"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22-07-2012, 15:39   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2012
Alder: 29
Meldinger: 16
Standard skilpadder av forselig art

jeg har en kamerat som har kjøpt 4 beby Trekjølskilpadde (Chinemys reevesii)men han har en 7 år gammel guløyet terrapin i samme akvarium, kan disse leve sammen får er usikker på om bakteriefloraen går overens

han har også tenkt på om han skal få seg en rødøyet terrapin vis disse kan pares?
AndreasNITTI er offline   Svar med sitat
Gammel 22-07-2012, 18:07   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Meldinger: 1,489
Standard

Det er ikke bakteriefloraen du bør bekymre deg for, men størrelsen på terrapinen i forhold til de små trekjølskilpaddene. Terrapinen på 7 år er selvsagt en god del større enn de små trekjølene, og terrapinen kan fint finne på å bite de små, spesielt under foring da de er veldig aggressive når det gjelder mat.
I tillegg så skal terrapinen ha en mye høyere vannstand enn det baby trekjøler skal ha, disse er kjent for å i verste fall kunne drukne dersom man har alt for mye vann når de er små, husk uansett å ha en solplattform som er lett å komme seg opp på.

Fraråder deg å prøve å avle på terrapiner, da det er oversvømt av de på markedet. Du får nok solgt de når de er små og søte, men tenk på at det finnes haugevis av fullvoksne beist av terrapiner som trenger nye hjem, og med en gang de små begynner å bli voksne trenger de store akvarium, en enkelt fullvoksen terrapin trenger MINST et akvarium på 375 liter samt hyppige vannskift og dyre utvendige filter, og skal du ha flere trengs mye større akvarium.
Her kan du se størrelsesforskjellen på to rødøret terrapiner, nyklekket og voksen:
http://www.austinsturtlepage.com/Car...20midsheet.jpg

Derimot hadde det vært mulig å prøve å avle på trekjølskilpaddene istedet når de blir kjønnsmodne, da disse er mye greiere å ha mtp størrelse og i tillegg så er de på den foreslåtte positivlisten over reptiler som KAN bli lovlige, noe terrapiner ikke er. Hadde dog ikke klekket så alt for mange av de, og pass på at du ikke klekker flere enn du klarer å omplassere.
Gammel 22-07-2012, 20:28   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2012
Meldinger: 16
Standard

han har tenkt og avle til seg selv ikke får og omplasseres men kan guløyet og rødøyet pares?. Å jeg ser jo på størelsen at det kansje ikke er så lurt da han har et 300 liters akvarium.

Takk for svar
AndreasNITTI er offline   Svar med sitat
Gammel 22-07-2012, 20:51   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Bare hyggelig!
En gulbuket terrapin (Trachemys scripta scripta) og rødøret terrapin (Trachemys scripta elegans) kan få avkom, som da blir en hybrid av de to artene. Det er dog ikke ofte det skjer, men det kan skje ja. Anbefaler heller at han prøver å avle trekjølskilpaddene som sagt.
Et 300 liters akvarium er alt for lite for så mange skilpadder, en enkelt gulbuket terrapin trenger det for seg selv, helst større.
Gammel 23-07-2012, 08:30   #5
Reptilfreak

bushman sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Sted: Töcksfors. (Svensk side av grensa ved Østfold)
Alder: 42
Meldinger: 1,119
Standard

Bite og bite... Det var da snillt sagt... En stor gul/rød terrapin kan finne på å spise opp trekjøl juveniler.

Men ang akvariestørrelse.
Personlig mener jeg at 300 liter er alt for lite til en voksen gul/rød terrapin. Et slikt akvarie har ikke mer dybde (ut i fra veggen) enn skal-lengden på dyret.
Min mening er minimum 250-300 liter til trekjøl og minimum 600 liter til rød og guløret.
I dette tilfellet der det er snakk om 4 eksemplarer som skal stå i lag, mener jeg at 720 er et minimum for gruppen med trekjøl.

