret av Christer; 18-07-2008 kl 09:02. Begrunnelse: La til litt info
Christer er offline   Svar med sitat
Gammel 18-07-2008, 15:50   #3
Reptilfreak

Medlem siden: May 2008
Meldinger: 39
Standard

Takk for tipsene Da legger jeg inn noe mer torv etterhvert, og kanskje en liten rot om jeg finner en som passer ^_^ Er det noe behov for større bilde?
Archj er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
første, min, mitt, tella, vurder buret

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Nytt tema på skolen, trenge r modeller med "guts" Chibi Fotoforum 4 05-11-2008 18:28
"Madeira-øya der de dyrker orkidè'er som om det skulle vært marihuana" bendick2112 Reisebrev 12 24-04-2008 13:54
Markedsføre reptilsaken - splittet fra "Krokodille stjålet fra Akvariet i Bergen" NFredrik Media 32 06-04-2008 15:17
Cyriopagopus sp. "Blue" = Lampropelma violaceopes Abraham, 1924 _Nagash_ Taranteller 0 09-03-2008 10:18
noen tips om hvordan "fange" min tella? Juliette Taranteller 17 03-02-2008 18:59

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:40.