"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-07-2013, 00:01   #1
Reptilfreak

mikke sin avatar

Medlem siden: Jul 2013
Sted: Troms
Meldinger: 21
Standard flekker på skall

Hei.
Skillpadden er en Red Bellie Slider Florida, den har noen grå hvite flekker på skallet. De er ikke myke som jeg kan kjenne. Nylig fått denne, lurer på om dette kan være pga mangel på calsium og uvb/uva lys der den kom fra, sykdom, eller om det har noe å gjøre med at den vokser? Den har også fått litt grønn farge på skallet etter det kom fisk i akvariet, men antar dette er ufarlig alge vekst i vannet.
Hvis disse gråhvite flekkene er sykdom, tiltak?
Vedlagte miniatyrbilder
flekker på skall-20130726_000048.jpg  
mikke er offline   Svar med sitat
Gammel 26-07-2013, 06:20   #2
NHF Styremedlem

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Bergen
Alder: 26
Meldinger: 713
Standard

Utrolig vanskelig å stille diagnoser på nettet. Ville tatt den med til en veterinær, så er du sikker på at den får best mulig behandling
Gammel 04-08-2013, 13:34   #3
Reptilfreak

Meldinger: 110
Standard

Dette så ikke så bra ut :( åssen er belysningen din ? Er skallet mykt ? Hvilken mat får den ?
Bentley er offline   Svar med sitat
Gammel 21-08-2013, 16:04   #4
Reptilfreak

mikke sin avatar

Standard

Hei.
Nei det så ikke bra ut, men er blitt mye bedre belysning bruker jeg UVA og UVB, pluss at jeg har vanlig lys for varme. Mater den med pellets, salat og litt kjøtt og insekter i ny og ne.

Men jeg syns den er lite oope og soler seg, hvor mye burde den være oppe? Dette er en Red Bellie Cooter, er de veldig mye i vannet i forhold til mange andre arter?
Gammel 28-08-2013, 11:30   #5
Reptilfreak

veaas sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Sted: Oslo
Meldinger: 31
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av mikke Vis post
Hei.
Nei det så ikke bra ut, men er blitt mye bedre belysning bruker jeg UVA og UVB, pluss at jeg har vanlig lys for varme. Mater den med pellets, salat og litt kjøtt og insekter i ny og ne.

Men jeg syns den er lite oope og soler seg, hvor mye burde den være oppe? Dette er en Red Bellie Cooter, er de veldig mye i vannet i forhold til mange andre arter?
Du burde kjøpe et kalsium tilskudd som du kan ha på maten du forer den med. Har en skilpadde selv som hadde litt flekker på skallet når jeg fikk den. Gir den veldig mye kalsium sammen med sollys. Det har hjulpet veldig på min.
veaas er offline   Svar med sitat
Gammel 28-08-2013, 14:19   #6
Reptilfreak

Meldinger: 110
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av mikke Vis post
Hei.

Jeg vill tippe den har fått det av å være for mye i vannet ! Kjøp åsså som nevnt av en bruker kalsium det vill forhindre mykt skall å andre skader, men funker det bra med vanlig pære som varme ? Jeg vurderer å bruke det siden jeg har bestilt ny siden min andre brant ut !
Bentley er offline   Svar med sitat
Gammel 28-08-2013, 22:28   #7
Reptilfreak

mikke sin avatar

Standard

Hei.
Flekkene på skallet var mest sannsyelig en kombo av hamskifte og mulig at den ikke hadde det helt bra der den kom fra. Flekkene er nå så å si forsvunnet helt, den har/er i et hamskifte og ser veldig bra ut
Det funker fint med vanlig lys i tillegg til UVA, UVB lysstoffrør, men både lysstoffrør og det vanlige røret er nok så nært overflaten hvor den soler seg. Dette får å gi varne (har passet på så den ikke brenner seg heller da).
Akkurat nå har jeg en nok så liten tank, men vil oppgradere vestenlig, og da tenker jeg at det vil være viktig å gå til anskaffelse av solpærer over baskeplassene.
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Trekølskilpadde med masse flekker lilleida90 Skilpadder 0 09-09-2012 22:17
Flekker og mykt skall på ung terrapin bellasole Skilpadder 12 19-10-2011 18:38
Blå flekker på halen til tokay hue Galil Gekkoer 25 08-01-2011 21:46
Flekker på terrarieglasset magnusøy Terrarier 7 08-08-2009 12:58
Flekker på skallet? aceman Skilpadder 5 25-03-2009 10:47

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:24.