"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-05-2008, 22:06   #1
Reptilfreak

Waterboy sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Nordmøre
Meldinger: 9
Standard Rødøret terrapin

Hei!

I Januar 08 tok jeg og min kjære på oss en 13-14 år gammel Rødøret terrapin. Vi har/hadde ikke så alt for mye kunnskap om å ta seg av en voksen skilpadde, og vet også relativt lite om hvordan den har vært "oppdratt" tidligere. Vi har lest en hel del på nettet om denne typen skilpadder, og alt tyder på at Theodor (som han heter) skulle vært i et akvarium stort sett hele tiden.

Saken er den at når vi tok over Theodor, fikk vi beskjed om at han stort sett gikk fritt rundt om i huset. Men skulle legges i en balje med vann annenhver natt, og da også mates. Men dette virker jo helt feil i forhold til hva jeg leser om både skilpaddens trivsel, og ikke minst helse. Skjellet til Theodor er slitt, mistet mye farge og ser veldig ustelt ut.

Så da har jeg noen spørsmål

Kan det med skjellet skyldes at han har fått minimalt eller ikke noe "sollys", vann og andre ting han hadde fått gjevnlig om han hadde bodd i et akvarium?

Kan han etter mange år som "stueskilpadde" vende tilbake i ett akvarium med UV-lamper osv og trives der, slik at han kan få det som skal til for å holde han frisk og fin? (Han ser nemlig ut til å være lite glad i lys, og kanskje heller ikke så begeistret for vann som en sumpskilpadde burde være)

Håper det er noen som kan hjelpe oss med hva som er best for Theodor
Waterboy er offline   Svar med sitat
Gammel 14-05-2008, 22:50   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 29
Meldinger: 1,489
Standard

Sitat:
Kan det med skjellet skyldes at han har fått minimalt eller ikke noe "sollys", vann og andre ting han hadde fått gjevnlig om han hadde bodd i et akvarium?
Ja, det kan det. Skilpadder som ikke får uv-lys blir gjerne stygge i skallet og/eller får deformerte skall (merk at gamle skilpadder blir mørkere i skallet enn de yngre). Selv har jeg tidligere tatt over en sumpskilpadde, og slik som du sier bodde han på et stuegulv, uten noe spesiell lyskilde eller vannkilde, han fikk bare komme i vann av og til stakkaren og sliter nå med bukråte som behandles...

Sitat:
Kan han etter mange år som "stueskilpadde" vende tilbake i ett akvarium med UV-lamper osv og trives der, slik at han kan få det som skal til for å holde han frisk og fin? (Han ser nemlig ut til å være lite glad i lys, og kanskje heller ikke så begeistret for vann som en sumpskilpadde burde være)
Har du prøvd å ha han i vann (tror ikke det skal være noe farlig)? Når jeg hadde den skilpadden jeg tok over i vann over natten, så hammet han noe utrolig! Hele vanntoppen var dekket, og jeg måtte vaske filteret dagen etter, da det var temmelig fult av gammelt skinn - så var jeg deg har jeg brukt en balje eller noe, med en varmekolbe i, og latt den stå over en natt. Tempen skal være ca. rundt 22-25 grader celsius.

Usikker på hvor "ille" tilfellet er her, men hos meg så hadde skilpadden deformasjoner i skall, kutt ved skuldrene etter at den har hatt det for tørt, samt at den levde med katter.

Har skallet noen deformasjoner etter den lange tiden uten UV-lys? Etter min erfaring går faktisk enkelte deformasjoner i skallet bort over tid, om man gir rikelig med vitaminer og kalk + uv lys - men er noe usikker på om det faktisk stemmer, men skilpadden jeg tok over har i hvert fall "gått ned" i deformasjoner, om jeg kan si det sånn.

Her har du forresten en engelsk side med mye bra informasjon om rød-ørede, om du skulle trenge det:
Care Sheet - Red Ear Slider
Freddy90 er offline   Svar med sitat
Gammel 14-05-2008, 23:18   #3
Reptilfreak

Waterboy sin avatar

Standard

Det stemmer med Theodor ja, han er veldig slitt på deler av skallet, men det er heller en lysere farge som kommer frem, nesten som når man skraper i lakken på en bil. Har sett mye rundt på nettet etter bilder osv, og har funnet en del bilder av samme rase og størrelse, og forskjellen er ekstrem. Jeg skulle egentlig legge inn bilder av han, slik at det skulle være lettere for folk og kunne hjelpe, men fikk noe problemer med å laste opp bildene.

Han har forresten også hull i "leppene" rundt munnen? Kan se ut som sår eller noe, forårsaket av tørke kanskje.

