"

Slanger Her kan du snakke med andre om slanger.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24-09-2010, 10:07   #1
Reptilfreak

mariee sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Telemark
Alder: 28
Meldinger: 195
Standard slange-hybrider?

Jeg så at en i Sverige hadde klekket noen hybrider , det var krysning mellom Lampropeltis triangulum campbelli og Pantherophis guttatus guttatus,
men så lurer jeg på , kan disse slangene være mer utsatt for sykdommer osv enn vanlige "renrasede" slanger?

Jeg har ikke tenkt å kjøpe altså, synes ikke noe om det å blande arter, men bare lurer, er første gangen jeg har sett en hybrid..
mariee er offline   Svar med sitat
Gammel 24-09-2010, 11:01   #2
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Det finnes en del som prøver å avle på hybrider. Noe som er en kjent "feil" ved disse hybridene, er at de ofte er sterile. (men ikke alltid.)

Du kan titte i denne tråden. Hybrider ser ofte veldig flotte ut, selv digger jeg "bumball" og "Bateater", men personlig så er jeg veldig skeptisk mot den slags type avl. Men så lenge det holdes under kontroll, og ikke forsøpler markedet med masse urene arter så er det vel ikke noe problem. Og så klart så lenge dyrene som klekkes ikke er syke, og kan leve et normalt liv.
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 24-09-2010, 12:00   #3
Reptilfreak

Kriss sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 204
Standard

Så overskriften og klarte ikke holde meg unna!

Har bare noen få ord å si når det kommer til dette emnet, det er noe forbanna piss og folk som virkelig har en genuin interesse for reptiler(dyr generellt) bør holde seg for gode til og i det hele tatt, tenke hva resultatet hadde blitt hvis man krysset en Burmesisk pyton med en Ball pyton.

Hybrider er verdiløse misfostere, skapt på ren og skjær egoisme av folk som vil leke gud (med mindre de er en naturlig intergrade, som kan forekomme i visse områder hvor nært beslektede arter kan krysse grenser). De har ingen verdi annet en og stille en pervers nysgjerrighet hos de som skapte den, eller i form av en likesinnet med stor lommebok. De hører hjemme i fantasien ikke i levende form!

Ved og skape en hybrid, fratar man de artene man bruker alle deres særegenheter som utvikling over flere millioner år har gitt de. Man sitter igjen med et ubrukelig misfoster som, aldri var ment å se dagens lys. Kan noen fortelle meg hva poenget bak denne Mengele mentaliteten er? Jeg er som mange vet sterk motstander av såkalte designer reptiler, hybrider og spekulativ avl av svake gen og deformasjoner. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk ikke kan akseptere og la seg fasinere av naturens egne farger og former. Hvorfor må alltid noen mennesker tro de kan kan skape noe bedre en hva naturlig utvikling har gjort i utgangspunktet?

Dette er ikke ment som kritikk til verken trådskaper eller Cam, men når jeg ser ordet Hybrid, lar jeg meg alltid provosere.

Mariee: for å besvare spørsmålet ditt, så ville jeg uten å vite noe sikkert tro at en hybrid har et helt klart lavere imunforsvar, en et renraset reptil som har gått igjennom en naturlig utvikling.

Mvh
Kriss
Kriss er offline   Svar med sitat
Gammel 24-09-2010, 12:23   #4
Reptilfreak

alfaromeogirl sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
Meldinger: 722
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kriss Vis post

Dette er ikke ment som kritikk til verken trådskaper eller Cam, men når jeg ser ordet Hybrid, lar jeg meg alltid provosere.

Mvh
Kriss
Når du ser ordet "Hybridbil" også?

Men fra spøk til alvor, det er skrevet og ment mye om dette allerede i den tråden Cam linket til!
Gammel 24-09-2010, 12:29   #5
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Hihi, neida Kriss, det må være lov til å kunne si at man liker utseendet på dem uten at man nødvendigvis støtter den slags type avl fordet. Hvilket jeg ikke gjør.
Gammel 24-09-2010, 12:33   #6
Reptilfreak

Kriss sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 204
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av alfaromeogirl Vis post
Når du ser ordet "Hybridbil" også?

Men fra spøk til alvor, det er skrevet og ment mye om dette allerede i den tråden Cam linket til!
Nei, jeg antar at Hybridbiler for gå uten at jeg går i vinkel, så lenge det ikke dreier seg om den "miljøvennlige" Biodieselen .

Tok en titt på den tråden hun linket til og ble rett å slett kvalm. Bekrefter bare det jeg alltid har visst, det ligger en pervers egoisme og et ønske av og være skaperen selv bak disse, særdeles forkastlige prosjektene.
Kriss er offline   Svar med sitat
Gammel 24-09-2010, 17:24   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Akershus
Alder: 29
Meldinger: 108
Standard

hybrider er ikke fint i det hele tatt spørr du meg
Naitsh er offline   Svar med sitat
Gammel 24-09-2010, 17:39   #8
Reptilfreak

mariee sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Telemark
Meldinger: 195
Standard

Enig med Kriss ja!
Kan igrunn ikke se hva som er så fint med disse hybridene, vi har nok av flotte arter fra før så kan ikke skjønne hvorfor folk skal eksprimentere sånn.. menmen..
Visste ikke at det gikk ann å mixe arter engang jeg før i dag!
mariee er offline   Svar med sitat
Gammel 25-09-2010, 07:08   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 492
Standard

Er helt enig med Kriss jeg også,til punkt og prikke.. Det er så urett som det går ann,å mikse å trikse med naturens skapninger slik som dette,for det er rett og slett mishandling når det går slik at de kryssende artenes avkom får deffekter som følger... Det har ingen verdens ting å bety at slangene ser vakre ut,for det er ikke en akkurat så vakker buesness denne bedrivelsen!.. Blir som Kriss veldig provosert over dette.. Og kryssede arter blir som sagt av Cam sterile,og andre "misdannelser".. Det er ikke riktig å leke hobbybiolog og avle frem individer som ikke er meningen skal være. Som allerede sagt er det ren og kjær egoisme og fantasipreget lyst i mennesker som ikke lar seg stoppe av naturens lov.
ederlezi er offline   Svar med sitat
Gammel 25-09-2010, 08:48   #10
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Noe dere ser ut til å glemme, er at mennesker har gjort det med alle kjæledyr allerede. Hund, katt, hest, ku, gris, sau, geit..
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Syk slange? Stani Snoker 18 23-01-2009 14:02
Slange FAQ vipera Andre øgler 14 07-11-2008 17:51
Slange med på fly? tommyk Lover og regler 11 16-11-2006 20:11
Slange Crispy Småprat 2 21-09-2006 14:09

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:07.