"

Reptilfreaks.no > Sosialt > Småprat Trenger litt hjelp!

Småprat Her kan du snakke om ting du ikke finner plass til andre steder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19-08-2006, 17:18   #1
Senior Member

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Bærum
Meldinger: 316
Standard Trenger litt hjelp!

Hele livet har jeg forgudet reptiler, men har aldri skaffet meg noe info om dem. Og nå vurderer jeg seriøst om å skaffe meg en, men jeg vet ikke hva. Favoritten er grønn iguan, men har hørt at de blir veldig store og kan bli veldig vanskelige å håndtere tilslutt.

Så hva foreslår dere? Ønsker en som ikke blir så stor, som helst kun spiser frukt og som ikke er så veldig aggresiv av natur. Må vite hvilket dyr jeg skal fordype meg i! For helt ærlig så kan jeg ingenting, og jeg er veldig flau over å innrømme det! :oops:

Vet sånn delvis hva jeg trenger av utstyr, men ikke mye!

Please hjelp meg!!!!!
cobra_kai er offline   Svar med sitat
Gammel 19-08-2006, 18:00   #2
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 36
Meldinger: 5,322
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard Re: Trenger litt hjelp!

Heisann!
Velkommen til reptilfreaks.
Jeg kan ikke stort om iguaner, men har hørt at dette er et kostbart og litt over nybegynnerstadiet vansklig dyr å ha.(med forbehold om feil,siden jeg som sagt kan lite.)
Derimot har jeg litt erfaring med Leopard Geckoer.
Dette er kjempefine skapninger, og glimrende som et nybegynner dyr.
De finnes ikke aggresive, biter aldri(nesten), og kan huses flere i samme terrarium.
Det flotteste med disse dyrene er at de finnes nesten i alle farger og mønstre.
Kjøp deg en bok eller bruk internett til å sakffe deg opplysninger om dyret, så kan du jo senere bestemme deg.

Spør og grav hvis det er noe du lurer på, er mange her inne som gladlig hjelper deg.

Mvh
Robin
Gammel 19-08-2006, 18:07   #3
Guest

Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 252

Tja.. Grønn iguan? Mener selv å huske at det er den som blir veldig stor Og for en som har null erfaring er vel ikke en stor iguan det første man bør satse på?

Mindre øgler og andre reptiler som f.eks agamer og geckoer er vel lettere å ta seg av. Landskilpadder er også greie å ha med å gjøre. Ikke er dem aggresive en gang (vel de kan bli det.

Reptiler som bare spiser frukt? Bare frukt? Da må du nok lete lenge... En del reptiler spiser frukt, men dette er bare en liten del av kostholdet. Hvis du ser for deg at du bare kan kaste inn en banan og et halvt eple til et reptil og la det være med det, bør du revurdere det å skaffe deg et reptil De fleste trenger faktisk en del animalsk føde også.
Reptiler trenger like mye stell, om ikke mer, som andre dyr.

Jaja.. Du får nok flere konkrete svar etterhvert.. I mens kan du jo skaffe deg litt info reptiler og finne ut hvilket som passer deg best. Du får ha lykke til uansett.
Uroplastix er offline   Svar med sitat
Gammel 19-08-2006, 21:07   #4
Reptilfreak

Katrine sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 759

Siden jeg foretrekker å anbefale dyr som er på positivlisten (dvs de dyrene som har størst sjanse for å bli lovlige), så anbefaler jeg hjelmbasilisk - Basiliscus plumifrons - de er kjempefine og ikke så vanskelige å stelle for nybegynnere. Det er nemlig et av kravene for å komme på positivlisten, derfor er ikke grønn Iguana der
Her kan du finne et bile av en hjelmbasilisk.

Ulempen er at disse skal ha en god del insekter. Nesten alle reptiler skal ha det i større eller mindre grad. Det er vel nesten bare landskilpadder som er 100% veggiser.

Hjelmbasilisker trenger en god del tilvending for å bli lette å håndtere, så det er lurt å skaffe en unge. Hunner har dessuten rykte på seg for å være "snillere" enn hannene, men til gjengjeld mangler de den karakteristiske "hjelmen".

