Reptilfreaks.no

Reptilfreaks.no (http://www.reptilfreaks.no/forum/)
-   Skilpadder (http://www.reptilfreaks.no/forum/skilpadder/)
-   -   nybegynner...... (http://www.reptilfreaks.no/forum/skilpadder/7091-nybegynner.html)

varg800 24-04-2008 18:55

nybegynner......

3 Vedlegg
Har akkurat fått en skilpadde slengt i fanget uten å få hvite så altfor mye fra tiligere eier. vilken sort er det, hva spiser de, og i hvilken habitat trives de best i?

Uroplastix 24-04-2008 19:52

Nemmen det var en nusselig liten en!
det er en sumpskilpadde! Klarer ikke se art.

Skaff den et akvarie ASAP!!
Den trenger et akvarie, med oppvarmet vann, filter, pumpe, en stor landdel skilpadda kan klatre opp på og sole seg under en UV-B spot, og en varmespot!

Mat: Som sagt, litt usikker pga uspesifisert art, men kjør på med opphakkede naturlige reker (så små at de er spisbare), litt salat, agaruk etc. Ta turen til dyrebutikken og kjøp vitaminer/pellets for sumpskilpadder (så og si alle dyrebutikker har det), pluss kalk. Kjør på med kalk på maten til hvert måltid!

varg800 24-04-2008 20:03

kan den trives i sammens fisker i akvarium? hvilken temratur er det den trives i?
skal det være mye vann? kan den svømme?
skal det være mye vann i akvariumet, kan den drukne?
Skal den ha mye mat?

NorthHawk 24-04-2008 21:14

Sitat:

Opprinnelig postet av varg800 (Innlegg 73565)
kan den trives i sammens fisker i akvarium? hvilken temratur er det den trives i?
Skal den ha mye mat?

Jeg klarer heller ikke identifisere arten foreløpig men den var veldig søt ;-P

Tror du burde vente litt med og ha levede fisk oppi sammen med den så den ikke overspiser. Den så veldig ung ut så vist det er en sumpskilpadde vil den egentlig ikke spise mye grønnt enda. Men er jo verdt og prøve :-)

Sumpskilpadder foretrekker en temp mellom 26-30 grader celsius i vannet, men den MÅ ha en land-del hvor den kan tørke seg og suge opp D-vitaminer fra et UV-lys. (VELDIG VIKTIG!)
Igjen, vist dette er en sumpskilpadde skal den ha mulighet for og kunne ha hele kroppen under vann når den spiser. (de klarer ikke svelge ellers) Og gjerne litt plass og svømme på, de er ivrige svømmere.
Og enda en gang ;-P Dette ser jo ut som en sumpskilpadde som Pete har konkludert, så jeg vil henvise deg til en vannskilpadde side; index Der er det veldig mye God info om de og deres mat vaner som unger.

Håper dette var til hjelp :laugh: send meg gjerne en PM vist det er mer du lurer på. Vil ikke si at jeg er noen ekspert på vann/sump skilpadder men har lest en hel del på nettet og suger til meg info der jeg kan om de.

Dendroaspis 24-04-2008 21:40

Jeg er ingen ekspert men... Kan tippe Chinemys?
Vi trenger litt bedre bilder rett underfra og rett ovenfra, så vi får se på farger og mønstre på både hud og skall.
En ting er jeg sikker på, den er virkelig nusselig!:happy:

Gobblin 25-04-2008 00:33

Det er noe virkelig galt med den tassen der, er en kul ved kneet på høyre bakfot, og noe galt med venstre forlabb men klarer ikke helt og tyde hva det er, kan du ta bedre bilder av den? Da er art lettere og bestemme og. Att du har en vannskilpadde er ingen tvil om, gjør som nevnt i overliggende poster.

Uroplastix 25-04-2008 15:11

Sitat:

Opprinnelig postet av varg800 (Innlegg 73565)
Skal den ha mye mat?

Du har fått svar fra andre, men ønsker å gi konkrete svar på spørsmålene dine.

- Du kan gjerne ha fisk i akvariet, men du må regne at disse blir spist med tiden.
- Du skal ha mellom 28-30 grader i vannet. En varmekolbe tar seg av dette.
- Du skal fylle akvariet opp så mye det lar seg gjøre med vann, i henhold til landdelen, og faren for at skilpadda dette ut av akvariet.
- Ja, det er en SUMPSKILPADDE, den SKAL svømme, men ha et 'godt tilbud' om å henge ut på tørt land.
- Som nevnt, ja det skal være mye vann i akvariet, akvarier fyller man med vann, terrarier er noe annet.
- Nei den kan ikke drukne.
- Sumpskilpadder er glupske og det er skremmende lett å overfore dem. Reguler i forholdet til størrelsen på skilpadden. Gi den mat hver dag.

EDIT: Forresten, har den ikke fått et akvarium enda, så fyll den balja den er avbildet i med vann og prøv å fikse noe som den kan gå opp av vannet på også. Den trenger dette!
Ta turen til en dyrlege (Hvor er du fra btw? Ring og hør om de har noe kunnskaper om skilpadder) og få sjekket ut det som minner om en kul som Gobblin sier. Samtidig får du fikset en grundig helsesjekk, i og med at det ikke ser ut til at den har fått noe særlig form for korrekt stell av forrige eier..

Ta godt vare på krabaten! Lykke til!

Dendroaspis 20-05-2008 20:13

Hvordan gikk det med den lille? :-)

Reptilli 26-05-2008 19:46

Lille tassen til nybegynner`n

Ja, interessant å vite hvordan det går med den lille knerten der. Har hatt sumpskilpadde i over 20 år, og syntes slett ikke den lille tassen der ser frisk ut. Ikke bare de kulene han har på beina, men like mye generelt hvordan den ser ut i "skinnet/huden". Ser svullen ut, og det er ikke noe bra tegn..
Men håper jo det beste!:) Hvordan er det med den??

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 02:54.