"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Edderkoppdyr > Taranteller Er tarantellaer giftige?

Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-06-2010, 12:22   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Mellom Stathelle og Langesund i Telemark
Meldinger: 5
Standard Er tarantellaer giftige?

En venninne av meg fortalte meg at hun hadde hørt at tarantellaer ikke er giftige, og når de biter så gjør det like vondt som et vepsestikk. Har i etterkant lest litt på nettet og flere nettsteder hevder dette. Stemmer det? Jeg har både G.Rosea og P.Regalis. Har aldri håndtert dem, men betyr det at det ikke er farlig å bli bitt av Regalisen?
Grønn er offline   Svar med sitat
Gammel 02-06-2010, 12:41   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 492
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Grønn Vis post
En venninne av meg fortalte meg at hun hadde hørt at tarantellaer ikke er giftige, og når de biter så gjør det like vondt som et vepsestikk. Har i etterkant lest litt på nettet og flere nettsteder hevder dette. Stemmer det? Jeg har både G.Rosea og P.Regalis. Har aldri håndtert dem, men betyr det at det ikke er farlig å bli bitt av Regalisen?
Når de biter så gjør det nok en del gang vondere enn et vepsestikk,men du kan reagere på samme måte som man reagerer på et vepsestikk. Det fleste taranteller er ikke giftig eller farlig for oss med mindre det er allergi i bildet,men f.eks Poecilotheria slekten har en potent gift som er utrolig smertefult i flere dager,og man må ta et sykehusbesøk.. Les mer på nett om de forskjellige tarantelltypene,så vil du nok finne ut at det er flere tarantellslekter som er giftige,men ingen har så potent gift at de er dødelige for oss.
ederlezi er offline   Svar med sitat
Gammel 02-06-2010, 12:43   #3
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Vennesla Vest-Agder
Alder: 31
Meldinger: 1,893
Standard

alle taranteller har gift, men noen er mer potente en andre, din G.rosea er ikke no serlig giftig å vill bli som et kraftig vepsestikk, men din P.regalis er veldig giftig, oppi mot en av de giftigste tellaene i verden.

om du blir bitt av regalisen kan du blir syk og dårlig i 3 uker og mer, å symtomer som er helt forferdelige, noen sier at det føles som at noen stikker deg med en brenende kniv i brystet, og får muskelsammentrekninger og oppkast osv, du kan søke opp på google på bite reports, ellers er det linker her på forumet også om div taranteller.
Gammel 02-06-2010, 12:44   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Hvis du har en P. regalis, så burde du vel vite at ett bitt fra disse vil gi deg mye mer smerter enn et vanlig vepsestikk.

YouTube- P. Regalis Bite_02
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 02-06-2010, 13:14   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Mellom Stathelle og Langesund i Telemark
Meldinger: 5
Standard

Alt jeg har lest tidligere tilsier jo at man IKKE bør bli bitt av en Regalis. Derfor har opptrådt deretter når jeg rengjør terrariet osv. Men som sagt, stusset fælt da mennesker sier/skriver at ingen tarantellaer er giftige... Hadde ingen planer om å teste dette i praksis...
Grønn er offline   Svar med sitat
Gammel 02-06-2010, 13:53   #6
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 36
Meldinger: 5,322
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Så og si alle edderkopper er giftige, men svært svært få av de er farlige for mennekser. Jeg vet ikke om noen tilfeller hvor mennesker har død som følge av et tarantellbitt, men man kan i værste fall blir ganske så syk og enkelte har hatt plager som muskelkramper og svimmelhet/kvalme i lange tider etterpå.

Nyeste hendelsen jeg husker er en dreven danske inne på einet som ble bitt av en Poecilotheria , han hadde det ganske så ubehagelig i en ukes tid etterpå. Tror også han hadde problemer med sporadiske muskelkramper i enda lengre tid etter bittet.

Mvh
Robin
Gammel 02-06-2010, 17:39   #7
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,379
Standard

Mange gode råd i denne tråden. Jeg skrev en artikkel i 2006 der bl.a. taranteller og helsefare diskuteres:

http://www.ntnu.no/ub/scorpion-files...navia_korr.pdf

Det har etter denne artikkelen ble skrevet kommet til noen flere forholdsvis alvorlige saker der som regel Poecilotheria har vært involvert. Det er ikke noen tvil om at bitt fra noen av artene i denne slekta kan medføre helsefare (ikke dødelig, men større plager over lengre tid). Man bør absolutt unngå å bli bitt av denne slekta.

På nettet vil man kunne finne rapporter om at folk har blitt bitt av Poecilotheria uten at dette har ført til alvorlige symptomer. Det er da viktig å huske at edderkopper kan justere mengden gift som injiseres i et bitt og noen bitt kan være tørre (giftløse). Disse vitnemålene er ikke bevis for at Poecilotheria er harrmløse.

Håper å få samlet inn nye data og skrevet en ny artikkel om dette temaet i nær fremtid.

MVH

Jan Ove
Parabuthus er offline   Svar med sitat
Gammel 02-06-2010, 22:11   #8
Reptilfreak

Thommas88 sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Sted: Fredrikstad
Alder: 30
Meldinger: 230
Standard

Lurer litt selv, Hørt at pulchra kan lage permanent skade i handa som påvirker funksjon i fremtiden pga størrelsen på tenna?
Thommas88 er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Mine tarantellaer CamStatic Mine virvelløse dyr 7 06-04-2010 20:07
Giftige insekter i Norge? Lovesoul Fôrdyr 2 07-06-2009 14:34
Skjeggagam, samt flere øgler er giftige. _Nagash_ Agamer 7 25-01-2008 08:57
"Gule giftige skorpioner invaderer" -nyheter Viridovipera Skorpioner 18 04-08-2007 00:02
Ønskede Tarantellaer Eggy Taranteller 1 03-07-2006 22:24

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:19.