"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler "Bruk og kast"-mentalitet i reptilmiljøet?

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13-04-2008, 19:24   #1
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 30
Meldinger: 2,292
Standard "Bruk og kast"-mentalitet i reptilmiljøet?

Jeg får ofte intrykket av at mange tenker lite gjennom hva de kjøper seg når de går til anskaffelse av et nytt dyr (les: reptil). Jeg synes det virker som om mange kjøper seg nye dyr uten å tenke på hvor lenge disse dyrene faktisk lever, at man tenker svært kortsiktig.
Er det forsvarlig, og riktig, å kjøpe seg et dyr man vet man kanskje må selge pga flytting og lignende om et år? Er det greit å skaffe dyr og så selge de fordi man plutselig finner ut at fotball var mer gøy? Er det greit å kjøpe dyr, for å så selge de fordi man har lyst å dra på ferie?
Jeg synes man burde tenke litt nøye gjennom hva man kjøper seg. Det er ikke bare en ting, det er faktisk levende individer vi snakker om. Hvofor har mange reptileiere et så distansert forhold til sine dyr i forhold til folk som f.eks kjøper seg hund?

Jeg synes dette er en debatt som burde tas, kan hende jeg er helt på jordet, men det er nå ihvertfall intrykket jeg har fått. Jeg sikter ikke til noen spesielle saker, eller personer, bare den generelle situasjonen og forholdet man har til reptiler og handel med dem. Er spent på hva dere har å si om saken.

mvh, JanPhilip.
Viridovipera er offline   Svar med sitat
Gammel 13-04-2008, 20:13   #2
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,743
Standard

Dette her er desverre litt typisk da :/
Finnes oxo disse personene som skal ha alt av reptiler.(var sånn i mine yngre dager selv :/ )
Først den så den så den så den osv.
Så plutselig så sitter dem med alt ifra forskjellige geckoer,øgler & slanger/snoker osv.

Jeg har min mening om at dette er "typisk" yngre reptil eiere flest.
Som skaffer seg reptiler eller dyr skjenerelt å går lei etter noen år da dem kommer i en alder da det er mere gøy å jakte på damer eller ute å feste hver helg osv osv.
Sier ikke at det gjelder alle unge men fikk selv i en alder av 15-16 år min første reptil
Først en iguan,så en snok,så 2 leoser +noen duer,skilpadder,minigriser osv.
Å meg selv som mine venner som oxo hadde reptiler,så gikk vi litt lei eller hadde vel ikke så masse tid til reptilene våre da vi kom i Party/rock n `roll tia,ha ha
Men takker min kjære moder den dag i dag siden det var hun som etterhvert tok av seg MINE reptiler :/

Mener IKKE at man IKKE burde skaffe seg reptiler av en ung alder,men kanskje finne ut 100 % hva dem vil ha å heller lære seg alt om den type reptilen før dem evt går til innkjøp av 1000 andre reptil arter
Men dette er min mening da
leo77 er offline   Svar med sitat
Gammel 13-04-2008, 20:17   #3
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Jeg syns det er viktigere at reptilfolk sjekker at dyra sine er friske. Man drar jo til veterinæren med hunder og katter og gudveihva, hvorfor sjekker ikke folk om reptildyrene sine er fri for parasitter også? Hva gjør hunder og katter seg mer verdt til en ormekur enn hva en reptil gjør for en parasitt-sprøyte?

*_LITT_ irritert over at folk selger syke dyr og kaller dem 100% friske* =P
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 13-04-2008, 20:45   #4
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 649
Standard

Du er ikke helt på jordet etter min mening. Mange som absolutt skal ha alt og alle dyr. Jeg selv klarer å begrense meg i en VISS grad Men jeg har ikke flere dyr enn jeg ikke klarer å ta vare på.

MIN mening om reptiler er at de er krevende, krever mye. Kansje like mye som en hund, om ikke mer. Store eller små, ett fett.

Selvfølgelig er det spennende med nye dyr i norske hjem, men når dem blir tatt av onkel blå, og forholdene dyrene levde i presses ut i media? Setter det oss i en godt lys?
Gammel 13-04-2008, 23:44   #5
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 625
Standard

Jeg synes ikke du er på jordet, dette er noe jeg fortviler over med jevne mellomrom. Irriterende.

Tidvis lurer jeg på om det er frimerkesamlere vi skulle vært.
Og et problem er alder, men jammen er det ikke begrenset til det heller.

Det er viktig å tenke livslengde, men man kan faktisk redde seg i mange tilfeller ved å tenke omsettelighet også. Foreksempel leoer og skjeggiser, hvor mange har ikke hatt disse, eller ballpyton fx, og alikevel er det ikke noe nevneverdig omplasseringsspørsmål rundt dem.
Iguaner og vannskilpadder.... det er helt håpløst, og vi som jobber med omplassering ser helt klart at det er disse som kommer i spader og trillebårer
og det er i erd med å bli helt krise!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Man må begynne å tenke!

Endel andre dyr kommer i samme kategori, men heldigvis har folk "sett lyset" i større grad, og lar være å skaffe seg det. (snakker om kaimaner og store varaner mm.)

Edit: er selvsagt enig i at også reptiler burde få like bra stell veterinærmessig som hunder og katter. Dog er jeg ikke helt sikker på hvilke remedier som er tilgjengelige og hvor effektive disse er, samt at jeg ser poenget med mye ukvalifisert veterinærpersonell. Det er imidlertid ikke noen grunn til å kapitulere. Må undersøke dette nermere, og uansett lovendring burde man hjelpe med prosedyreforslag og instrukser til de usikre. For alle veterinærer har plikt til å prøve å hjelpe.

Sist endret av Iggemamma; 13-04-2008 kl 23:48.
Iggemamma er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
bruk og kastmentalitet, reptilmiljøet

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Nytt tema på skolen, trenge r modeller med "guts" Chibi Fotoforum 4 05-11-2008 18:28
Brachypelma klaasi "Mexican pink beauty" moniq Tarantellfakta 0 29-08-2008 10:44
"Madeira-øya der de dyrker orkidè'er som om det skulle vært marihuana" bendick2112 Reisebrev 12 24-04-2008 13:54
Markedsføre reptilsaken - splittet fra "Krokodille stjålet fra Akvariet i Bergen" NFredrik Media 32 06-04-2008 15:17
Cyriopagopus sp. "Blue" = Lampropelma violaceopes Abraham, 1924 _Nagash_ Taranteller 0 09-03-2008 10:18

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:59.