Vannagamer - Physignathus cocincinus-er også fine og grønne, og blir en god del tammere enn hjelmbasilisker. De er ikke noe særlig vanskeligere å få tak i enn hjelmbasilisker, men er ikke på positivlisten fordi det ikke drives kommersielt oppdrett med dem i Europa.
Her er et bilde av en vannagam

Begge disse øglene har en grei "øglestørrelse"- for å se størrelsen kan du klikke her og se ei rar dame som "koser" agamen sin...
Katrine er offline   Svar med sitat
Gammel 21-08-2006, 11:30   #5
Senior Member

Takk for svarene! Jeg vet at iguaner blir kjempe store og at dette ikke er noe jeg kan skaffe meg, derfor spør jeg dere om hjelp til andre anternativer. Grunnen til at jeg ønsker en veggis er fordi jeg er livredd for insekter, men den frykten får jeg bare komme over, og jeg vet at jeg ikke bare kan kaste inn en banan og et eple. Jeg skal kjøpe meg bøker og sjekke på nettet, dette her var bare det første steget.

Men et spm til, dersom reptilen blir syk, er det dyrleger man kan gå til som er villige til å hjelpe eller er det umulig?
Gammel 21-08-2006, 11:45   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Stavanger
Meldinger: 239

Du har jo Monica Heggelund og Jan Gisle Sjøberg i Oslo, som er flinke vetrinærer har jeg hørt.

Så har du Espen Odbeg på avivet.

www.avivet.no
FreDriK er offline   Svar med sitat
Gammel 21-08-2006, 12:44   #7
Reptilfreak

Katrine sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av cobra_kai
Grunnen til at jeg ønsker en veggis er fordi jeg er livredd for insekter...
Den frykten kommer du over superfort hvis du får deg et reptil som må ha insekter. Hvis du ikke helt overvinner følelsen av at de er ekle, så skaff deg et par hansker eller en lang pinsett (matpinsett, selges f.eks på jernia) til å ta i insektene med.

Jeg er ikke redd insekter lengre, men liker dem ikke så forferdelig godt. Jeg har ingen dyr som må ha insekter nå, men før har jeg hatt det. Og foretrakk hansker fremfor pinsett. Syntes jeg hadde bedre kontroll på krypene med hansker. Men det er sikkert en vanesak
Gammel 22-08-2006, 07:19   #8
Senior Member

Hansker eller pinsett funker vel sikkert, liker bare ikke den knaselyden om de knuses.... hehehe

FreDrik: De vetrinærene, må man ha papirer på dyret for å få hjelp av dem eller gjør de det svart?
Gammel 22-08-2006, 11:17   #9
Reptilfreak

Katrine sin avatar

De vetrinærene som tar imot reptiler trenger ikke papirene. De bare lar være å bruke meldeplikten sin. Dyrleger har, merkelig nok, taushetsplikt OG meldeplikt. To plikter som ikke akkurat går overens

Noen få dyrleger velger å sette meldeplikten over taushetsplikten, andre prioriterer omvendt. Hvis du tar en anonym ringerunde vil flertallet av dyrleger si at de ikke tar imot reptiler, men det er stort sett fordi de ikke har erfaring med dem, og føler seg kvalifiserte til å behandle dem. Monica Heggelund, Jan Gisle Sjøberg m.fl er blandt de som har erfaring med slike dyr. Heggelund har, lovlig, flere slanger selv. Disse har hun bl.a vist på TV2, da hun arbeidet som TV-vetrinær på frokost-TV.

norsk herpetologisk forening sine hjemmesider, ligger en liste over flere vetrinærer som har tar imot, og har erfaring med reptiler.
Svar

Emner
hjelp, litt, trenger

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Trenger litt hjelp! slizy Reptiler 11 09-09-2008 20:58
Trenger litt hjelp og råd Jeanette Agamer 3 31-07-2008 22:28
Ny her og trenger litt hjelp Kjazza Medlemmene 3 21-07-2007 11:29
Trenger litt hjelp her.. Skjeggagam! Miss_Loca Agamer 3 04-02-2006 10:34
Trenger litt hjelp. Driver Skilpadder 5 13-01-2006 17:16

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:55.