"

Slanger Her kan du snakke med andre om slanger.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13-12-2010, 20:04   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2009
Alder: 46
Meldinger: 4
Standard KongePyton

Æ har et kjempe problem!!
Min kjære MontyPyton, som e ca 8 mnd gammel får æ ikkje i mat. Han har nu vært uten mat i ca 2 mnd og æ har ikkje lyst til å begynne å gi han levende føde.
Om noen har noen gode tips som æ kan prøve så sier æ mer enn takk til det!
og æ treng å vite kor lenge det går før han eventuelt tar skade av å ikkje spise.
I værste fall kan æ villig til å selge han vist det er noen her som har denne typen slange i fra før, og kan behandle dem.
Sånn det e nu e æ ikkje komfertabel med hans ve og vel.
Geir.
arttrapp36 er offline   Svar med sitat
Gammel 13-12-2010, 21:20   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Alder: 36
Meldinger: 212
Standard

ka e det du har fora den med tell nu da? el prøvd?
smittsmule er offline   Svar med sitat
Gammel 13-12-2010, 21:40   #3
Reptilfreak

Regnskogsmamba sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Østfold
Alder: 35
Meldinger: 52
Standard

Temperatur er som regel grunnen til spise vegring, Men de kan også slutte helt uten grunn værste jeg har hørt om er en ball pyton som nekta og spise på 22 mnd men plutselig begynte igjen..
Regnskogsmamba er offline   Svar med sitat
Gammel 13-12-2010, 22:02   #4
Winter is coming
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,888
Standard

Du kan prøve mange ting. Varmer du opp maten til kroppstemperatur før foring?

Du kan late som om musen er levende ved å dra den langs bakken foran slangen.
Funker ikke dette, kan du gi mindre mat, små pinkis så den får i seg næring.

Du kan også ty til litt mer "groteske" løsninger, ved å smått lage et rift i musen, slik at mer lukt kommer frem. Da blir maten mer fristende. Funker ikke noe av dette, er det sikkert flere ting du kan gjøre, men tvangsforing kan også benyttes som en siste løsning.

Jeg vil også gjøre Reptilfreaks-medlemmer oppmerksom på at vi prøver så godt vi kan å holde oss til bokmål eller nynorsk, slik at vi lettere blir forstått
Gammel 13-12-2010, 22:43   #5
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

spisevegring er normalt, og 2 måneder er ikke spesielt lenge, særlig ikke hvis slangen er i god form og har god vekt og har spist en del tidligere.

Mye stress og håndtering + et terrarium med for lite gjemmesteder (for lite trygghetsfølelse) er typiske tegn for at unge kongepytons nekter å spise.

Ellers så kommer det jo veldig ann på hvordan du tilbyr også.. Virker slangen nervøs eller interessert? Dytter du maten borti ansiktet på slangen?
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 14-12-2010, 08:37   #6
Reptilfreak

Standard Takk :)

Da skal jeg begynne med å skrive bokmål
Jeg har prøvd di fleste løsninger som er nevnt i svarene ovenfor og han virker ikke intresert i noe. Men det e en trøst å vite at det har kunne gå opptil 22 mnd, da kjenner jeg med beroligede på Monty sine vegner.
Han har god vekt og har spist jevnt og trutt før han bråstoppet å ta til seg mat. Det skjedde i forbinnelse med at mine foreldre skulle komme på en liten ferie ned til oss, og min mor er livredd meitemark. Så slangen ble fyttet til en venn av meg, og der fikk jeg i den den siste musen.
Det eneste foret jeg har brukt er mus, men jeg har prøvd kylling også, og små rotteunger. Og ingen av delene er den intresert i nå.
I går hadde jeg han ute en liten tur, og han har nu gravet seg helt ned til varmematten sin og ligger dirkete på den.
Det er mulig jeg burde få tak i en større hule til han, men han får enda plass til hele seg under den.
Jeg skvatt litt da jeg tok han ut for han freste når jeg løftet han opp, og om det kommer av at han er syk, eller bare rett og slett ville være i fred er ikke godt å si.
Men da han kommer ut, så er han rolig og beveger seg rundt som vanlig.
Uansett tar jeg gjerne i mot flere gode tips på hva jeg gjør videre nå. For Monty er en slange jeg er veldig gla i, og han/hun er en flott type
Jeg har også en kornsnok, og den er bare sær, men en fantastisk personlighet og ingenproblemer med noe
Gammel 14-12-2010, 09:01   #7
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Har du et bilde av terrariet?

