"
<!-- google_ad_section_start -->Uroplectes triangulifer<!-- google_ad_section_end -->
Uroplectes triangulifer
Published by Zatii Kvinne
24-03-2009
Standard Uroplectes triangulifer

Latinsk navn:
Uroplectes triangulifer

Populærnavn:
Lesser Thick-Tailed Scorpion (brukt generelt om alle Uroplectes arter)

Generelt:
Dette er en veldig liten og pen skorpion, og den blir bare rundt 4 cm (!). De er enda ikke så vanlige i hobbyen, men er ganske vanlige skorpioner i sitt hjemland. De kan holdes sammen i grupper så lenge de har stor nok plass og nok av mat. Dette er en skorpion som jakter aktivt, og er derfor ofte å se utenfor «hulen» sin.
Den er ansvarlig for mange stikk hvor den kommer fra, siden den ofte gjemmer seg i sko eller vedstabler.

Opprinnelse:
De er fra Sør-Afrika, er funnet både i Mpumalanga, Klipriviewrsberg og Gauteng.

Leveområde:
De lever i tørre områder og er å finne under stener og bark eller ved roten av busker.

Temperatur:
26 °C om dagen og ca. 18°C om natten. Romtemperatur går også bra, men er dog ikke helt optimalt.

Fuktighet:
De skal ha det ganske tørt, men burde ha tilgang på et litt fuktigere område. (Luftfuktigheten skal ikke være høy!)

Mat:
Pinheads, melormer og andre små insekter.

Voksen størrelse:
ca. 4 – 4,5 cm.

Temprament:
Kan være hissig, særlig om den er stresset eller i ukjent terreng, (nettopp skiftet substrat/terrarium etc), men er ellers relativt rolig.

Gift:
Den sies å ha en ganske sterk gift, som medfører sterk smerte om man blir stukket, og man kan få en liten hevelse rundt stikket. Dette kan vare i èn til fire timer. Om man blir stukket burde man legge på is, og ta smertestillende.

Terrarie:
Siden dette er en veldig liten skorpion trenger den ikke all verden med plass. 20 x 20 x 20 er stort nok til èn, men man kan også velge å ha et større terrarium med mer variasjon i terrenget og evt ha flere individer sammen.
De må også ha noe å gjemme seg under, for ekempel en barkebit, en stein (pass på at den ikke kan klemmes fast under!) eller noe annet den kan gjemme seg under.
Jeg har flere ganger observert min hunne klatre opp i plastplanten sin og ligge på det øverste bladet, (Som man kan se på bildet under). Så man kan også innrede terrariet med noe de kan klatre på.

Substrat:
Man kan ha et område med tørr sand, et område med en blanding av jord/torv/sand som man fukter litt èn gang i uken, og evt plante en liten ørkenplante (ikke kaktus).

Avlserfaringer:
Da jeg fikk min hunne var hun allerede gravid, jeg kjøpte henne i oktober, og i mars fikk hun 12 babyer.
For at de ikke skulle bli dehydrert, så fuktet jeg substratet litt mer enn jeg pleide.
Temperaturen er jeg ikke sikker på, da jeg ikke bruker termometer i terrariene mine, men det er ganske varmt på rommet der de er, så jeg vil gjette på rundt 27+ grader.
Da jeg skulle bort et par-tre dager, fuktet jeg alt for mye. Luftingen i boksen deres var heller ikke så bra som den burde, og da jeg kom tilbake, var det bare 8 stykker igjen.
Jeg tok av lokket på boksen, og lot den stå uten lokk hele dagen for at det skulle tørke.
Dette hjalp ikke noe særlig. Dagen etter var det bare tre stykker igjen. To hadde skiftet ham. (dette var ca. 10 dager etter de ble født).
Da jeg så at det ikke hjalp å lufte ut i boksen, laget jeg til en ny boks med fin sand, og flyttet dem over i den. Jeg fuktet et av hjørnene (ikke for mye denne gangen).
Dagen etter dette var den ungen som ikke hadde skiftet ham, død.
Så, enda en dag senere, var den ene av de to siste død, og den andre hadde klatret ned fra ryggen til moren.
Jeg fuktet hjørnet igjen, og la fram en bit med mat i nærheten av ungen.
Etter noen dager var også denne ungen død, men mor har det heldigvis bra.

Grunnen til at det ikke gikk bra denne gangen, tror jeg var at jeg fuktet for mye, så luftfuktigheten ble alt for høy. I tillegg så kan det være økt stress hos moren siden jeg sjekket dem ofte (nesten hver dag).
Da jeg bestemte meg for å lufte ut, og senere flytte dem, tror jeg det allerede var for sent.

Bilder:

Her er min U.triangulifer hunn

Mor med barn:

Her er linker til bilder av områder hvor de finnes i vill tilstand.

http://image26.webshots.com/26/7/23/...8RNOlQm_fs.jpg

http://image24.webshots.com/25/5/53/...2mkBgjM_fs.jpg

Kilder:

Uroplectes (lesser thick-tailed scorpions)
scorpsting2
Snakes.co.za :: View topic - Scorpion Uroplectes triangulifer

Send meg PM dersom noe burde fjernes/endres eller legges til.

Kommentarer tas her: Kommentarer til "Uroplectes triangulifer" - Reptilfreaks.no

Comment

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:18.