Reptilfreaks.no

Reptilfreaks.no (http://www.reptilfreaks.no/forum/)
-   Småprat (http://www.reptilfreaks.no/forum/smaprat/)
-   -   enkelt dyr (http://www.reptilfreaks.no/forum/smaprat/3025-enkelt-dyr.html)

fiddlewheel 29-04-2007 08:30

enkelt dyr

hei, jeg har verdt litt her og der, men jeg finner ikke det jeg leter etter...
jeg prøver å finne info om et ganske enkelt dyr å hanskes med...
jeg har egentlig mest lyst på en enkel gnager eller noe, ettersom de er enklest i matveien (gøennsaker og slikt), men finner jo ikke et forum om slike noe sted...

er det noen som har noe info for en fattig student som har lyst på et dyr som er ganske lett å holde styr på?

s9gl 29-04-2007 08:36

Re: enkelt dyr

det er arbeid og ansvar med alle dyr, men et marsvin,hamster,mus og rotte er vel d enkleste. også har du jo fugler da er vel en undulat eller kanarifugl enkelt. og med tanke på reptiler så skal vel kornsnok og leopardgeckoer være nybynner dyrene, men det betyr ikke at det er mindre arbeid fordet om,

alma 29-04-2007 09:00

Skorpion! Du MÃ… jo bare ha skorpion!

Miroxx 29-04-2007 11:29

enkelt dyr

Jeg vil sterkt anbefale rotter!
De har litt mer personlighet enn et hamster, og tar ikke fult så mye plass som en kanin.

Det som også er ganske greit er at rotter bør (av min erfaring) ha avispapir som bunnlag i buret. fordi rotter fort får luftveisinfekksjon av flis/høy som støver.

De spiser heller ikke så veldig mye, kanskje en gnagerblanding til 70kr i mnd?.
Det eneste som kan være dyrt med en rotte er buret. Det pleier som regel og koste rundt 1000 for et passe bur. (men det gjelder hamster og kanin også) Dyrebutikker er overprisete så bygg bur selv! koster deg kanskje 200 kr :)

Men for all del. når du skal ha deg en gnager (uansett hvordan) så skaff deg to eller flere.. Rotter er flokkdyr og vil uansett bli ensomme uten en av samme art. Uansett hvor mye oppmerksomhet du gir den, så vil den allti savne en artsfrende. noe som faktisk kan føre til døden (erfart det ja :( )

Når det gjelder valg av kjønn, så blir guttene en del større en jentente.. Guttene er også en del roligere og har lett for å bli feite.
Jentene er veldig aktive når de er små, og blir sjelden veldig kosete før de er rundt ett år (erfaring :P ) Jg har selv to jenter nå, bare den ene er kosete, mens den andre skal bare løpe rundt å se.

Det som også er viktig når du har rotter er at de får løpe rundt noen dager i uka.. gjærne oftere. Hvis du f.eks har et litt stort bad. så er det bare å la de løpe fritt der noen timer:)
Bare pass på ledninger.. rotter er gnagere!

Det er bare å spørre om det er mer du lurer på..Kan bare legge meg til på msn eller noe :)

en super rotteside: NTF
Og forumet til siden

Mvh Kaja og Rottene :P

Chixz 29-04-2007 12:10

enkelt dyr

Nå må jeg bare komme med en rettelse, kaniner er ikke gnagere ;)
Ellers har FK-butikken ofte billige bur som sikkert kan brukes. Jeg kjøpte et stort bur der til kaninen min for rundt 300kr, til sammenlikning skulle de ha over 1000kroner for et mindre bur i dyrebutikken.

Miroxx 29-04-2007 12:13

enkelt dyr

Det viste jeg faktisk ikke. så takk for opplysningen chi:D

Kanskje jeg skal ta meg en tur på Fk jeg også å finne et større bur til jentene mine :)

reptilfrelst 29-04-2007 12:17

Sitat:

Opprinnelig postet av Chixz

hvis kaniner ikke tilhører familien gnagere, hvor tilhører de da?? dette var nytt for meg.

smørblomst 29-04-2007 12:24

enkelt dyr

Rotter er min favoritt gnager nr. 1 :D mer koseligere smådyr skal man lete lenge etter ;) de er både kosete og kontaktsøkene og ikke minst er dem meget intelligente. Jeg har hatt en god del rotter opp gjennom årene selv.
Men de krever MYE mer enn en feks en hamster. Da de må /bør aktiviseres for og være happy rotter :) Jeg hadde ofte mine løse på et rottesikkert rom, men oftes valgte dem og være der jeg var.. når jeg hadde hele flokken på 6-8 hunnrotter løse så løp dem etter meg i rommet.
Jeg pleide også og leke med dem, jeg hadde en slik katteleke i tau og de sprang etter hehe.. Men som Miroxx sier så bør man ha avis under, da de tåler ikke støvet i høy eller sagflis. Rottene bør( som andre dyr)ha et godt variert kosthold, så mine fikk ofte feks pasta,frukt og grønt og de elsket og gnage på kyllingbein.

