"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Skilpadder Hva er viktig for å holde skallet hardt?

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Stengt tråd

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-10-2008, 12:57   #1
Junior Member

Medlem siden: Oct 2008
Meldinger: 1
Standard Hva er viktig for å holde skallet hardt?

God dag.

Jeg har en guløret terrapin, har hatt den i litt over en måned. Har enda ikke fått kjøpt UV lys til den siden det er ingen dyrebutikk i nærheten og jeg disponerer ikke bil.

Den har et mykt skall og det er masse brunt innimellom platene, en ting til når jeg først har lagd en tråd.

En stund etter at jeg har tatt den opp av vannet (når den er tørr) ser toppen på ryggen ut som små sprekker og det kommer hvite flekker på ryggen.

Også en ting til, når den sover tar den ikke hodet helt inn bare armene og bena, er dette noe tegn på noe eller er det vanlig?
+ Nå har jeg kjøpt alt og alt er i orden. Fikk naboen til å kjøre meg, takk for hjelpen alle sammen.

- Takk for alle svar på forhånd.
+ Lurte på om noen kunne slette tråden. eller si hvordan det gjøres?

Sist endret av Frogger; 06-10-2008 kl 06:22. Begrunnelse: Innleggt gjenopprettet. Slike endringer fører til at EDIT funksjonen fjernes!
MiddelAge er offline  
Gammel 02-10-2008, 14:02   #2
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 907
Standard

Dyret ditt lider av B-vitamnimangel og må behandles snarest!!!

Hvis du ikke kan gi dyret UVB-lys, må du sørge for at det får sollys (direkte, ikke glass mellom) og kosttilskudd med B-vitamin. UVB-pære kan bestilles via nettet (fra de fleste nettforhandlere av ting til dyr). Skaff det, eller finn noen som kan ta over skilpadda. Uten dreper du dyret ditt langsomt.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Gammel 02-10-2008, 17:27   #3
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Alder: 37
Meldinger: 506
Standard

Greit nok at man ikke har bil. Men der er vel buss/tog så du kan komme deg til en butikk? Jeg for min del hadde rest langt og lenge for at mine dyr skulle få det de trenger hvis det var eneste muligheten.

Nå kan jeg ikke si at jeg har peiling på terrapiner, men hvis det er slik at de er en av de dyrarter som trenger UV-lys så er det ikke noe de kan klare seg uten i lenger tid. Og en måned er lang tid.

www.webzoo.net Din akvariebutikk på nett.....
Oasen Zoo AS - Lyspærer/rør

Var i vært fall 2 sider jeg fann når jeg googla, der er sikkert flere. Hva for type kosttilskudd Gorgonops viser til har jeg ikke noe oversikt over da skilpadder ikke er helt min ting.
Gammel 02-10-2008, 19:42   #4
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 907
Standard

Sorry, var for tjapp der. Riktig svare er D-vitamin. Skilpadder (og andre krypdyr) trenger dette for å metabolisere kalk. Uten kalk, intet skall (og dessuten generell benskjørhet). Det samme gjelder mennesker, uten D-vitamin får vi det som i gamle dager ble kalt "engelsk syke", der man ble hjulbeint fordi skjelettet siger sammen. Når skilpadder har mykt skall har de langt fremskreden engelsk syke!

Krypdyr kan stort sett lage D-vitamin selv, men de trenger UV-B-lys for å danne det. Et alternativ er å gi D-vitamin som tilskudd i kosten. Nettbutikkene Kimzi nevner selger også NEKTON-MSA, som inneholder kalk, andre mineraler og D3-vitamin.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Gammel 02-10-2008, 22:41   #5
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Alder: 26
Meldinger: 2,014
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (32)
Exclamation

Sitat:
Opprinnelig postet av MiddelAge Vis post
God dag.

Jeg har en guløret terrapin, har hatt den i litt over en måned. Har enda ikke fått kjøpt UV lys til den siden det er ingen dyrebutikk i nærheten og jeg disponerer ikke bil.

Den har et mykt skall og det er masse brunt innimellom platene, en ting til når jeg først har lagd en tråd.

En stund etter at jeg har tatt den opp av vannet (når den er tørr) ser toppen på ryggen ut som små sprekker og det kommer hvite flekker på ryggen.

Også en ting til, når den sover tar den ikke hodet helt inn bare armene og bena, er dette noe tegn på noe eller er det vanlig?

Takk for alle svar på forhånd.
Veterinær, D-vitamin og UV-stråling! Kjappest mulig!
Christoffer er offline  
Gammel 03-10-2008, 07:23   #6
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 29
Meldinger: 1,489
Standard

Vel, ser alle skriver at den mest sannsynlig lider av D-vitamin mangel og "lack of" UV-lys.. Men trådstarter sier ikke noe om alder på skilpadda, annet enn at han har hatt den en mnd. Hvis skilpadda er veldig ung (1-3 mnd), er det ikke uvanlig at skallet deres faktisk er mykt.

Slik er det med de fleste sumpskilpadder (usikker ang. landskilpadder) som feks gulbuker/guløret tidlig i babyfasen, og det er derfor viktig å tilføye rikelig med UV-lys og kalk/vitaminer helt fra starten av (som med de fleste andre reptiler, duh..). Men hos små skilpadder vil skallet nesten alltid være mykt/bevegelig til en viss grad.

Ang. det brune KAN det være alger, og sprekkene i skallet kan være rett og slett fordi den hammer/skifter skallplater. Selv vil jeg spørre trådstarter om å være litt mer spesifikk, si litt om alder, hvordan vannet er, hva man forer med, temperaturer etc og gjerne legge ut et bilde eller to av skilpadda.

De hvite prikkene, derimot, tyder på noe merkelig, mulig bukråte eller noe lignende og hvis det er bukråte må det behandles med feks en tannbørste som haes på litt klorhexidin (fåes reseptfritt på apotek) for så å skrape forsiktig på delen av skallet som er angrepet av bukråten.

Ellers: skaff skilpadda UVlys! Det er livsviktig, og kan lett skaffes via internett.

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Flekker på skallet? aceman Skilpadder 5 25-03-2009 10:47
Alvorlig! Trenger hjelp og råd om skallet til Rødøret NorthHawk Skilpadder 0 11-06-2008 12:26
hull i skallet Kris10an94 Taranteller 6 23-02-2008 16:26
Derfor er det viktig... Viridovipera Helse og sykdommer hos reptiler 6 30-12-2007 00:37
VIKTIG VIKTIG!!! reptilfrelst Småprat 17 13-06-2007 17:45

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 20:00.