"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19-05-2008, 22:32   #1
Reptilfreak

Waterboy sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Nordmøre
Meldinger: 9
Standard Liten og stor, rød og gul

Hei!

Har to småe Terrapiner som ble kjøpt 19.august 2007. Da ble det sagt at de var ca ett halvt år gamle, ergo så er de ca 15 mnd'er gamle nå. Den ene er en Rødøret Terrapin (Den største), og den andre er en Guløret Terrapin (Den minste). Dette er også noe som er sagt av selger. Den ene ser da liiitt mer gulaktig ut rundt ørene, eller oransje kanskje. Den Gulørete er også mye mindre enn den andre, kanskje halvparten så stor, til tross for at den var dobbelt så stor da de ble kjøpt. Må vell ta med at den Gulørete ikke har bodd hos oss hele tiden, men hadde en annen eier, og fikk derfor ikke kommet i akvarium med varmt vann og UV-lys før etter 2-3 mnd'er (Begge er kjøpt samtidig, men en vennine av kjæresten min hadde den i begynnelsen).

Da har jeg ett par spørsmål.

Kan dette med størrelsen være ett tegn på at noe er galt? Den røde er for øvrig identifisert som en hun, mens den gule lille har vi ikke funnet noe kjønn på. Selv om jeg er veldig usikker på kunnskapen til vedkommende som sa det var en hun. Leste at en hun blir mye større enn en han, så kanskje dette kan ha noe med saken og gjøre.

Så var det dette med fargen. Er det sånn at gulfargen vil komme seg etterhvert? Eller kan det være feilinformasjon fra selger? Kan være greit og vite sikkert om den er guløret eller ikke.

Håper noen sitter på kunnskap om dette.

Mvh
O A E

Sist endret av Waterboy; 19-05-2008 kl 22:37.
Waterboy er offline   Svar med sitat
Gammel 20-05-2008, 12:13   #2
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 788
Standard

Gulørede terrapiner er mindre i størrelse enn rødørede. I begge underartene er hunnene større enn hannene. Selvfølgelig er det individuelle forskjeller. Hvis den rødørede er en hunn og den gulørede er en hann og begge i samme alder, så er det normalt at den rødørede er så mye større enn den andre. Hanner i begge underarter har lange klør i forbeina for å flørte med hunnen og klamre seg til henne under parring.

Kan du poste noen bilder så vi får se dem? Da kan vi kanskje si sikkert hva de er og kjønn...

Rødørede terrapin:
http://www.chelonia.org/TscriptaelegansJG1.jpg

Gulørede terrapin:
Trachemys scripta scripta
Gammel 23-05-2008, 22:00   #3
Reptilfreak

Waterboy sin avatar

Standard

Det tok litt tid før jeg fikk lagt ut bilder, var litt problemer med størrelse på bildene osv, men etter litt profesjonell hjelp ordnet det seg. Og nå er de her, så nå håper jeg dette gjør identifiseringen noe enklere På de to bildene av skilpaddene separert, ser man godt forskjellen på rødfargen til den største og den mer oransje fargen til den minste.

Jeg har også sett etter kjønnsorganene til de begge, dette pga at jeg har hørt at jenter har kjønnsorganet i roten av halen, mens gutter har den lengre utpå. Saken er jo at begge de to små har kjønnsorganet (det jeg antar er kjønnsorganet) nærmere halvveis utpå halen. Tyder dette på at jeg har to små gutter?

Gammel 23-05-2008, 23:32   #4
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Standard

Jeg ville nesten si at den lille også er en rødørede. Kan du ta nærbilde av forbeina og halene på begge?
Gammel 24-05-2008, 15:32   #5
Reptilfreak

Waterboy sin avatar

Standard

Her kommer det nye bilder. Dette var det beste vi fikk til av klørne uten og klemme på "potene". Vet ikke om de tar skade av det, men tok ikke sjansen. De tre øverste bildene er av Eleanor, som da er den sikre rødørede, og indentifisert som en hun. De tre nederste er av Ludde, den påståtte gulørede, med usikkert kjønn.

Hjelper det?

Gammel 24-05-2008, 21:13   #6
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Standard

Kjempefine bilder! Det ser ut som at begge er rødørede og begge jenter, siden de har korte klør på forbeina. Jeg er litt forvirret over størrelsesforskjellen. Noen av de andre med mer erfaring kan bekrefte/avkrefte hva jeg sier her?

Dette er en vill voksen gulørede terrapinhann. Sjekk klørne, slik er de på rødørede også:

http://www.hiltonpond.org/images/Sli...owbellyM01.jpg

Her er jenta:

http://www.hiltonpond.org/images/Sli...owbellyF01.jpg

Her er begge sammen:

http://www.hiltonpond.org/images/Sli...bellyDuo01.jpg

Sist endret av Dendroaspis; 24-05-2008 kl 21:18.
Dendroaspis er offline   Svar med sitat
Gammel 25-05-2008, 18:28   #7
Reptilfreak

Waterboy sin avatar

Standard

Det var egentlig det jeg trodde, altså at begge var rødørede. Kan vell ikke stole så alt for mye på dyreforhandlere i Tyrkia. Har også lest at gule og røde kan parre seg, så tenkte kanskje det kunne være en slags kryssning mellom de to ;P men det er jo bare en spekulasjon fra min side.

Hadde håpet det skulle komme innspill fra litt flere som kunne ha litt erfaring med disse dyrene, og eventuelt backe opp dine teorier.

Men takker iallefall for den hjelpen du har gidd meg til nå, så får vi se om det dukker opp mer informasjon etter hvert
Gammel 26-05-2008, 20:59   #8
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Standard

En rødørede/gulbuk- terrapinhybrid er selvfølgelig ikke umulig... Jeg har lett etter bilder og beskrivelser om hybrider over alt på nettet og har ikke funnet noen ting. Jeg har bare lest at det skjer i naturen der de to underartene møtes. Det skjer også der de avles industrielt. Dessverre ser det ut som at det er blitt en slags mote å lage hybrider i USA.

Ang. kjønn, så ser de ut som jenter, men det mulig at de rett og slett er for unge til å vise de typiske kjønnskjennetegnene (klørne på hannene). Da må du vente til de er kjønnsmodne for å vite om de er guter eller jenter.

Er du medlem på Reptilweb? Der er det flere som har terrapiner og har mye erfaring.

Emner
gul, liten, rød, stor

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Stor fornøyd:) parahybana_freak Taranteller 23 17-10-2008 21:21
Stor terra Shibiz Terrarier 1 28-05-2008 22:08
hva er forskjell på liten varmelampe og stor? shisha Øgler 5 31-01-2008 22:34
kan man ha liten skjeggagam sammen med stor hanne? repti1234 Agamer 5 25-08-2007 16:21
Fra liten til stor! Gibbs Agamer 21 29-01-2007 22:28

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:02.