"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler Siden det kan være litt ulumskheter blandt salg av reptiler...

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack (1) Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-04-2008, 11:13   1 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard Siden det kan være litt ulumskheter blandt salg av reptiler...

Angående legge ut annonse på repti.net (Eller annonsering i det hele tatt) på kjøpsdelen:
Se for deg scenarioet. :p Si for eksempel jeg leter etter en skjeggagam, og jeg får napp hos noen som selger. De lover på tro og ære at den er frisk, og jeg kjøper. Tre uker etterpå, og skjeggisen ligger nesten for døden av en eller annen lumsk sykdom som f.eks parasitter, som han trolig har hatt lenge før jeg kjøpte ham.

Hadde det vært logisk og helt ok å gjøre en avtale på (eller nevne det i annonsen) at jeg vil ta en avføringsprøve på dyret, og hvis det viser seg at den har parasitter eller annet drit, så går det på selgerens regning?

Hvorfor jeg nevner dette, er fordi vi brente oss nemlig på dette når det gjelder Igor-Ludvig. Vi har nå brukt godt oppimot 5000 kr på å få ham frisk igjen pga en alvorlig parasitt-invasjon i tarmene, pluss at han hadde noe annet på siden som veterinæren ikke skjønte noe av. Han hadde også trolig hatt dette siden han var veeeeldig liten.

Igor-Ludvig har tilbrakt en uke hos veterinæren, og kom hjem til oss først for to dager siden, og nå propper vi ham med medisiner og moste insekter og grønnsaker. Mmm mmm! Han ser ut til å virke kvikkere, så kanskje dette går riktig vei... men fy fader for en pris vi har betalt for det. Og vi har ikke akkurat fett med penger for tiden pga den koselige Danmarksturen vår, så vi vil IKKE oppleve dette igjen ved neste kjøp.

Så hva sier dere? Enten betaler selgeren sykdomsregningen, eller så får ham tilbake dyret og vi får tilbake pengene for den? Må da gå ann å gjøre noen kjøpsavtale på noe sånt. Man skal jo ikke selge syke dyr!!
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 03-04-2008, 12:34   #2
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 30
Meldinger: 1,626
Standard

Altså, det er en sjangse vi må ta når vi kjøper dyr, så lenge folk ikke selger dyrene sine med papir på at den er frisk, er ikke alt for mange som gjør det, men noen.

Å man har verken en garanti eller 30dagers retur på et dyr, og tror det er svært lite folk som tar tilbake dyret man har solgt (viss det ikke er av en spes grunn) og man kan heller ikke kreve at selger skal betale dyrlege regning viss dyret skulle være syk. Blir selger og kjøper enig om det, så er det en annen sak.

Kjøper man et sykt dyr, så har man kjøpt et sykt dyr, og såklart er det noe man ikke ønsker men noen ganger kan det skje. Og hvis man bryr seg om dyret, så er ikke penger det første man skal bry seg om

Dette er ikke for å motsi deg på noen måte, men sånn er det skulle ha skrevet mye mere, men har ikke tid akkurat nå.
Gammel 03-04-2008, 12:41   #3
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Mm, du har vel rett. Litt kjipt i grunn. Folk skulle vært mer seriøse når de solgte reptiler.
Gammel 03-04-2008, 13:22   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Men regnes ikke dyr med å være "ting" i kjøpsloven?
Gammel 03-04-2008, 13:30   #5
Lint
Guest

Meldinger: n/a
Standard

Kan nok ikke klage på noe når man kjøper et ulovlig dyr.. Blir vel på samme måte som at kjøpsloven ikke dekker andre ulovlige ting som f.eks narkotika
  Svar med sitat
Gammel 03-04-2008, 13:33   #6
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 625
Standard

Om de regnes som ting vet jeg jammen ikke, men mye mulig det. Det hjelper uansett ikke et dugg når man handler med ulovlige dyr. Om du forstår hva jeg mener. Det er selgers integritet og kunnskap det går på.

Man skal ha i bakhodet hvem man kjøper dyr av. Renomme bør være noe folk gidder å spare seg opp. Desverre er det å bli kvitt dyret/ eller tjene noen kroner som ser ut til å gjelde. Nicket er expendable.