Har hatt han i vann annenhver natt siden vi overtok han. Men da kun i en liten balje, uten noe særlig varme, slik som vi fikk beskjed om. Det er nå i det siste, etter å ha undersøkt litt mer, at jeg har fått store tvil om vår måte er særlig bra for han. Jeg er egentlig litt usikker på om han har deformasjoner i skjellet, da jeg ikke har noe særlig og sammenligne med. Men ut i fra det jeg ser, så ser formen jevn og fin ut. Det er mer fargen som det er gått værst utover.

Er det noen mulighet for at fargen kan ta seg opp?

Takker for svar
Gammel 15-05-2008, 05:00   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 29
Meldinger: 1,489
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Waterboy Vis post
Han har forresten også hull i "leppene" rundt munnen? Kan se ut som sår eller noe, forårsaket av tørke kanskje.
Den forstod jeg ikke helt, men et bilde ville kanskje hjulpet, selv om du skriver at du har vanskeligheter med å laste det opp.

Jo gamlere sumpskilpaddene blir, jo mørkere blir de etter min erfaring - hadde en skilpadde som var ca. 3-4 måneder gammel da jeg fikk henne, den var kjempe lys, og 6-7 år etter så er hun mye mørkere (har sett igjennom bilder av henne). Som nyklekte er de fleste helt grønne på skallet, men etter et par hamskifter så blir de mørkere.

Her ser du et helt tilfeldig bilde jeg fant av en ung, nyklekt rød-øre på google:
http://www.gotpetsonline.com/picture...urtle-0026.jpg

Og her ser du en tilfeldig voksen:
http://www.fishpondinfo.com/photos/r...res/chuck3.jpg

bare for og vise noen eksempler.
Freddy90 er offline   Svar med sitat
Gammel 18-05-2008, 19:15   #5
Junior Member

Meldinger: 6
Talking ett tips;)

ha terrapinen din ute på varme dager, i plaskebasseng eller noe lignende, med ett par steiner hvor den kan klatre opp å sole seg i ordentlig sol. go knaill!
isabelan er offline   Svar med sitat
Gammel 19-05-2008, 19:14   #6
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 907
Standard

Terrapiner (og andre krypdyr) trenger UV-lys for å metabolisere kalk skikkelig. Uten slikt lys får de kalkmangel, selv om maten er proppfull av kalk. En UV-pære over akvariet er et must, men best av alt er noen runder med direkte sollys. Glass tar bort 99% av effekten, så det må ikke være glassplate mellom pæra og dyret (eller mellom dyret og sola når den skal sole seg ute).

Sumpskilpadder lever mesteparten av livet i vann. Hvor mye tid de er på land varierer fra art til art og også fra individ til individ, men det er skjeldent mer enn halve tiden. En voksen sumpskilpadde trenger et ganske stor akvarie, minst 3 ganger dyrets kropslengde (helst mer), og dypt nok til at dyret kan rulle rundt i vannet. Den trenger dessuten en landdel.

At skilpadda har overlevd den behandlingen den har fått er nesten utrolig! Det sier mye om hvor seige skilpadder er. Sårene og det stygge skallet skal ikke være noe problem. Det vil gå seg til om den får riktig mat og stell.

Lykke til!

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline   Svar med sitat
Gammel 19-05-2008, 21:38   #7
Reptilfreak

Waterboy sin avatar

Standard

Takker så mye for de svar jeg har fått.

Skal så fort som overodet mulig få tak i ett nogenlunde stort akvarium til han, slik at han får den plassen han trenger. Har foreløpig fått tak i et uv-lys som jeg legger over baljen han spiser i, så får han iallefall noe sol-lys. Og det begynner jo å nærme seg sommer, så vi får se om det blir såppas til vær her på nordvestlandet, slik at han kan tilbringe mye tid ut i sola.

Jeg og er sjokkert over at han er i så god stand som det han faktisk er (da tar jeg utgangspunkt i det jeg har lest, ikke erfaring), han er veldig sterk, og virker som han er glad i alle mulige utfordinger han kan finne. Da er det mye klatring på ulike gjenstander osv, pluss at det virker som han er veldig sterk. Jeg for min del ble iallefall overrasket første gang jeg løftet han opp

Men nok en gang takk for innspill, så får vi håpe han kommer seg litt mer kosmetisk etter hvert.
Svar

Emner
rødøret, terrapin

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Rødøret Terrapin og fargen "hvit" NorthHawk Skilpadder 1 04-05-2008 18:33
rødøret terrapin -forvirra ! Mathias Woodss Skilpadder 29 31-03-2008 20:57
er det lov å ha rødøret eller guløret terrapin i Norge? erdnisturtle Skilpadder 12 13-08-2007 13:19

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 21:04.