"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Edderkoppdyr > Taranteller Hvordan oppfører en tarantell seg før og etter et bitt?

Taranteller Her kan du snakke med andre om taranteller.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 06-12-2008, 08:44   #1
Reptilfreak

Joystick sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
Alder: 24
Meldinger: 589
Standard Hvordan oppfører en tarantell seg før og etter et bitt?

Hei, dette er vel egentlig bare et spørsmål jeg har tenkt på en stund
Tenk deg at du blir bitt av en regalis eller en rosea etc. Så håndterer du den og den biter deg.
Åssen vil den oppføre seg FØR og ETTER bittet? Hva vil den gjøre på en måte?
Gammel 06-12-2008, 14:19   #2
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Molde
Meldinger: 631
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Tenk deg at du blir bitt av en regalis eller en rosea etc. Så håndterer du den og den biter deg.
Åssen vil den oppføre seg FØR og ETTER bittet? Hva vil den gjøre på en måte?
Du må nok ordlegge deg lit bedre.... Lurer du på hvordan taranteller oppfører seg før de biter når du håndterer de? Enklese er å ikke håntere taranteller som er potetente, og de man KAN håndtere flagger ikke før de biter.
Gammel 06-12-2008, 16:54   #3
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 31
Meldinger: 2,292
Standard

Det er svært avhengig av hilken art du har. Noen arter går opp i forsvarsstilling, med frembena opp været, og slår etter angriper, før de biter. Andre bare biter. Man kan aldri vite, og jeg vil påstå at man ikke kan lese noe kroppsspårk på taranteller heller (om noen har andre erfaringer, så er jeg veldig interresert i å høre disse). Hold hendene så langt unna som mulig, så er du trygg, somregel

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline   Svar med sitat
Gammel 09-12-2008, 15:21   #4
Reptilfreak

Blodstrupmoen sin avatar

Sted: I Kristiansund igjen for ett års tid..
Alder: 37
Meldinger: 482
Standard

Vil nok også tro som Viridovipera sier her at før bittet (så sant den ikke viser aggresjon ved å gå opp i forsvarsstilling) så kommer det nok temmelig overraskende på alle og enhver som opplever det.. Men etter bittet vil jeg tro de piler avgårde og gjemmer seg, så sant det da ikke er en hyper aggressiv tella som bare fortsetter med å holde forsvarsposisjon..
Selv opplevde jeg for en stund tilbake en kjempesulten B.smithi.. Jeg var inni terra'et med ene hånden for å fikse litt på noen barkbiter etc, og som lyn fra åpen himmel så sprang den frem og pirket borti den ene fingeren min.. Den trodde jo det var mat som landet i boligen dens
Dette var jo en såpass liten krabat at den greide jo ikke å bite igjennom huden på fingeren min, så berget meg for litt svie og kløe der
Etter bittet, da den oppdaget at jeg var litt for stor til å kunne konsumeres, så pilet den avgårde og gjemte seg
Gammel 12-12-2008, 23:29   #5
Reptilfreak

EKn88 sin avatar

Sted: Litt forskjellig
Alder: 31
Meldinger: 151
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Jeg er enig med de andre her, det kommer an på art og individ!
Og som Blodstrupmoen sier så kan de innimellom ta feil av deg, og mat! Jeg har opplevd at en juvenile G.aureostriata angrep pinsetten min når jeg matet den, jeg hadde sluppet maten, og full av iver så angrep aureostriataen pinsetten i stedet for maten, men oppdaget at dette ikke var mat, og løp tilbake til hula si.

Så har jeg en meget aggressiv G.rosea RCF som gjerne biter gjentatte ganger og følger etter pinsetten eller hva enn man stikker bort til den, tilsynelatende uten provokasjon, at man er i nærheten er nok til å få en aggressiv reaksjon. Den går til og med til angrep når jeg fyller vann i vannskåla. Noen ganger løper den bare og gjemmer seg, og noen ganger løper den mot hula, for og så bråstoppe, snu og jage pinsetten igjen... Men jeg har aldri sett denne i forsvarsposisjon, den bare jager og biter, og det virker helt tilfeldig om den vil løpe mot gjemmestedet, eller om den vil bite.