Forøvrig kan jeg ikke si med hånden på hjertet at ikke noen av mine er parasittfrie, og det tror jeg ikke mange andre kan heller. Om de ikke viser sykdomstegn går man jo ikke automatisk til vet og sjekker.
Dernest er det jo en definisjon da, noen organismer skal man jo ha i mindre grad, eller er helt naturlig og ufarlig til immunforsvaret svekkes. Som ved salg, reise og flytting.
Slik kan jo nye eier sitte med problemet uten at det var et problem gammel eier kan oppdage.

*tenker på saken*

Sist endret av Iggemamma; 03-04-2008 kl 13:36.
Iggemamma er offline   Svar med sitat
Gammel 03-04-2008, 13:40   #7
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 36
Meldinger: 5,322
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

*Seriøse selgere selger ikke syke dyr, så langt de er klar over dette selv. Kan dere finne ut at den er syk, burde også selger ha oppdaget dette om han tar seg bra av dyrene sine. (Gjør han ikke det, er han jo ikke seriøs.)*

Når man opplever slike episoder tror jeg det lureste er å ta kontakt med selger. Er han medgjørlig, kan man få ordnet et møte på halvveien, slik at det ikke kun er dere som sitter igjen med skjegget fult av postkasser. Er han ikke medgjørlig i det hele tatt, og har en "ditt problem" holdning, bør dere legge ut advarsler om han under de forkjsellige "kjøp & salgs" erfarings delene på gjeldende forum. Dette hjelper ikke dere stort, men kan være med å sette en stopper for useriøse selgere, og i ettertid hjelpe andre.

*EDIT*
Ser at jeg var litt for kjapt ute etter å ha lest Iggemamma sitt innlegg. Det jeg mener er selvfølgelig dyr man ser klare mangler eller feil ved.

Mvh
robin

Sist endret av _Nagash_; 03-04-2008 kl 13:45.
_Nagash_ er offline   Svar med sitat
Gammel 03-04-2008, 18:30   #8
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Men regnes ikke dyr med å være "ting" i kjøpsloven?
Du ligger nok svært tynt an når det gjelder dine klagerettigheter siden varen i utgangspunktet er en ulovlig vare i Norge.
Hadde du kjøpt en lovlig vare som en kanin eller noe annet så sier kjøpsloven:

Kjøpsloven - dine rettigheter - forbrukerportalen.no
Kjøpsloven gjelder:

Sitat:
  • Kjøp mellom privatpersoner og næringsdrivende som er foretatt før 1. juli 2002
  • Kjøp mellom to privatpersoner uten bruk av mellommann
  • Hvis det er opplyst at mellommannen ikke er selger og at mellommannen ikke har ansvar for mangler
  • Et kjøp er en avtale mellom kjøper og selger - begge parter har rettigheter og plikter. Kjøperen har krav på levering av rett vare - på rett sted og til rett tid.
Uansett vil du ha et problem da man selger kan påberope seg at varen er kjøpt som den er.

Sitat:
"Solgt som den er"
Særlig ved salg av brukte gjenstander kan en ofte støte på vilkåret "solgt som den er". Hensikten med en slik bestemmelse er å begrense kjøperens rettigheter. Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, eller hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning.

Det gjelder også hvis gjenstanden er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente. Det stilles strengere krav til en yrkesselger enn til en privatselger mht. opplysninger om gjenstanden. Å selge en ny gjenstand "som den er" vil ofte være urimelig og er derfor ikke tillatt.
Når det gjelder kjøp av dyr over disk i butikk regnes dyret som en vare og normal kjøpslov skal gjelder. Allikevel er det ofte egene uskrevne regler som benyttes av butikkene. Dette har sin grunn i at butikken ikke kan vite hvordan dyret er behandlet hjemme hos deg. Ved kjøp av en kanin, fugl eller liknende er ikke denne problemstillingen relevant men ved kjøp av akvariedyr eller terrarie dyr hvor dyret krever spesiele klimatiske forhold for å overleve er det ofte mer skjønn enn kjøpslov som gjelder, Zoo handleren velger å ikke akseptere kjøpsloven og kjøper står øyensynlig hjelpeløs og må evt. gå via forbruker ombudet eller advokat for å få rettighetene sine.
Frogger er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
blandt, det, kan, litt, reptiler, salg, siden, ulumskheter, være

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/reptiler/6776-siden-det-kan-vaere-litt-ulumskheter-blandt-salg-av-reptiler.html
Skrevet av For Type Dato
kjøpsloven kjøp av dyr - Kvasir This thread Refback 21-09-2009 16:02

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:48.