"

Skorpioner Her kan du snakke med andre om skorpioner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-07-2010, 07:53   #1
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,379
Standard New scorpion book

Rolando Stockmann and Eric Ythier have now published their new scorpion book "Scorpions of the World.

I have not obtained the book yet, so I can not comment more now. I will publish a small review of the book in the blog after I receive the book.

More information about the book and how to order can be found on The Scorpions of the World Homepage.

More...
Parabuthus er offline   Svar med sitat
Gammel 29-07-2010, 00:27   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Vestlandet
Alder: 29
Meldinger: 362
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 92% (8)
Standard

Jeg tenkte jeg kunne tillate meg å komme med noen tanker om denne boken. Jeg fikk den i dag og har hatt litt tid til å bla gjennom den.

En liten PS til dem som lurer på å kjøpe denne boka: Til tross for det jeg skriver nedenfor, er boka stort sett god, og for dem som ikke er for flisespikkende, vil den være til god nytte.

Jeg kjøpte denne boken først og fremst på grunn av artsbeskrivelsene. Biologidelen var mindre viktig for meg, da jeg allerede har bøker som dekker dette området (G. polis). Jeg må innrømme at jeg ble rimelig skuffet over denne delen av boka av flere årsaker. Det første som slo meg var distribusjonskartene. De viser ikke eksakte utbredelsesområder, kun land hvor de enkelte artene er representert. Når man får oppgitt at en art finnes i Kenya, klarer man fint å finne Kenya på et kart selv. Jeg ser lite poeng i distribusjonskart når de blir så generelle som dette.

Videre virker de fleste bildene å være tilgjengelige på internett allerede. Det er litt skuffende å betale 75€ for en bok, for så å oppdage at man allerede har sett bildene i den på PC'en. Bildene er for det meste gode nok, men jeg hadde trodd at en som tok på seg arbeidet med å skrive en såpass omfattende bok, i det minste kunne gjøre seg bryet å skaffe unike bilder. Artene som er tatt med, ser ut til i viss grad å være regulert av hvilke arter som finnes i hobbyen. Bildene av Uroplectes og Parabuthusartene er for det meste tatt av individer i fangenskap. Dette er i og for seg ikke noe problem, men jeg hadde håpet på å få se bilder av arter jeg ikke hadde sett før. Artsdiagnosene er også veldig generelle, men jeg forventer heller ikke mer av en bok med et såpass stort omfang.

Flere av de "over 350 artene" som er beskrevet i boka, er underarter og fargevarianter. På baksiden av boka står det ingenting om dette, noe jeg synes er dårlig. Enkelte underarter og fargevarianter synes jeg kan rettferdiggjøres som A. australis hector morph og U. fischeri dark morph, i og med at disse har begrenset utbredelse i forhold til andre varianter. Men at både light morph og dark morph av B. jacksoni er med, hvor begge fargevarianter kan være representert i ett og samme kull, det synes jeg rett og slett blir for dumt. Det virker som om disse to fargevariantene er gitt hver sitt avsnitt kun fordi forfatterne har hatt bilde av dem begge.

Videre er det en del redigeringsfeil i boka, som stavefeil og tidvis rimelig dårlig engelsk. Boka bærer preg av å være oversatt. En av de større feilene, er bildet av arten Uroplectes triangulifer. Jeg la merke til at dette bildet ikke kunne stemme overens med arten, og sjekket hvem som hadde opphavsrett til bildet. Dette viste seg å være Giorgio Molisani. Jeg syntes at arten på bildet så ut som den brune fargevarianten av U. olivaceus, og gikk inn på nettsiden til Molisani for å sjekke. Bildet var der ganske riktig å finne under U. olivaceus. Slike feil synes jeg ikke det finnes noen unnskyldning for. Utenfor slektene Uroplectes og Parabuthus har jeg begrenset kompetanse, så jeg kan ikke vite om artene jeg ser på andre bilder faktisk er hva forfatterne sier de er.

Derimot vil jeg til slutt bare få presisere at biologidelen av boka ser veldig lovende ut. Jeg har bare lest litt her og der, men det virker bra. Språket er mye lettere enn i bøkene til Polis, hvilket gjør scorpions of the world bedre egnet som en quick reference enn ovennevnte.
psychofox er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
A new scorpion book for the hobbyist Parabuthus Skorpioner 1 28-04-2010 19:54
Can the morpholgy of the scorpion book lung help us in the understanding of the evolu Parabuthus Skorpioner 2 19-01-2009 14:14
New german scorpion book for the hobbyists Parabuthus Skorpioner 3 27-09-2008 14:44
An updated edition of Manny Rubio's excellent scorpion book available Parabuthus Skorpioner 2 19-06-2008 16:29
A new book about scorpions and humans Parabuthus Skorpioner 0 25-04-2008 14:40

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:28.