"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-07-2007, 10:22   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Svelvik
Meldinger: 11
Standard Klarer seg dårlig i vannet

Jeg har overtatt tre små rødørede terrapiner på ca 5cm. Han som hadde dem klarte ikke å ta ordentlig vare på dem. To av dem virker helt friske, men den minste klarer ikke å svømme ordentlig. den klarer ikke å få bakparten ordentlig under vann, svømmer ofte fort rundt i sirkler og "blåser" ofte opp munnen. Når den gjør det kommer den helt i ubalanse og klarer ofte ikke å holde seg riktig vei når den er i vannet. Den virker absolutt ikke som den har det bra :( Han som hadde dem før hadde visstnok vært hos dyrlegen med den og fått beskjed om at den hadde en hjerneskade.

Noen som har noe tips til hva det kan være? Og tips til en dyrlege som er flink med skilpadder?
Kristine88 er offline   Svar med sitat
Gammel 04-07-2007, 10:53   #2
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526

Skal man la et dyr lide unødvendig...
Hvis legen sier at den er hjerne skadet, den har problemer og sliter, er det ikke da best å avlivet den hos dyrlegen fortest mulig?
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 04-07-2007, 10:59   #3
Reptilfreak

Ja, er veldig enig i det. Planen min er å avlive den hvis den ikke kommer seg i løpet av et par dager. De har ikke fått så bra stell der de var, så tenkte kanskje at den kunne komme seg igjen. Er også litt usikker på om det var den han hadde fått beskjed om at hadde hjerneskade. Han trodde egentlig det var en fjerde skilpadde han hadde som døde før jeg overtok dem.

Så lurer vel egentlig på hva folk her mener jeg bør gjøre. Vet noen hva det kan være? Bør jeg vente og se hvordan det går eller bør jeg avlive den nå? Har det noen hensikt å dra til dyrlegen?
Gammel 04-07-2007, 11:11   #4
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Nå vet ikke jeg mest om skilpadder, så jeg kan ikke svare så mye på om det noe annet som kan gjøres. Dette er det sikkert noen andre her som kan svare på dette og dem vil gjøre det snart tenker jeg da det er en del trefikk her inne. Hvordan er det med kalk og vitaminer? Spiser den? Et annet spørsmål er jo da om han kan komme seg hvis han får mat, kalk og vitaminer, men som sagt det får du sikkert svar på snart.

Når det gjelder avlivingen, så nevner jeg legen fordi du skal slippe å gjøre det selv, men hvis dette ikke er et problem for deg, så fins det sikkert en grei måte for deg å gjøre dette på egenhånd, men da er det greit å vite hva du gjør og det kan du også sikkert få svar på snart.
Gammel 04-07-2007, 11:21   #5
Reptilfreak

Ja, jeg tenkte også litt på det med mat og sånn. De har ikke hatt hverken varmelampe eller UV-lys, så at allmenntilstanden ikke er helt på topp er vel ikke så rart. Men akkurat den oppførselen der virker veldig rar :/ Jeg får se hva folk her mener om det.

Tror nok ikke jeg hadde klart å ta livet av den selv nei, blir fort til at man blir ekstra glad i de som er minst og svakest. Men er vel kanskje noen andre som hadde kunnet gjort det for meg hvis det finnes en human måte å gjøre det på.
Gammel 04-07-2007, 11:21   #6
Reptilfreak

Tarantellen sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen/Hordaland
Meldinger: 860

Sitat:
Opprinnelig postet av Gibbs
Nå vet ikke jeg mest om skilpadder, så jeg kan ikke svare så mye på om det noe annet som kan gjøres. Dette er det sikkert noen andre her som kan svare på dette og dem vil gjøre det snart tenker jeg da det er en del trefikk her inne. Hvordan er det med kalk og vitaminer? Spiser den? Et annet spørsmål er jo da om han kan komme seg hvis han får mat, kalk og vitaminer, men som sagt det får du sikkert svar på snart.

Når det gjelder avlivingen, så nevner jeg legen fordi du skal slippe å gjøre det selv, men hvis dette ikke er et problem for deg, så fins det sikkert en grei måte for deg å gjøre dette på egenhånd, men da er det greit å vite hva du gjør og det kan du også sikkert få svar på snart.
Men visst hun går til legen for å avlive dyret, kan jo hun samtidig ta en siste sjekk på om det er håp.
Tarantellen er offline   Svar med sitat
Gammel 04-07-2007, 11:55   #7
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Standard Re: Klarer seg dårlig i vannet

Sitat:
Opprinnelig postet av Tarantellen
Sitat:
Opprinnelig postet av Gibbs

Men visst hun går til legen for å avlive dyret, kan jo hun samtidig ta en siste sjekk på om det er håp.
Selvsagt! En dyrlege avliver vel ikke et dyr uten undersøkelse..
Gammel 04-07-2007, 12:03   #8
Reptilfreak

gatebil-reptilen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 28
Meldinger: 695

er skallet mykt? (ikke klem for har når du skal sjekke)
og lykke til for å finne ut hva som er gærli
Gammel 04-07-2007, 16:03   #9
Reptilfreak

Nei, skallet er helt hardt. Fôra den med kylling i stad, da spiste den ganske mye Men den har problemer med å koordinere, var vanskelig for den å få tak i maten selv om den lå stille.
Gammel 04-07-2007, 22:56   #10
Reptilfreak

gatebil-reptilen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 28
Meldinger: 695

kylling? :S
Svar

Emner
dårlig, klarer, seg, vannet

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Sumpskilpadder - PH verdi i vannet, hva skal den være? wen-l Skilpadder 4 05-09-2008 20:12
klarer ikke å løfte halen cookiejar22 Skorpioner 5 24-08-2008 15:58
Klarer hun seg uten meg? Phobos Agamer 3 18-08-2007 13:24
Smådyr i vannet? Tarantell? Taranteller 14 10-02-2007 18:34
de klarer vel å blåse opp dette og... straymond Media 2 13-01-2006 14:30

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 13:53.