"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler Hvor gjennomtenkt er en del av kjøpene ??

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-04-2008, 09:57   #11
Winter is coming
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,888
Standard

Bytting og selging er to forskjellige ting.

Sitat:
Opprinnelig postet av ThorEH
Som f.eks hva da ?

Jeg mente ved selging, ikke bytting. Når du må selge dyret kan det være på grunn av personlig økonomi, dyrets beste osv.
Gammel 27-04-2008, 10:06   #12
NHF Medlem

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Hvam, Akershus
Alder: 42
Meldinger: 2,624
Standard

Ja, men er det forskjell for dyreholdet om du selger eller bytter ??

Det er jo revnende likegyldig i de scenarioene jeg snakker om man selger eller bytter bort dyret - poenget er at det virker som mange ikke tenker seg godt nok om før de går til anskaffelse og selger (eller bytter bort) dyret så fort de finner noe kulere eller at de finner ut at dyret ikke heelt var det de hadde lyst på..
Gammel 27-04-2008, 10:12   #13
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,743
Standard

Det er vel ikke til å legge skjul på at mange bare kjøper uten å virkelig ha tenkt seg om,å det hele ender opp med et reptil bytte innen kort tid :/
Har sett endel til dette opp gjennom årene.
Selfølgelig ikke noe galt å gå "lei" men sånt burde ikke å forekomme nesten med en gang å for å ikke snakke om gang på gang
leo77 er offline   Svar med sitat
Gammel 27-04-2008, 10:20   #14
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ThorEH Vis post
Jepp, det er dette med bytting av dyr jeg og har lagt spesielt merke til

jojo - men hvor ofte skjer dette ? Ikke minst, hvor ofte skjer dette for 16-17 åringer ?

Det er jo et lite problem med den litt yngre garde.. Var sånn selv når jeg var yngre. Har vel prøvd de fleste kampsporter når jeg var ung. Man starter med noe, så gjør man noe annet et par måneder etter på.
Jeg får tråkke litt forsiktig også, for det er jo en del yngre som er veldig gira og super flinke med sine dyr, men når man er ung, så bytter man hobbyer ganske rask og dette er jo et "problem".
Jeg vil også tro at dette er noe som kanskje vil være en økende "trend" da det blir flere og flere som får seg herptiler. Vi får bare gjøre vårt beste med å informere, fortelle så godt vi kan om hva folk går til..
Det er jo egentlig ikke så mye mere vi får gjort med det.

En tanke her:
Man kunne kanskje ha laget en genereld caresheats om herptiler hvis mulig. Kort om vivarium, terrarier, ørken, klatrere osv, og hva dette krever i litt korte trekke. Hva krever mest og mindre..Legge dette på et fint sted, så det er lett å se for nye brukere når dem kommer til oss..
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 27-04-2008, 10:25   #15
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,230
Standard

Hvis selgeren av dyret, er ute etter andre dyr eller bytte, så er unskyldningen som f.eks. å bytte jobb, helt på tryne, da den ikke gjelder lenger, når man vil ha nye dyr..
Det hele dreier seg om at man må tenke seg enda bedre om en det man gjør idag, men selvfølgelig så finnes det heldigvis de som ikke er sånn= de fleste
Gammel 27-04-2008, 10:25   #16
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Jabbe Vis post
Bytting og selging er to forskjellige ting.

[/font]
Jeg mente ved selging, ikke bytting. Når du må selge dyret kan det være på grunn av personlig økonomi, dyrets beste osv.

En annen måte og se dette med salg og bytting på..

Salg, kanskje den personene begynner med noe helt annet en dyr, noe som kanskje er til det beste..

Bytting, da er mulighetene store for at det nye "kule" dyret må igjennom nye eiere om en månede..
Gammel 27-04-2008, 11:08   #17
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,743
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gibbs Vis post
En annen måte og se dette med salg og bytting på..

