"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-04-2009, 13:07   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2008
Alder: 30
Meldinger: 14
Standard Skilpadder i hagen

Trenger et svar fra en skilpaddeekspert her..
Jeg planlegger å lage en slags innhegning i hagen i sommer, med dam, div planter, grotter og steiner - til mine to treknøler. Planen er å ha dem der om dagen når det er varmt.
Spørsmålet mitt er da: Kan jeg gjøre dette, eller kan det på noen måte være skadelig for skilpaddene? Vet jo at skilpadder er hardføre dyr, men likevel er jeg veldig usikker på dette. Hvis dette lar seg gjøre - kan noen komme med tips?
Takk
Gammel 16-04-2009, 13:15   #2
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 649
Standard

Er ikke ekspert, men kan bittelitt om dette

Dette kan la seg gjøres, har sett det før, bare pass på å lage det heelt rømingssikkert. Gjerne grav hønsenetting under bakken, siden dem kan finne på å grave.

Men hvis jeg var deg ville jeg bare hatt dem ute i korte perioder, og helst bare når du er i nærheten.

Sikkert noen som vet mer enn meg, kommer nok svar snart.
Gammel 16-04-2009, 13:37   #3
Reptilfreak

Pekken sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 40
Meldinger: 417
Standard

Jeg tenkte akkurat det samme for min treknøl, har haddt litt erfaring med dam til terapiner tidligere, og det funket fint, men av en eller annen grunn ble det ikke så velllykket for treknølen.

Han ble så merkelig rar og gjemte seg under vannet hele tiden, til slutt virket det nesten som han gikk i dvale så jeg tok han inn, vet ikke om det var pga frykt eller at det var litt mer kjølig ute enn inne.

Pekken er offline   Svar med sitat
Gammel 18-04-2009, 11:56   #4
Reptilfreak

Standard

Ingen fler som har noen erfaringer om dette? Eller noen som vet noe om det?
Gammel 18-04-2009, 16:56   #5
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 31
Meldinger: 1,111
Standard

har sett det være gjort før, men nå vet jo ikke jeg hvor i landet du bor, og da blir det jo litt vanskelig og vite med tanke på temp.

noen som har dette med dam, har gjort det slik at de har laget en le-vegg for vinden så de kan ligge der i solen, og hatt en form for varme i vannet, og det er helt riktig som det blir sagt her med hønsenetting i bunn, ettersom mangen liker og grave.. må passe på at det ikke er noe netting som ruster fort, siden den blir liggende under bakken der det er kaldt og fuktig hele tiden. da ruster det fortere..

en annen ting som er viktig det er at det er lurt og bygge et gjerde rundt området, helst stein eller lignende så den ikke ser ut.. for når de ser gjennom og ser et veldig stort område, blir de gjerne stresset fordi de ikke er vandt til "verden" Og når de ser ut, vil de gjerne prøve hele tiden og komme seg på andre siden..

har faktisk også sett personer som er inne i selve "hagen" med de en stund og tar på vannet osv. har hørt at skilpaddene da blir fortere trygge på det..
Gammel 18-04-2009, 17:24   #6
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av pisani Vis post
har sett det være gjort før, men nå vet jo ikke jeg hvor i landet du bor, og da blir det jo litt vanskelig og vite med tanke på temp.

noen som har dette med dam, har gjort det slik at de har laget en le-vegg for vinden så de kan ligge der i solen, og hatt en form for varme i vannet, og det er helt riktig som det blir sagt her med hønsenetting i bunn, ettersom mangen liker og grave.. må passe på at det ikke er noe netting som ruster fort, siden den blir liggende under bakken der det er kaldt og fuktig hele tiden. da ruster det fortere..

en annen ting som er viktig det er at det er lurt og bygge et gjerde rundt området, helst stein eller lignende så den ikke ser ut.. for når de ser gjennom og ser et veldig stort område, blir de gjerne stresset fordi de ikke er vandt til "verden" Og når de ser ut, vil de gjerne prøve hele tiden og komme seg på andre siden..