Så det er umulig å si hvordan de oppfører seg før og etter bittet, men som det er sagt her så vil de fleste som biter gå opp i forsvarsposisjon før bittet og holde forsvarsposisjonen etter bittet, men de fleste vil løpe å gjemme seg før de biter, dette er jo selvfølgelig litt avhengig av hviken art du har

mvh Erlend
EKn88 er offline   Svar med sitat
Gammel 13-12-2008, 13:37   #6
Reptilfreak

suzanne elita sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: oslo
Meldinger: 108
Standard

nå skal det sies at jeg har døds angst for edderkopper og hadde svimt av om de hadde bitt meg, så jeg lurer på til de som har aggresive edderkopper? hvordan tør dere det? er det skikkelig vondt og bli bitt? jeg holder meg til iggen min jeg. vet jo at hun kan bite mye hardere men jeg er ikke redd for henne, men edderkopper derimot, grøss. hehe
suzanne elita er offline   Svar med sitat
Gammel 14-12-2008, 01:38   #7
Reptilfreak

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 28
Meldinger: 1,629
Standard

Heisann.
Jeg presterte å bli bitt av en Brachypelma klaasi jente jeg hadde. Da skulle jeg ned i terrariet og skifte litt, samt bytte vann. Kom borti hulen og hun trodde jeg var mat og bet til, hun slapp like fort som hun angrep og forsvant til bake til hulen sin. Jeg rakk så vidt å merke noe før jeg så at jeg hadde et lite bittmerke på handa.

Det skjedde ikke noe annet enn en liten hevelse og litt stikkende smerte og en del kløe.

Hun oppført eseg tilsynelatende normalt etterpå..
Gammel 14-12-2008, 12:41   #8
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Skogen på ene siden, sjøen på andre!
Alder: 28
Meldinger: 2,778
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av suzanne elita Vis post
nå skal det sies at jeg har døds angst for edderkopper og hadde svimt av om de hadde bitt meg, så jeg lurer på til de som har aggresive edderkopper? hvordan tør dere det? er det skikkelig vondt og bli bitt? jeg holder meg til iggen min jeg. vet jo at hun kan bite mye hardere men jeg er ikke redd for henne, men edderkopper derimot, grøss. hehe
Nå er det vel ingen som er dumme nok til å håndtere de agressive heller da. Så sjangsen for å bli bitt er omtrent ikke der
Miroxx er offline   Svar med sitat
Gammel 14-12-2008, 15:22   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Oslo, Ring 1
Meldinger: 26
Standard

Tonya, min Acantoscurria Geniculata er så aggressiv at hun går opp bakbeina, vifter med "forpotene" og hisser kraftig. Hun angriper nesten alt som rører seg, selv når jeg heller vann ned i skålen hennes angriper hun. Pleier å tryne i glasset Jeg syns størrelsen på fangsa hennes er dødsskummelt, så jeg ligger fullstendig unna. En gang skjøt hun hår i nesa mi, og det var helt forferdelig. Klødde i tre dager. Det greieste er å ikke håndtere dem, fordi det er alltid en risiko, uansett hvor snill den er, at du blir bitt. Jeg tror det er helt tilfeldig om den gir signal eller ikke, men den vil nok gi signal om den føler seg truet. Om den tror du er mat, gir den jo ikke signal - da skal du jo ikke vite at bittet kommer. De er smartere enn du tror

- Captain Bialar Crais
Lewis er offline   Svar med sitat
Gammel 14-12-2008, 15:32   #10
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Miroxx Vis post
Nå er det vel ingen som er dumme nok til å håndtere de agressive heller da. Så sjangsen for å bli bitt er omtrent ikke der
Tja, ikke si det.. min erfaring er at det stadig blir klekket ut nye og forbedrete idioter som absolutt må håndtere ting som ikke skal eller bør håndteres...
Jeg det er vel så intressant å finne ut hvordan man selv oppfører seg når og etter man blir bitt.
Vil man kveppe og hive tarantellen veggimellom, bli sinte, redde, svime av eller forbli rolig og abalansert og putte tarantellen pent inn i terrariet igjen. Vi er jo en mye større trussel mot taratellen enn hva den er mot oss.
Frogger er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
bitt, oppførsel, tarantell

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hva ser man etter? abarth Skorpioner 1 14-11-2007 22:45
Hva skal man se etter? jeppy Snoker 5 03-08-2007 15:56
Hamskifte før og etter. Gibbs Agamer 2 30-12-2006 21:58
etter ca to månder... therabro Taranteller 10 04-12-2006 20:09
Orm i fot etter ferie!! _Nagash_ Helse og sykdommer hos reptiler 11 15-09-2006 17:08

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 03:01.