"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11-02-2012, 17:57   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Odalen
Alder: 33
Meldinger: 7
Standard Hjelp til Chinemys reevesii

Hei!
Jeg er ganske fersk i dette og har en Chinemys reevesii.
Skilpadda mi liker seg ikke i akvariumet sitt, hun vil heller løpe rundt på gulvet, men jeg blir litt bekymret når hun blir så tørr. Når jeg har henne i akvariumet sitt igjen begynner hun å klatre oppover og gjør virkelig en innsats for å komme seg ut, og når dette ikke fungerer gjemmer hun seg i det ene hjørnet og der blir hun liggende...

Jeg lurer på:
- Kan jeg smøre henne inn med feks babyolje, slik at hun ikke tørker ut?
- Hvor lenge kan hun ut å vandre før det blir farlig?
- Og: Kan skilpadder bli deprimerte? Jeg får så dårlig samvittighet av henne, og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for at hun skal bli "glad", i den grad hun kan bli det...
Rushuna er offline   Svar med sitat
Gammel 11-02-2012, 19:31   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 29
Meldinger: 1,489
Standard

Her bør du fylle ut litt mer informasjon om hvordan du har skilpadden, kjappe spørsmål fra meg:
Hvordan er vannkvaliteten? Hva ligger vanntemperaturen/landtemperaturen på? Hvor stort er akvariumet og hva har du i akvariet, feks sand, steiner, landdel, røtter osv? Hvor stor er skilpadden og hvor lenge har du hatt den?

Det er ikke direkte farlig om den blir litt tørr så lenge den ikke er ute av akvariet over lengre tid, det som derimot er litt skummelt er hvis det er kald trekk i rommet der du har den på gulvet, trekk generelt er ganske farlig for skilpadder da det kan føre til lungebetennelse som ofte er dødelig.

Jeg ville unngått å hatt den på gulvet i det hele tatt og bare latt den holde på i akvariet, det er i tillegg ganske tørr luft i et hus i forhold til i et akvarium, spesielt nå på vinterstid, så der har ikke en skilpadde noe å gjøre.

Ikke smør den inn med babyolje, og nei skilpadden din er sikkert ikke deprimert, tviler sterkt på at den kan bli det på samme måte som oss mennesker, de har ikke akkurat den største hjernen uten at jeg skal uttale meg så mye mer om dette da det er vanskelig å si samt finnes lite forskning på dette.
Men en "glad" sumpskilpadde er i mine øyne en som oppfører seg som i naturen; soler seg, svømmer, jakter/spiser osv, noe alle sunne og friske skilpadder i fangenskap skal gjøre uansett.

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
trenger hjelp ang Chinemys reevesii anders86 Skilpadder 2 28-09-2010 20:01
Chinemys Reevesii hu eller hann? anders86 Skilpadder 21 29-07-2010 13:54
Chinemys reevesii kementari Skilpadder 4 22-10-2007 11:59
Han? hun? Chinemys reevesii crazylegs Skilpadder 5 31-05-2007 14:08
treknøl skilpadde(Chinemys reevesii )? smurfi66 Skilpadder 4 07-07-2006 20:52

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:43.