Slanger er vanedyr, så det å bytte for mye på hva slags type mat du gir kan i verste fall gi litt problemer. Dette er dog ting jeg har hørt og ikke selv erfart, da jeg forer kun mine på rotter, uansett alder..

Har du prøvd en taktikk som gjerne gjøres for å stimulere slanger og vil i de fleste tilfeller gjøre dem sultne?
Du tar en død rotte og gnir den rundt i terrariet slik at den legger fra seg mye lukt, og så setter du inn slangen igjen og gir den 1-2 timer på å snuse rundt. Da vil du egentlig med en gang se om den er sulten eller ikke.

Ellers så er det null stress egentlig, 2 måneder er lite for en som er pigg og har godt med vekt. Det er i tillegg vinter nå, og mange kongepytons velger å spise mindre på denne årstiden.
Er verre hvis den generelle helsen til slangen er dårlig. Men hold øye med vekten, vei den hver uke og sjekk at den ikke går drastisk ned i vekt.
Gammel 14-12-2010, 09:15   #8
Reptilfreak

Standard KongePyton

Hei
Jeg har ikke prøvd den metoden med å legge lukt igjen i terrariet til Monty for å se om han da blir mer intresert i føden. Og den skal jeg prøve ut. Han virker faktisk til å være i god form og vekten på han da jeg holdt ham i går var fin.
Han drikker mye vann og jeg sørger for at vannet er godt og at skålen hans er rein.
Dette med vinter kan være en av grunne til at han ikke spiser.
Når det gjelder selve terrariet, så har han kun en vannskål, og ei hule i det. '
Målene på terrariet er 60X45 Og Monty er nå ca 70 cm lang. Så jeg tror jo at selve terraret ikke skal være for lite ?
Speedy (Kornsnoken) har et som er på 120X45 Men så er han ca 115-120 cm.
En utrolig type å håndtere di gangene jeg skifter bark på terrariet hans. Herregud for et styr Men bank i bordet, han har ikke bit meg enda, og er en snill type.
Jeg fikk han til redusert pris pga av at han var aggresiv og lite villig til håndtering. Så Speedy mistenker jeg har vært dårlig behandlet av sin tidligere eier, den hadde blitt levert privat til dyre butikken i sverige.
Gammel 14-12-2010, 10:32   #9
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

120 cm langt, og kun en hule? Da håper jeg du har dekorert det såpass at resten av terrariet ikke er for åpent.

Når det gjelder kongepytons så er det sjeldent noe problem hvis terrariet er for lite.. Problemer skjer når terrariet er for stort og åpent.
Kongepyton er sky dyr, og trives på plasser hvor det er trangt, og de føler de er trygge. Jeg sier ikke at man skal gå ned på terrariestørrelsen derimot, men man må dekorere et terrarium deretter. Har man et stort terrarium til kongepytonen sin, så må man fylle det slik at slangen får trygghetsfølelsen. Alle slanger er forskjellige på dette området, noen trives fint i "lite dekorerte" terrarier, mens noen er mer nervøse og liker ikke følelsen av å stå på utstilling hele dagen.
Gammel 14-12-2010, 12:10   #10
Reptilfreak

Standard Pynt

Jeg er nok litt svar skyldig når det gjelder pynt i terrariet til speedy. Han har en stor trehule som han trives veldig godt i, pluss det har han en hodeskalle som han kan krype inn og ut av. Utenom det er det ingen pynt. Det er fult mulig at han skulle ha hadt noe mer pynt, og det skal jeg gjøre noe med. Tenker jeg får prøve å legge ut bilder av slangene og terrariene for så å få konstruktive tilbake meldinger på hva jeg kan forbedre med deres bo sted
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
2 kongepyton :) dragoon88 Mine Herptiler 14 20-04-2010 22:49
Kongepyton Kongepyton parahybana_freak Boa og pyton 11 26-10-2008 20:34
Kongepyton Regius Boa og pyton 8 20-02-2008 12:07
Kongepyton Static-Xx Boa og pyton 1 28-07-2005 17:17
kongepyton... reptilene93 Snoker 7 01-04-2005 22:14

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 23:16.