"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23-03-2009, 10:40   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Hordaland
Meldinger: 1
Standard Kan noen hjelpe?

Hei..
Jeg har en skillpadde som jeg "reddet" fra en som var "drit" lei den.
Jeg har ingen erfaring og har surfet på nettet i mangen mnd. og har funnet en masse info, men utfra bilder så er jeg veldig usikker på hvilken sort jeg har. Det er stor forsjkell på type terrarir og mat. Han/hun (er ikke sikker der heller) spiser tørrfor (SERA raffy p) som jeg bled anbefalt i dyre butikken, og isberg salat.Jeg har også hørt at den kan spise div frukter og grønnsaker men det vil den ikke ha.Lurer også på om den trenger noe form "kjøtt" mat, fisker eller reker el..Den er 19 cm bred over skallet. Kan noen si ca hvor gammel den kan være , ut i fra mål?

Jeg har lest at det skal være forskjellig vannstand etter forskjellige typer skillpadder.

Håper noen kan hjelpe meg, jeg vil jo det beste for gutt/jenta mi

Annedigg er offline   Svar med sitat
Gammel 23-03-2009, 11:56   #2
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 788
Standard

Har du noen flere bilder? Bilder ovenfra, av klør og hale, kan vise både art og kjønn. Alder er veldig vanskelig å finne ut hvis den allerede er voksen. Hvor lang er skilpadden over skallet? Det ser ut som en Trachemys scripta scripta, eller gulørede terrapin, men vi trenger litt flere bilder.

Vi har rødørede terrapiner som vi mater hovedsakelig med pellets (tørrfor) for voksne skilpadder. Den har den riktige andelen kjøtt/grønnsaker, så man trenger ikke å være bekymret over om man gir for mange proteiner. Vi bruker Nutron Tartafood eller Reptomin Tetrafauna. Den maten har også en del vitaminer og mineraler. Likevel er det selvfølgelig viktig at skilpadden får litt variert kosthold, så den ikke blir lei av den samme maten. Vi gir av og til tinte frosne reker med skall og alt (ikke i lake, de kan inneholde salt). De elsker insekter, snegler og meitemark (snart kan du begynner å grave etter dem ). Når tiden kommer, kan du prøve å gi dem løvetann. Våre skilpadder vil ikke ha noen grønnsaker, men løvetann har de spist om sommeren.

Når skilpadden er voksen, er ikke så farlig at det er dypt i vannet, så lenge de har lett tilgang til landdel, selvfølgelig. De skal ha minst så mye vann slik at de kan snu seg i vannet hvis de tilfeldigvis falt på ryggen, ellers kan de drukne.

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Noen som kan hjelpe meg med art? sedja Skilpadder 8 16-06-2008 21:15
Noen som kan hjelpe meg? indiaslange Helse og sykdommer hos reptiler 5 14-04-2008 16:33
Kan noen hjelpe meg? sirbjerke Småprat 4 07-06-2007 06:58
Kan noen hjelpe å finne art? jlow Skilpadder 4 30-10-2006 23:54

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:47.