"

Skorpioner Her kan du snakke med andre om skorpioner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-12-2006, 08:26   #1
Reptilfreak

mariusa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Slemmestad, Buskerud
Meldinger: 170
Standard Noen problemer:

Har etter at jeg skiftet substrat til naturtorv hos keisern min, har jeg hatt problemer med å oppnå ønsket luftfuktighet! Jeg hadde en rar type trerester som substrat før, og da var fuktigheten ganske høy (kan ha noe med at det lå 1 cm vann i under trerestene..), men idag tidlig var jeg helt nede i 35% luftfuktighet, og det er jo relativt rompe.

Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre? Har planlagt å sette inn en eller to spot'er som vil øke varmen, og da vil også fuktigheten gå litt opp, men min erfaring så langt er at det er vanskelig å oppnå riktig fuktighet, og egentlig også temp.

Har prøvd å legge en plastpose over luftinga i toppen for å holde litt på tempen, dette så ut til å gjøre susen før jeg bytta substrat, men det holder altså ikke nå.. Luftinga på siden er riktignok åpen.. Skal prøve å få tatt noen bilder når jeg kommer meg hjem fra jobb.. Vannet i vannskåla fordamper på 30min, så det skal jo være litt fuktighet inni der, men den blir ganske fort borte..

Hadde vært fint om noen litt mer erfarne en 1.mnd rutinerte meg kunne kommet med noen innspill =)
mariusa er offline   Svar med sitat
Gammel 18-12-2006, 09:03   #2
Reptilfreak

kaos sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 39
Meldinger: 509
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard Re: Noen problemer:

Hei,

Hvor mye substrat bruker du? Lecakuler/grus under. Hvor stort er terrariet? Hvor mye ventilasjon er det?

Sikker på at hygrometeret ditt viser riktig, skulle tro man sliter med å få så lav fuktighet selv i ett rom.....

Har du mulighet til å få tatt ett bilde av terrariet?
Gammel 18-12-2006, 09:34   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2006
Meldinger: 105

Her kan jo være mange faktorer på engang som virker inn :

Bruker du varmematte?
Forvannet du naturtorva før du hadde den inn?
Bruker du spruteflaske for å få opp fuktighet?
Hva er temperatur i terra, i rom??
Står terra på ett trekkfult sted?
Er d lufting på terra både i topp og på sider?
Gammel 18-12-2006, 09:54   #4
Reptilfreak

mariusa sin avatar

Jeg har ca 10-13cm med torv, har ikke lecakuler under denne gangen.. burde kanskje hatt det? Tarrariet er et 60liters.. 30x40x50 tror jeg.. Det er en stor lufterille i toppen, som er dekket til nesten hele med plast, og en lite rille på den ene kortsiden, med 3 runde hull i glasset.

Jeg håper det viser riktig, ettersom det er ganske nytt.. Er et analogt et, husker ikke merke!

Skal få tatt noen bilder når jeg kommer meg hjem!

JanEgil:

Jeg vannet den ikke før, jeg vannet etterpå.. ser at jeg sikkert skulle gjort dette i forkant! har vannet "ganske" mye nå i ettertid for å få det fuktig, men virker vanskelig å få det fuktig overalt..

Jeg bruker en varmematte som jeg har festet på ene kortsiden, vis a vis luftinga, da jeg ikke ville sperre denne. Stedet dette står på er nok lite trekkfullt ja, og temperaturen i rommet ligger rundt 22-24 grader.. Er i stua for øyeblikket..
Gammel 18-12-2006, 10:21   #5
Reptilfreak

kaos sin avatar

Gjør det litt enklere å holde fuktigheten oppe med lecakuler, men man skal få fuktigheten opp uten og, må bare vannes oftere. Skyvedører? I så fall bør du tette igjen ventilasjonen på siden og 90% av toppen da det blir en glippe mellom dørene hvor du får ganske mye ventilasjon. Så lenge torven ikke er helt inntørket skal det ikke være nødvendig å forhåndsfukte den. Hvis den er helt tørr kan det være lurt å legge den i en balje med vann noen timer så den får trekt til seg fukt igjen. Hvis det står i en hylle kan det være lurt å legge en isopor plate mellom hylleveggen og varmematta, da vil all varmen gå inn i terrariet.
Gammel 18-12-2006, 10:26   #6
Reptilfreak

mariusa sin avatar

Da kan jeg vel egentlig sette varmematta ved ventilasjonen? Så blir den jo tettet i samme slengen.. eller bare bruke no plastfolie.. Tror jeg må prøve litt forskjellige løsninger når jeg kommer hjem.. Ã… ta ut alt igjen, å legge inn kuler på nytt tror jeg at jeg venter med til litt over nyttår, da jeg har skifta substrat to ganger på under en måned nå.. stakkars bertil sitter bare på veggen sin han nå

Men takk for fine tips! =)
Gammel 18-12-2006, 10:40   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2006
Meldinger: 105

hehe, ja stakkars bertil du
du får teste ut litt da, mn 35% luftfukt er nokk noe lavt ja
tror jeg ville prøvd å tette luftinga på sidene og ja du kan da bruke varmematta og lecakuler i bunn er en god ide

Tror ikke du skal sette på noe mere lys på den, fordi dette vil etterhvert bare tørke fortere ut fuktighet,...du får opp luftfukt der og da pga at fukt trekkes ut av torv og fordamper ut av terra..
Gammel 18-12-2006, 10:40   #8
Reptilfreak

kaos sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av mariusa
Da kan jeg vel egentlig sette varmematta ved ventilasjonen? Så blir den jo tettet i samme slengen.. eller bare bruke no plastfolie.. Tror jeg må prøve litt forskjellige løsninger når jeg kommer hjem.. Ã… ta ut alt igjen, å legge inn kuler på nytt tror jeg at jeg venter med til litt over nyttår, da jeg har skifta substrat to ganger på under en måned nå.. stakkars bertil sitter bare på veggen sin han nå

Men takk for fine tips! =)
Hvis du setter varmematta over så bør vel det fungere greit ja. Du får prøve. Er vel greit å ikke stresse ham på en stund da ja. Bare hyggelig å kunne hjelpe
Gammel 18-12-2006, 11:47   #9
Reptilfreak

mariusa sin avatar

Må uansett sette opp et lys, men tenkte noe som ikke ga ut så altfor mye varme.. men om den avgir litt varme så skal vel ikke det ha så mye å si.. Sørger for å sprute litt oppi der 1-2 ganger om dagen sånn ca.. Vannet før jeg dro på jobb idag, så får se åssen det det står til når jeg kommer hjem.. får ihvertfall bytte side på varmematta, så ser jeg åssen det går!
Gammel 18-12-2006, 11:51   #10
Reptilfreak

kaos sin avatar

Dusjer du terrariet? Dette får bare opp luftfukten i en kort periode, fungerer mye bedre å helle vann rett i substratet. Dette gjør jeg med alle mine gravende arter som skal ha høy fukt. Greit å helle vann i ett hjørne så trekker det fortere ned.
Svar

Emner
noen, problemer

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Noen som faktisk har hatt problemer med sand? Tarantellen Leopardgekkoer og andre Eublepharis 35 29-10-2008 19:34
Problemer Expo-syd telia Messer og utstillinger 7 04-08-2008 20:33
Konto problemer Antena Småprat 22 10-12-2007 16:30
Har internett problemer.. Gibbs Småprat 8 16-10-2006 08:37

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:58.