"

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15-11-2008, 11:00   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2008
Alder: 30
Meldinger: 4
Standard Mine Skillpadder :)

Jeg kjøpte 2 Skillpadder i portugal i sommer, jeg anskaffet fort et 200 liters akvarium og alt annet jeg trengte for at de skulle ha det bra. jeg har lest masse fakta ark, og tidligere spurt her om info jeg lurte på.. nå har jeg noen nye spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med
1: Hvilken rase er det? jeg vet det er sumpskillpadder men mer vet jeg ikke.
2: kan noen her se hvilket kjønn de er?
3: en av skillpaddene spiser nesten dobbelt så mye som den andre, og vokser der etter, den er nesten dobbelt så stor på skallet, men den "lille" har veldig markerte svarte tagger på skallet, og skallet er mye høyere en på den andre.
4: ser det ut som de har det bra? de svømmer, spiser, driter og gjør alt de skal uti fra det jeg vet, men kan noen der ute se noen symptomer på de? (spessielt den lille) siden den ikke spiser så mye?

Det er alt jeg lurer på nå..
åja forresten. for noen uker siden spiste den minste en av fiskene i akvariumet. jeg var veldig "estatisk" og syns dette var bra, men den store ville ikke røre fisken, har dette noe å si i forhold til at den lille spiser lite?

Bilde av den store :
Bilde av den lille :

(hvis noen her kan fortelle meg hvordan jeg legger bildene direkte inn i posten så er det flott :p)

Sist endret av Frogger; 15-11-2008 kl 15:46. Begrunnelse: la til billed tag
Zuthuz er offline   Svar med sitat
Gammel 15-11-2008, 14:31   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2008
Alder: 30
Meldinger: 4
Standard

Zuthuz er offline   Svar med sitat
Gammel 15-11-2008, 18:45   #3
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 788
Standard

1. Det heter art og ikke rase. Jeg syns det er vanskelig å si hvilken art dine skilpadder er, siden bildene ikke er klare nok. Man må kunne se farger og mønstre ordentlig. Kan du få bedre bilder, ovenfra og også av hodet? Hvor langt er skallet på dem? Vet du alder?

2. Med litt bedre bilder kan man sansynnligvis se på kjønnet. Halen pleier å være lenger hos hanner.

3. Hvor mye skilpadder spiser er individuelt, men sumpskilpadder pleier å være ganske glupske. Ikke rart at den store spiser dobbelt så mye, hvis den er dobbelt så stor. Er de samme alder? Er de samme art i det hele tatt? Spurte du ikke selgeren om arten?

4. Ikke ut av de bildene dessverre. Hvordan forer du dem? Sammen eller hver for seg? Inn i akvariet eller separat kar?

Det er veldig vanlig at sumpskilpadder forsyner seg av fisker de svømmer sammen med og som ikke er våkne nok til å flykte.

200 l akvarium er kanskje bra nok for øyeblikket hvis de er veldig unge, men de fleste artene blir såpass store at 200 l kommer til å bli altfor lite etterhvert.

For å legge til et bilde i posten legger du inn adressen til bildet og setter et IMG-tag rundt, slik:

(IMG)http://www-mitt.bilde.jpg(/IMG), bortsett fra at det skal være firkantparenteser [ og ] i stedet for vanlige parenteser.

Sist endret av Dendroaspis; 15-11-2008 kl 18:50.
Dendroaspis er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
elaphe guttata guttata, kornsnok, mais orm

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Mine dyr. Joystick Medlemmene 4 16-08-2008 18:36
mine dyr Kris10an94 Medlemmene 122 02-08-2008 14:33
Mine dyr Skorpion75 Andre øgler 15 01-07-2008 21:06
Mine Dyr pink toe ruls!!!! Medlemmene 11 02-06-2008 01:42
Mine dyr :-) Andersen Medlemmene 6 09-05-2008 12:33

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:41.