Men det er viktig skal man kjøpe rotte at man finner feks 2 søsken ( samme kjønn)fra samme kull som ikke er redde, velg altid rotter som virker imøtekommende og nyskjerrige, som gjerne kommer bort til handen din. Rotteunger som ikke har blitt skikkelig sosialisert blir ofte ikke like koselige og tamme som de som er vant med håndtering fra dem er små.Når jeg drev oppdrett så begynnte jeg allerde med og ta på dem før dem hadde fått øyne ;) og kan love deg noen utrolige selskaplige og hyggelige krabater som stod og ventet på og få slippe ut av buret.

Jeg skal ha rotter igjen, men akkurat nå har jeg ikke tid føler jeg, da de krever faktisk en god del. Av ens tid og oppmerksomhet.. men som sagt så bør dem holdes flere enn 1, rottene bruker mye av sin tid sammen og pusse og stelle pelsen til hverandre, Og når man har flere sover dem som oftes sammen eller oppå hverandre. De er virkelig noen sosiale dyr.

Men det koster en del med bur, og de bør ha et stor bur med masse ting og tang dem kan aktivisere seg med ;)Og det går ann og feks innrede et gammelt skap eller bokhylle, bare lage nettingdører og lakke/male i en giftfri maling/ lakk.. dem tisser en del, så det trekker inn i treverket hvis man ikke behandler det.

Bilde er av albine( død nå) og hunden min.
http://www.fotoknudsen.no/archive08/...sYkYd7FDHw.JPG

Jeg ville kansje heller anbefale deg et hamster hvis du vil ha noe som ikke krever så mye, de skal holdes ALENE altid. Da disse slåss som hårene fyker og blir full av sår er dem flere, de lever alene i naturen også, bortsett fra en av disse dvergartene da.. (husker ikke arts navnet nå)
Hamstere er nattdyr og våkner på kvelden, så da hvis man har en aktiv dag så kan man heller glede seg over det lille krypet på kvelden.
Men kjøp altid så stort bur som mulig..
Og dem er fryktelig søte i tilegg da ;)
Dette var han Emil:
http://www.fotoknudsen.no/archive08/...Bv63qW8JQ8.jpg

Man jo altids få seg noen mus da, de er også trivlige og finnes i mange forskjellige farger. Men et stort minus er at de STINKER... hehe.. så jeg orket ikke lenge ha dem i hus.

Ellers kan jeg anbefale ørkenrotter, de er morsomme :)
Du kan feks innrede et stort akvarie til dem, men bytte ut akvarielokket til en netting lokk.Ha i masse sagflis så dem kan grave og styre, de elsker og grave, er man enda litt mer kreativ kan du jo lage en mer naturlig habit til dem også... med sand osv.
De krever ikke så all verdens og ikke lukter dem noe særlig heller. De setter også pris på en melorm i ny og ned som snaks.

Marsvin er også noen trivlige vesner som lager verdens herligste lyd haha..
De er selskaplige og søte, er masse info og finne om dem på nett ;)
Og kommer i mange forskjellige raser og farger.

Man har jo en gnager som kansje ikke er så vanlig enda, men de er morsome ;) De går ofte under navnet piggmus/ piggsvinmus.
Disse krever stort sett det samme som et hamster eller ørkenrotte, men de liker litt protin i maten også, som melorm eller annet insekt snaks innimellom.
En av jentene som jeg hadde.
http://www.fotoknudsen.no/archive08/...RS9i6lR284.jpg

men uasnett hva slags lite dyr du skaffer deg, så sett deg godt inn i hva dem trenger osv ;) er mye info og finne på nett om de aller fleste artene.

smørblomst 29-04-2007 12:28

Sitat:

Opprinnelig postet av reptilfrelst
Sitat:

Opprinnelig postet av Chixz

hvis kaniner ikke tilhører familien gnagere, hvor tilhører de da?? dette var nytt for meg.

Kaniner er ikke gnavere - De er lagomorphs
Link

reptilfrelst 29-04-2007 12:33

Sitat:

Opprinnelig postet av smørblomst
Jeg ville kansje heller anbefale deg et hamster hvis du vil ha noe som ikke krever så mye, de skal holdes ALENE altid. Da disse slåss som hårene fyker og blir full av sår er dem flere, de lever alene i naturen også, bortsett fra en av disse dvergartene da.. (husker ikke arts navnet nå)

roborowsky dverghamster (tror det skrives sånn) er det om jeg ikke husker helt feil.

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:05.