har faktisk også sett personer som er inne i selve "hagen" med de en stund og tar på vannet osv. har hørt at skilpaddene da blir fortere trygge på det..
Jeg bor på østlandet, nærmere bestemt ringsaker, rett ved Mjøsa.. En le-vegg skal jeg greie å fikse, varme i vannet også, men er det noe alternativ til hønsenetting som graves ned? Jeg leier leilighet som er i samme hus som huseieren, og hagen er derfor ikke til fri disposisjon.. Tror ikke jeg får grave så mye.. Er det mulig å legge f.eks planker i bunn, men grus og sand oppå?
En steinvegg skal alltids gå an å lage også
Gammel 18-04-2009, 18:15   #7
Reptilfreak

Tony sin avatar

Standard

ja, du kan jo bygge en slags terasse ja, så lenge du har litt mellomrom mellom plankene så det blir drenering.. muren bør forresten være like høy som lengden på skilpadden.. altså, det er minimum høyden..

ringsaker ja, da tror ikke jeg temperatur er noe særlig problem på varme sommerdager:p

sett noen som lager en kasse med et lite hull som skilpadden går inn i.. og de har en varmelampe inni der, men jeg vet ikke om det er fordi de har skilpaddene ute om natten også.. noe jeg ikke vil anbefalle og gjøre..
Gammel 18-04-2009, 20:57   #8
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 649
Standard

Ja, du kan jo presse noen planker ned i jorden om det går, eller bare passe på at den ikke graver så mye. Ellers kan du legge en pressening på bakken, og legge på 20-30Cm med jord. ser bedre ut, pluss den kan grave litt. Samme kan du gjøre med bassenget, eller bruke en slags beholder. Da må du passe extra godt på. Hvis jorden blir våt så blir den veldig myk og lett å grave i.
Gammel 18-04-2009, 21:37   #9
Reptilfreak

Tony sin avatar

Standard

presenning på bakken er vel ikke akkuratt bra da, tenk når det regner der da, da vil ikke vannet drenere ordentlig.. da er det bedre og grave littegrann og bruke planker som en "terasse" under og ha jord over.. da vil vannet drenere vekk med en gang..
Gammel 19-04-2009, 11:04   #10
Guest

Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 252
Standard

1:
Bygg innhegningen i et solfyllt område.

2:
Tenk RØMNINGSSIKKERHET!
Skilpadder kan virke så håpløse og passive som bare det, men 'plutselig' har de lært seg kunsten å grave og klatre.
Mitt råd er: Robust hønsenetting festet til trepåler. Påler og netting bankes/graves 10-15 cm ned i jorda og stikker en 30 cm + opp. Gjerdet bør være så stabilt at det ikke vil bule/falle utover hvis skilpadda begynner å klatre på det.

Over selve innhegningen bør du ha noe hønsenetting du enkelt kan rulle opp, fiskegarn, etc. Noe må du nesten ha over for å sikre deg mot fugler (måker er noe dritt), katter og annet tull.

3:
Sjekk ut jordsmonnet og plantene i området. Noen skilpadder må ha det litt fuktig rundt sge, andre helt tørt. Jeg har en sør-am landskilpadde som krever så tørr jord jeg kan oppdrive. Er ikke sikker med treknøler - les caresheets. Går sikkert greit med vanlig fuktig jord.
Noen planter og blomster er giftige. Hender det at skilpaddene dine spiser planter? Drar med seg noe i vannet? Les fakta, finn ut, luk vekk evt. farlige planter.

4:
Noen skilpadder blir stresset av å befinne seg i store åpne områder. Lag flere skjulesteder. Eks: store lave planter, små hus, grav og bygg opp huler i bakken osv. Vær kreativ og lag noe naturlig og fint.
I vannet bør det også være noe som flyter på overflaten så de kan slappe helt av der og.

5:
Husk stor nok vanndam, temperatur(!) og filter. Er ingen ekspert på dette området men kjenner til noen som kjøper store plastsandkasse greier... De graver disse ned og kobler til fontene, filter og en/to varmekolber. Dette fungerer fett til rødørete ihvertfall.
Uroplastix er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skilpadder i hus! eLx Skilpadder 23 09-02-2011 00:16
Terra-tilbehør fra hagen Miri Terrarier 29 24-09-2007 08:54
Rådyr i hagen: Olliw Småprat 6 09-09-2007 13:26
Skilpadder ute?! gÂr det bra? Andreas Skilpadder 4 01-06-2004 12:48

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 21:13.