"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Edderkoppdyr > Taranteller 1 siriss på villspor + 1 siriss tør ikke gå rundt

Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-10-2009, 11:17   #1
Reptilfreak

Charming sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Sted: Kristiansand
Alder: 30
Meldinger: 11
Standard 1 siriss på villspor + 1 siriss tør ikke gå rundt

Hei!
Nå kan dere le! I stad var jeg å kjøpte sirisser til min Smithi. I den forbindelse presterte jeg å miste en i en skuff.. Har nå tømt hele skuffen, men finner den jo ikke igjen! Kan de formere seg når det bare er 1? Jeg har jo ikke peil på hvor den er, så er vel ikkenså mye jeg får gjort?

Og så har jeg jo fått en siriss in til tellaen min. Men i andre enden (der det ikke er dører) har den gjemt seg bak en potte (hulen) som står i hjørnet. Så går den frem på hver side av den, men med en gang den ser tarantellen snur den og går tilbake. Siden tellaen nå står rett ved inngangen, og det ikker åpning på toppen er jeg jo ikke så gira på å stikke hånden min inn og begynne å tukle med det.. Tips?

At det er første gangen jeg skal mate tellaen min regner jeg med ikke er nødvendig å forklare ytterligere..
Charming er offline   Svar med sitat
Gammel 02-10-2009, 11:48   #2
Moderator

Jonas sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 41
Meldinger: 792
Standard

Hehe
Sirissen du ikke finner skal du bare drite i ;-) Den tørker ut så lenge den ikke har tilgang på mat og en fuktkilde. Sirisser er vriene kryp å få til å formere seg så tror nok ikke du kommer til å få en skuff full av pinheads.
Ang den i terraet kan du vurdere å flytte potta lengre frem, men du kan også fint la være. Sirissen vil nok komme frem selv til slutt.
Jonas er offline   Svar med sitat
Gammel 02-10-2009, 11:54   #3
Reptilfreak

Charming sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Jonas Vis post
Hehe
Ang den i terraet kan du vurdere å flytte potta lengre frem, men du kan også fint la være. Sirissen vil nok komme frem selv til slutt.
Det var jo en tanke. Men så vet du vel nå hvor pysete jeg er når det gjelder å ha hele neven og mere til inni det terraet etter alle "Smithi vs Pinky Mouse"-videoene jeg har sittet og sett på.
Gammel 02-10-2009, 16:23   #4
Reptilfreak

weto sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
Meldinger: 148
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)
Standard

På Europris (i allefall i Mandal ) selges 30 cm lange stålpinsetter som er ganske billige og uunværlige. Da kan du f.eks. holde sirissen i pinsetter og holde den rett foran tellaen. Men ellers kommer nok tellaen til å oppdage sirissen etterhvert og ta den dersom den er sulten.

Hvor stor er tellaen din?
Hvis det er en kjønnsmoden B.smithi hann du har, så vil du nok oppleve at matlysten ikke er så stor. Alle voksne hanner tenker mest på hunner og formering...

Dersom ikke edderkoppen er sulten, bør du fjerne sirissen en dag eller to etter at du slapp den inn. Vent ca en uke før du prøver å mate igjen.

Husk å fjerne evt. matrester, så unngår du midd i terrarie.
weto er offline   Svar med sitat
Gammel 02-10-2009, 17:35   #5
Reptilfreak

Charming sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av weto Vis post
På Europris (i allefall i Mandal ) selges 30 cm lange stålpinsetter som er ganske billige og uunværlige. Da kan du f.eks. holde sirissen i pinsetter og holde den rett foran tellaen. Men ellers kommer nok tellaen til å oppdage sirissen etterhvert og ta den dersom den er sulten.

Hvor stor er tellaen din?
Hvis det er en kjønnsmoden B.smithi hann du har, så vil du nok oppleve at matlysten ikke er så stor. Alle voksne hanner tenker mest på hunner og formering...
Jeg har kjøpt meg en sånn diger pinsett. Den er bare ikke lang NOK til å nå inn for å hente sirissen i andre hjørnet av terraet.

Tellaen min er ikke kjønnsmoden. Semiadult (er ikke det når de ser ut "som de skal", men ikke har kroker da?) 12(+/-) cm i benspenn stor.
Gammel 03-10-2009, 11:38   #6
Reptilfreak

weto sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
Meldinger: 148
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Charming Vis post
Jeg har kjøpt meg en sånn diger pinsett. Den er bare ikke lang NOK til å nå inn for å hente sirissen i andre hjørnet av terraet.

Tellaen min er ikke kjønnsmoden. Semiadult (er ikke det når de ser ut "som de skal", men ikke har kroker da?) 12(+/-) cm i benspenn stor.
Du får bare vente til både tella og sirissen sitter mer lagelig til... Ellers er det vel ingen racertella du har, så sitter den i veien, så kan du skubbe forsiktig i den med pinsetten.

De fleste hanner forandrer utseende ganske mye når de blir kjønnsmodne; siste optimale hamskifte. På forhånd likner de en hunn, etterpå blir gjerne abdomen (bakkroppen) veldig liten (selv om de spiser) og de får "boksehansker" på pedipalpene. Etter hamskiftet lever en hann ca et år, noen lenger

Du får sannsynligvis en adult hann etter det neste hamskiftet.
weto er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Siriss egg Fluffy Andre insekter 11 13-02-2008 16:09
siriss mat?? duefjes Andre insekter 34 05-01-2008 01:30
kakerlakker som for vs siriss Heidibeidi Taranteller 6 22-12-2007 20:52
Siriss egg lazor Andre insekter 23 04-11-2007 17:43
Siriss mat _Nagash_ Småprat 6 22-02-2006 15:27

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:20.