Men av og til kan man jo også se på det svenske lovverket som en referanse.
Side 45 i L80.
http://www.jordbruksverket.se/downlo...FS_2005-08.pdf

Eksempelvis står det der at en skilpadde med skal-lengde på 31-40 cm skal ha en minimum vanndel på 2 kvadratmeter, med en minimum dybde på 40 cm.
Det skal legges på 0,5 kvadratmeter for hvert ekstra individ.

En gul/rødøret blir, eller skal bli, mellom 31 og 40 cm.
Personlig mener jeg at dette er å overdrive litt, men det setter en liten tanke på hvor stor plass de behøver...
300 liter tilsvarer 0,6 kvadratmeter.

Om man mener at 2 kvadrat er i meste laget kan jeg være med på å diskutere, men det er ganske langt derifra og ned til 0,6 km...
bushman er offline   Svar med sitat
Gammel 23-07-2012, 12:19   #6
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Med bite så mente jeg selvsagt at de små kan bli alvorlig skadet eller drept, en gulbuket terrapin på 7 år er mest sannsynlig rundt 25-30 cm (avhengig av kjønn), mens en liten trekjøl juvenil er kanskje 2-3 cm, så da sier det seg selv at de kan bli tatt livet av en voksen terrapin, spesielt under foring da de er som kjent aggressive når det gjelder mat.

Akvariestørrelser til terrapiner er mye omdiskutert, personlig anbefaler jeg som minimum (altså man bør ha større) 375 liter for en enkelt terrapin, altså 150*50*50 cm (L*H*B ). Nå ser jeg at det var snakk om 300 liter tidligere, både fra trådstarter og i mitt svar, og ikke 375 liter så der må jeg rette på meg selv.
Med en bredde på 50 cm så har en fullvoksen terrapin god plass til å snu og vende på seg.

Kan sammenligne det litt (ikke helt, bare et eksempel) med at feks med skjeggagamer så anbefales folk å ha terrarier på 150*60*60 for en-to individer, og skjeggagamer blir gjerne 50 cm lange inkl hale, mens en terrapin hann blir rundt 25 cm som fullvoksen.. Hunnene blir normalt sett alt i fra 25-35 cm når de er ferdig utvokste, mens hannene blir fra 20-25 cm (nå snakker jeg om begge artene). 40 cm lange terrapin hunner er ikke akkurat normalen, men det forekommer en gang i blant, ja, dog ikke ofte.

Er selvsagt helt enig i at 720 liter er minimum for så mange trekjøler, jo flere skilpadder en har jo større sjanse er det for at det blir aggressiv oppførsel mellom de, og da hjelper det veldig mye å ha et stort akvarium. Har man kun et individ derimot så er jo ikke dette noe å bekymre seg for.

Merk for ordens skyld at jeg snakker kun om hva jeg mener er minimumsmål til en enkelt terrapin, ikke flere individer og jeg anbefaler selvsagt å ha så stort akvarium som mulig. Skal man ha flere terrapiner så må man ha ganske mye større akvarium da de er ganske territorielle og kan finne på å angripe hverandre dersom det er for lite plass.
Grunnen til at jeg anbefaler et litt lavt minimumsmål for et individ er fordi det er en overflod av terrapiner på markedet, og det er generelt sett lettere for hvermansen å ha et akvarium på 375 liter enn feks 720 liter, noe som jeg vet kan være en litt motiverende faktor for å beholde terrapinene da jeg har sett det selv hos andre - men da igjen er det selvsagt ganske dumt at noen kjøper en liten nyklekket terrapin i utlandet for så å ta den med til Norge og tror at den kan leve i en fiskebolle resten av livet.

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skilpadder.net Gregoris Media 22 12-11-2011 00:47
Skilpadder i hus! eLx Skilpadder 23 09-02-2011 00:16
Skilpadder vipera Skilpadder 6 24-02-2007 14:35
Skilpadder ute?! gÂr det bra? Andreas Skilpadder 4 01-06-2004 12:48

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 23:16.