Salg, kanskje den personene begynner med noe helt annet en dyr, noe som kanskje er til det beste..
At personer finner ut at den type reptil han/hun har IKKE egner seg for personen(det du tenkte på ? )
Da mener jeg igjen at denne personen ikke har satt seg godt nok inn i den type reptil han/hun har valgt å skaffe seg.
Leser man virkelig godt å evt kontakter folk som har erfaring med den type reptil som man vurderer å kjøpe,så får man vite hvordan dyret er

Men noe som "kan" ha litt med alt dette reptil bytte å gjøre,,er som jeg har sett opptil flere ganger.
En "ole" som har gått lenge å har hatt lyst på en reptil å har nå bestemt seg for at han vil kjøpe seg en reptil.
Han har sett ut hvilken type han vil ha eller ønsker seg
Han spør om info inne på et reptil forum men får beskjed om at han bare kan glemme å skaffe seg den type reptil siden han aldri har hatt reptiler før :/
Skaff deg heller en nybegynner reptil du "Ole" f.eks leo for den er så lett å ha i fangensskap så hvem som helst greier det

Ja ja tenker "Ole"da,,da får jeg vel skaffe meg en leo først(selom han egentlig ikke vil ha en leo),så kan jeg evt kjøpe det jeg vil ha etter noen uker for da har jeg jo hatt en reptil først :/
Noen uker går å "Ole"selger leosen(kanskje til en annen reptil nybegynner som har fått samma beskjed som han ? )å kjøper seg den type reptil han ønsket seg fra første stund.

He he,,litt av en historie men veit at dette har skjedd med flere :S
leo77 er offline   Svar med sitat
Gammel 27-04-2008, 11:21   #18
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leo77 Vis post
At personer finner ut at den type reptil han/hun har IKKE egner seg for personen(det du tenkte på ? )
Da mener jeg igjen at denne personen ikke har satt seg godt nok inn i den type reptil han/hun har valgt å skaffe seg.
Leser man virkelig godt å evt kontakter folk som har erfaring med den type reptil som man vurderer å kjøpe,så får man vite hvordan dyret er

Nei, jeg tenkte heller på at det kanskje er bedre med et salg i stedet for bytte.. Bytting betyr kanskje mere bytting i fremtiden, så flere dyr må igjennom flere eiere fordi kid'n ikke aner hva han driver med..
Salg, kanskje ferdig med repril hold for denne gang fordi det var litt kjedlig, så reptil er ikke noe "jeg" vil drive med..
Gammel 27-04-2008, 11:22   #19
Reptilfreak

Draanes sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Meldinger: 179
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Jabbe Vis post
Den der synes jeg ble litt drøy. Vi aner jo ikke grunner til hvorfor folk selger dyrene sine.

Selvfølgelig skal man tenke over kjøpet, og tenke på at dyret lever lenge og at man burde ha det en god stund.

Men det kan plutselig dukke opp noe, som gjør at man må selge dyret etter kort tid.
nå mente jeg selvfølgelig ikke å dra alle under samme kam
Gammel 27-04-2008, 11:27   #20
Reptilfreak

Draanes sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Meldinger: 179
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leo77 Vis post
Det er vel ikke til å legge skjul på at mange bare kjøper uten å virkelig ha tenkt seg om,å det hele ender opp med et reptil bytte innen kort tid :/
Har sett endel til dette opp gjennom årene.
Selfølgelig ikke noe galt å gå "lei" men sånt burde ikke å forekomme nesten med en gang å for å ikke snakke om gang på gang
jeg har netopp byttelånt min KP mot en Boa c.c for 2 uker...dt handlet ikke om at jeg var lei av KP, kameraten min var gira på studere KP og jeg på Boa og min Kjære kongepyton bærtil kommer hjem om 6 dager
Svar

Emner
del, gjennomtenkt, hvor, kjøpene

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvor? Adriano Småprat 14 13-09-2007 17:04
Hvor mye mat? Speedy Skilpadder 14 19-04-2007 14:18
Lite gjennomtenkt.... Rottweiler Snoker 17 30-01-2007 19:08
Hvor mange reptiler finnes det.. Â hvor finner man dem? Media 5 11-12-2003 15:20

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 13:09.