"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Stengt tråd

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25-05-2011, 01:04   #1
Reptilfreak

Medlem siden: May 2011
Meldinger: 4
Exclamation Hvilken art er dette?

Har ei skilpadde på 4-5 år som heter Gunilla. Jeg er temmelig sikker på at hun er en terrapin, men er usikker på hvilken type. Har sett mange bilder av guløret terrapin, men ser at disse har en tykkere og mer definert gul strek fra øyet og bakover. Gunilla har tynnere og flere gule streker.

Matet henne med fersk torskefilet og reker i går, og etter det har hun blitt litt slapp (flyter mest bare rundt i vannet, mens hun tidligere har vært helt i hundre og svømt etter en hånd i bevegelse osv) og avføringen har vært mer kompakt enn den har vært tidligere (har hovedsakelig fôret henne med skilpaddepellets og salat). Avføringen har også hatt en sterkere og mer illeluktende lukt enn tidligere. I dag prøvde jeg å gi henne salat, men hun spiste ikke spist noe av den, så prøvde med litt torskefilet. Hun tok et par små jafs, men ikke noe mer enn det.
Noen som vet hva denne type oppførsel kan tyde på?

Er det forresten noen dyreklinikker/veterinærer i Trondheim som er pålitelige og diskré vedr. ulovligholdt skilpadde? Greit å ha en i bakhånd dersom hun skulle blitt syk

Håper å få svar så raskt som mulig
På forhånd takk!
Gunilla er offline  
Gammel 25-05-2011, 09:57   #2
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård/Rogaland
Alder: 28
Meldinger: 641
Standard

Ligner på en Gulbuket terrapinskilpadde (Trachemys scripta scripta)
Gammel 25-05-2011, 13:05   #3
Reptilfreak

Standard

Er ikke gulbuket og guløret terrapin det samme da?:p
Men hun har liksom ikke den karakteristiske tykke, gule streken fra øyet og bak, derfor jeg blir litt i tvil. Kan det være at det er litt individuelt fra skilpadde til skilpadde, hvor markert denne er?
Gunilla er offline  
Gammel 25-05-2011, 13:30   #4
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård/Rogaland
Alder: 28
Meldinger: 641
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gunilla Vis post
Men hun har liksom ikke den karakteristiske tykke, gule streken fra øyet og bak, derfor jeg blir litt i tvil. Kan det være at det er litt individuelt fra skilpadde til skilpadde, hvor markert denne er?
Ikke sikker
Men jeg er nok ikke den rette personen til å svare heller Er nok andre som kan det bedre en meg
Gammel 25-05-2011, 15:55   #5
NHF Styremedlem

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Bergen
Alder: 26
Meldinger: 713
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kraissy144 Vis post
Ligner på en Gulbuket terrapinskilpadde (Trachemys scripta scripta)
Dette stemmer.

Guløret og gulbuket er forøvrig det samme

Når det kommer til fôringen, så bør en holde seg til pellets i all hovedsak. Kan finne en link til deg etterpå for gode pellets. (jeg lager middag - greier ikke to ting samtidig). Mistenker at torsk blir litt mektig. Hold deg til reker når det kommer til sjømat, disse skal være slike du finner i frysedisken. Dette er snacks, ikke gi for ofte.
Gammel 25-05-2011, 20:44   #6
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 29
Meldinger: 1,489
Standard

Sitat:
Trachemys scripta scripta heter opprinnelig yellow bellied slider på engelsk, men den blir ofte kalt guløret terrapin i Norge grunnet de gule merkene på hodet og halsen, noe som egentlig er litt feil da det finnes mange arter av skilpadder som har gule streket på hodet og halsen, men da igjen så finnes det jo flere med gult plastron.. Dette er heldigvis bare populærnavnet, så sånn sett er det en fin ting at vi har vitenskapelige navn i tillegg til populærnavn, ellers har det fort blitt litt trøbbel med identifisering. Og ja, det kan variere fra skilpadde til skilpadde hvor mye markert de er.

Angående veterinær så har jeg tidligere når jeg hadde gulbuket terrapin vært med min til Stjørdal dyreklinikk, men det finnes sikkert noen i Trondheim som har litt kompetanse på skilpadder, du kan jo prøve å ringe en i nærheten av deg og spørre om de har mulighet til å hjelpe dersom skilpadda skulle bli syk. Selv om det er ulovlig med reptiler i Norge så tar mange av dyreklinikkene imot reptiler allikevel.
Freddy90 er offline  
Gammel 26-05-2011, 13:50   #7
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gregoris Vis post
Hold deg til reker når det kommer til sjømat, disse skal være slike du finner i frysedisken. Dette er snacks, ikke gi for ofte.
Bør rekene være rå, eller kan de være kokte? Og kan skallet være på?
Gunilla er offline  
Gammel 26-05-2011, 14:27   #8
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Bør rekene være rå, eller kan de være kokte? Og kan skallet være på?
Gi de rå og uten skall, de skal heller ikke være i saltlake, du finner de i løsvekt i frysedisken på dagligvarebutikker som Gregoris sier. Men du bør ikke gi for ofte av dette, det er kun som en godbit innimellom. Hoveddietten bør bestå av pellets, grønnsaker, frukt og insekter hvis du har mulighet til det. I naturen er de omnivore (altetende altså), som betyr at de lever av både planter og kjøtt i naturen (kjøtt som insekter og små ferskvannsfisk - ikke torsk som tidligere nevnt).

Sist endret av Freddy90; 26-05-2011 kl 14:35.
Freddy90 er offline  
Gammel 27-05-2011, 18:27   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 0
Standard

som hovedfor kan du bruke kattemat. altså tørrfor av høy kvalitet som f,eks royal canin. jeg bruker også skilpaddefòr dom du får i dyrebutikken. får også sirisser en gang i uken.
kenneth85 er offline  
Gammel 27-05-2011, 18:43   #10
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av kenneth85 Vis post
som hovedfor kan du bruke kattemat. altså tørrfor av høy kvalitet som f,eks royal canin. jeg bruker også skilpaddefòr dom du får i dyrebutikken. får også sirisser en gang i uken.
Skilpadder skal ikke ha kattemat, det er mange som sier at de kan ha det, men det er bare tull. Det finnes eget tørrfor til skilpadder som de bør ha som hovedfor, det er ikke særlig dyrt og kjøpes enkelt i en dyrebutikk. Kattemat inneholder næring som en katt trenger, og ikke det en skilpadde trenger.
Når du nevner sirisser derimot så skal jeg være helt enig med deg, det har de bare godt av en gang eller to i uka.
Freddy90 er offline  
Stengt tråd

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvilken øgle er dette? quagmaier Gekkoer 8 17-06-2012 21:32
Hvilken art er dette? Blodstrupmoen Gekkoer 1 14-12-2008 19:02
Hvilken art er dette? Cyanide Pinnedyr 5 11-12-2008 10:39
Hvilken art er dette? Malin.. Andre øgler 4 04-09-2008 18:31
Hvilken art er dette? korse Skorpioner 13 18-08-2007 08:53

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:00.