"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Skilpadder Skilpadde? trenger Tips og hjelp

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-04-2010, 19:30   #1
Junior Member

Medlem siden: Apr 2010
Meldinger: 5
Talking Skilpadde? trenger Tips og hjelp

Hei! jeg har sett litt på skilpadder i det siste, og det står til slutt mellom en av disse artene: Testudo hermanni eller leopardskilpadde. Noen som har tips / forslag om det?

I tillegg tenker jeg mye på varme.. Jeg har tenkt til å ha dem på mitt egent rom, dette rommet kan holde helt ned mot 15*C på vinteren. Vil en UV-lampe være sterk nok til at skilpaddene får den temperaturen de skal ha da? Dette er min største bekymring, jeg vil jo ikke at dyrene skal fryse! Jeg lurer også litt på om man får kjøpt en lampe med tidsinnstiller, slik at den forandrer temperaturen fra natt og dag? (regner med det koster litt, men skal man ha dyr må man regne med å betale!)

Utenom dette tar jeg imot alt av tips og hjelp med et veldig stort takk og et slikt uttrykk -->
BaarDI er offline   Svar med sitat
Gammel 18-04-2010, 19:36   #2
Guest

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 432
Standard

Du får kjøpt varmematte, og du får kjøpt tidsinstiller på biltema til 60 eller 70kr sånn at du kan regulere når lyset skal av og på, med dette så blir det ingen problem med varmen, bare husk og kjøp en kraftig nok varmematte
s_ er offline   Svar med sitat
Gammel 18-04-2010, 19:38   #3
Junior Member

Standard

Hm... Har hørt at det ikke er så bra for skilpadder med varmematte da de trenger UV-lys? vil en kombinasjon av UV-lys og varmematte da være å anbefale?
Gammel 18-04-2010, 19:43   #4
Guest

Standard

Jepp, du kan bruke begge bare ikke ha varmematten under terrariet da de ikke skal ha bunnvarme, men ta den heller på veggen eller noe så gir det litt ekstra varme ihvertfall Hvertfall om natta da varme lampen ikke er på.
Gammel 18-04-2010, 19:46   #5
Junior Member

Standard

Stilig! Ca. hvor kaldt skal de ha det om natta? Så kaldt at hvis jeg putter varmematte rundt 3 av de 4 sidene på terrariet så går det veldig fint?
Gammel 18-04-2010, 20:02   #6
Guest

Standard

Sjekker sjelden tempen om natta, på rommet der de står blir det aldri kaldere enn 23grader uansett da de står på et ''vaske rom'' som egentlig ikke er så mye vaske rom lenger, så jeg har verken lys eller noe taklys på der om natta.
Tror det skal holde med 1 varmematte bare du kjøper en kraftig nok men kan nok kanskje være lurt og gå for 3 litt mindre kraftige. Det er noe du må bestemme selv.

Men ser også at du sliter litt med valget av skilpadde. Jeg har selv 3 rødfotede skogskilladder (Geochelone Carbonaria) har du vurdert disse? De blir litt større da en de du har nevnt men allikevell så ville jeg heller ha litt større en små skilpadder når jeg først skulle ha De er veldig kule og mine kan gå fritt rundt i rommet på dagtid av og til som et helt vanlig husdyr, det er ikke så ofte jeg gjør dette da men det er utrolig kult når man kan se de utforske rommet, kan ikke ha de så lenge ute da jeg er redd de ikke får det UV- lyset de trenger eller varmen.

Bruker også og ha de ute på varme sommerdager i et ute terrarium jeg har til de. Da vi bor litt avsidiges liggendes på et lite småbruk er det ingen som legger merke til de uansett. Det liker de kjempe godt, friskt gress de kan gå på og allt, skikkelig kult og ha de ute og de romstrer og graver seg mye mer ned og virker til og kose seg skikkelig når jeg har de ute, har ei ''kasse'' på en måte forhøynet litt i forhold til bakken, er vell på noe sånn som 5x5 meter +-.

Uansett lykke til med valg av skilpadde, du kommer nok til og ha glede av den, bare husk det er et dyr som lever lenge og vill ikke se flere dyr bli nærmest kastet fra eier til eier

Off ble langt dette nå
Gammel 18-04-2010, 20:07   #7
Junior Member

Standard

Valget av skilpadde er alt annet enn bestemt, men hadde vært kult med skilpadder som har litt størrelse, ja. Må vel kanskje se litt rundt om varmematter og sånt, men takk for gode tips! Når du sier at du ikke har dem ute av buret (inne i huset) så lenge av gangen, er det snakk om en time eller 10 minutter?
Gammel 18-04-2010, 20:11   #8
Guest

Standard

Kommer litt an på hver gang, når jeg ser de begynner og bli litt ''lei'' så tar jeg de inn igjenn.. Som regel suser de rundt på golvet i en halvtime eller når jeg først har de ute
Gammel 19-04-2010, 11:52   #9
Junior Member

Standard

Nå når jeg har lest litt mer om skilpadder, har jeg mange flere spørsmål!
1. hvordan underlag er best?
2. hvordan burde kosten være? (altså fordelingen i en uke)
3. mosjon ?
4. sanitær? (vaske dem, vaske buret, skifte underlag?)
5. hvordan utstyr burde jeg som eier ha?
6. hvor lenge kan skilpadder være uten pass? (altså når jeg er borte?)

Dette ble mange spørsmål... :s takker for svar!
Gammel 19-04-2010, 13:34   #10
Guest

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av BaarDI Vis post
Nå når jeg har lest litt mer om skilpadder, har jeg mange flere spørsmål!
1. hvordan underlag er best?
Jeg bruker bark, sånn uten tilsetningsstoffer
2. hvordan burde kosten være? (altså fordelingen i en uke)
Dette kommer mye an på hvordan art du velger
3. mosjon ?
Så lenge du har et terrarie som passer de så trenger de ikke noe ekstra
4. sanitær?
(vaske dem, vaske buret, skifte underlag?)
Jeg bader skilpaddene mine ca annenhver dag/hver dag, spesielt etter jeg har matet de da de driter mye og da er det lettere og tømme den balja jeg har dem i da enn og leite etter det i terrariet.
5. hvordan utstyr burde jeg som eier ha?
Hmm kommer sikkert ikke på alle tingene her men kan jo nevne noe:
UV lys, terrarie, lys med timer, varmematte, substrat, matskål, noe til og plukke skilpadde bajs med, en plass og bade de +++

6. hvor lenge kan skilpadder være uten pass? (altså når jeg er borte?)
Det kan jeg ikke gi deg så veldig godt svar på siden hver gang jeg skal bort så er det vanlig at det er naboen som passer alle dyra hjemme, men de kan ikke være alene så mange dagene..
Hehe, bare hyggelig for og kunne hjelpe
Svar

Emner
art, skilpadder, tips, varme

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggagam Noob trenger tips?:) Poison Agamer 8 10-09-2008 21:42
skilpadde tips:) EirikAK Skilpadder 21 06-07-2008 12:32
Tips om min skilpadde sedja Skilpadder 6 16-06-2008 21:01
Nybegynner.. Trenger tips DaffyDuck Agamer 6 06-04-2007 17:01
trenger noen tips Spider Taranteller 7 31-05-2004 22:23

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 20:19.