"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29-05-2008, 19:25   #1
Junior Member

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 6
Standard Hvilken art?

Denne skillpadden ble funnet for en stund siden, og har nok rømt fra eierne sine. Vi har blitt bedt om å ta vare på den av han som fant den (det er nok kjent at vi har endel dyr av ymse slag). Annonse er satt i avisen, men enn så lenge må vi forsøke å gi den det stellet den trenger.

Noen som kan artsbestemme denne? Landskilpadde? Det eneste jeg vet er at det ikke er en rødøretterrapin, for det har jeg hatt før.

Hva trenger denne av for og stell? Den er nå i et bur med masse høy, vannskål, salat, agurk og paprika i små firkanter, er dette greit? På forhånd takk.
Vedlagte bilder

iguanagirl er offline   Svar med sitat
Gammel 29-05-2008, 20:34   #2
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 788
Standard

Det der ser det ut også som en terrapin, det er vanskelig å si. Jeg må undersøke litt rundt på nettet. Det kan være et gammelt eksemplar av gulørede terrapin. Hvis du vil at den skal spise, må du ha dyret i vann, akkurat som du gjorde med den rødørede terrapinen du hadde. Dette er de første du må gjøre...

Sannsynligvis trenger den det samme stellet som en rødørede terrapin. Hvor langt er skallet? Kan du ta bilde av beina?

Noen andre som har en annen mening?

Sist endret av Dendroaspis; 29-05-2008 kl 20:46.
Dendroaspis er offline   Svar med sitat
Gammel 29-05-2008, 20:54   #3
Junior Member

Standard

Skallet er vel ca 25 cm langt. Akkurat nå ligger han gjemt langt inn i høyet, så jeg får ikke målt den. Jeg skal ta bilder av føttene når den våkner til liv igjen. Her er et tydligere av hodet og hals. Får det ikke helt til å ligne den gulørede, men jeg har ikke sett eldre individer, så det er stor mulighet for at du har rett dersom du har kjennskap til dem
Vedlagte bilder

Gammel 29-05-2008, 21:30   #4
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Standard

Jeg er nesten sikker på at det er en sumpskilpadde og derfor trenger den vann som en rødøret terrapin. Noen arter sumpskilpadder er ganske like på bilde, man må sjekke nøye detaljer i mønsteret på hud og skall... Du kan google deg litt rundt og sjekke slektene Trachemys og Pseudemys. Din skilpadde hører nesten sikkert til en av de slektene. Men post noen bilder til, fra flere vinkler og beina når du har mulighet.
Gammel 29-05-2008, 22:19   #5
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Dendroaspis Vis post
Jeg er nesten sikker på at det er en sumpskilpadde og derfor trenger den vann som en rødøret terrapin. Noen arter sumpskilpadder er ganske like på bilde, man må sjekke nøye detaljer i mønsteret på hud og skall... Du kan google deg litt rundt og sjekke slektene Trachemys og Pseudemys. Din skilpadde hører nesten sikkert til en av de slektene. Men post noen bilder til, fra flere vinkler og beina når du har mulighet.
Har googlet, og du har nok helt rett. Nå har det seg slik at vi er akvarister på vår hals, så nå er vi i gang med å sette opp et 160 liters kar den kan være i til vi finner eventuelle eiere. Den har svømt litt rundt i oppvaskkummen, og da spiste den rekepellets, artemia og kalkunpølse ( jeg gav pølse i veldig små mengder altså). Hvor lenge klarer disse seg ute av vann da? Vi vet jo ikke hvor lenge den har vært på frifot. Da han som fant den så den var det en kråke som hakket på den. Kråken har klart å lage en liten rift i skallet. Det er noe blodig vev i såret, men det blør ikke. Jeg smurte med antiseptisk salve, og jeg håper ikke dette blir infisert.

Her er et bilde av den ene bakfoten. Det er tydelig at dette er en "svømmer".
Vedlagte bilder

Gammel 29-05-2008, 22:35   #6
Reptilfreak

reptilfrelst sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 1,679
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av iguanagirl Vis post
Annonse er satt i avisen, men enn så lenge må vi forsøke å gi den det stellet den trenger.

har du skrevet ditt navn eller telefon nummer i annonsen?
isåfall var ikke det så lurt. mattilsynet kan stå på døra di før du aner ordet av det.
Gammel 29-05-2008, 23:12   #7
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av reptilfrelst Vis post
har du skrevet ditt navn eller telefon nummer i annonsen?
isåfall var ikke det så lurt. mattilsynet kan stå på døra di før du aner ordet av det.
Nei da. Det er han som fant den sitt nummer i avisen. Jeg beholder den ikke dersom ikke eieren melder seg. Da får den flytte til noen av de andre som har terrapiner her i byen (tror jeg). Hadde det derimot vært en øgle...... hehe.
Gammel 29-05-2008, 23:24   #8
Reptilfreak

reptilfrelst sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 1,679
Standard

ok. enda godt det da.
Gammel 30-05-2008, 18:55   #9
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Standard

Skall og farger viser at dette er et fullvoksent dyr. Får vi et bilde av en framfot, ser vi om det er hann eller hunn med en gang.

Terrapiner er mer altetere enn kjøttetere, så hold igjen på pølsa. Voksne dyr skal ha mer grøntfor enn unge.

Terrapiner har såpass like miljøkrav at det er bare sette i gang og behandle dem som den rødørede terrapinen du hadde.
Gammel 30-05-2008, 21:43   #10
Junior Member

Standard

Det er ei ho, det er helt tydelig, kraftige føtter med korte klør. Ja, har lest at de går mer over til grønt når de blir eldre, men den har ikke vist noe interesse for salat o.l. Mygglarver derimot, det er snadder. Tusen takk for info og fine svar. Nå krysser jeg fingrene for at eieren melder seg i morgen.
Svar

Emner
art, hvilken

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvilken øgle? cookiejar22 Gekkoer 51 20-08-2008 14:06
hvilken art ? steinelg Taranteller 11 14-08-2008 22:50
Hvilken slange har du? Løven31 Snoker 0 20-01-2008 15:37
Hvilken? Tarantellen Knelere 2 16-08-2007 14:01
Hvilken art? ReDRuM Øgler 1 11-04-2006 04:42

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 04:30.