"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler KrF prøver å få reptiler ulovlig igjen

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29-08-2017, 20:40   #1
Junior Member

Medlem siden: Aug 2017
Meldinger: 7
Standard KrF prøver å få reptiler ulovlig igjen

https://www.nrk.no/telemark/vil-kast...jen-1.13655842

Dummeste jeg har lest.
Det er snakk om valgfrihet.
Hvorfor skal enkelt personer i Norge bestemme hva slags hobby vi kan ha og ikke?

Står at dem anbefaler å vente med kjøp av reptiler, akkurat som at dem får kastet ut alle som allerede er kjøpt lovlige.

Var nok for godt til å være sant.

Hva tror dere?
Om dem kommer igjennom med dette så er det jo mange dyr som allerede er i Norge som blir ganske så gamle....
Maxx er offline   Svar med sitat
Gammel 30-08-2017, 06:18   #2
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 907
Standard

Vi må nok passe på denne saken en stund til den har "satt" seg, men jeg tror ikke KrF har så mye mulighet til å få gjennom dette, selv med SP på laget. Vi må huske på at alle argumentene for at dette nå er tillat fortsatt gjelder, og KrFs begrunnelse er like dustete nå som da Warwick & Co forsøkte seg på den i forbindelse med lovarbeidet.

Det som er forskjellen denne gangen er at KrF nå jobber mot embedsverket og eksisterende lovverk. Denne gangen er det de som må komme med nok tungtveiende argumenter for å få omstøtt loven.

Det betyr ikke at vi kan slippe dem av syne. Motstanderne her er fanatiske, o kommer neppe til å gi seg.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Gorgonops
Gammel 30-08-2017, 09:04   #3
Reptilfreak

Nocturne sin avatar

Medlem siden: May 2017
Meldinger: 48
Standard

What the hell!

Skal saken opp for Stortinget? OK? Jaja, lykke til med å prøve å ta fra oss dyrene vi har ervervet på lovlig vis i denne perioden om de reverserer loven! Og om noe så kommer dette til å skape økt trykk på import av artene dersom folk tror det går mot lovendring igjen.
Nocturne er offline   Svar med sitat
Gammel 30-08-2017, 10:57   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2017
Alder: 46
Meldinger: 55
Standard

Dersom Geir Jørgen Bakkevold er riktig sitert, synes jeg det virker historieløst og ikke minst respektløst i forhold til det arbeidet bl.a NHF og mattilsynet (Landbruksdepartementet) har gjort.

NHF har jobbet aktivt mot dette siden (offisielt) 2001. Å påsta at stortinget ville diskutert dette lenger og grundigere blir nesten smakløst.

Argumentet med at han ønsker å ta seg en kaffekopp på verandaen uten å få besøk av naboens kvelerslange er billig velgerfrieri som kun spiller på folks frykt for slanger.

Bakkevold fremstår som en politiker som ikke har gjort leksa si før han utaler seg.
Jeg tror dette bare er fjas fra et parti som desperat søker velvilje i det de tror er sin kjærnegruppes verdier.

Det var min mening
AreG er offline   Svar med sitat
Følgende 3 medlemmer liker AreG sitt innlegg:
Gammel 30-08-2017, 19:34   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2017
Sted: Vestlandet (Bergen)
Alder: 28
Meldinger: 10
Standard

Uforståelig tåpelig utspill og politikk. Spesielt når denne positivlisten har blitt så grundig utarbeidet og begrunnet. Og ikke minst fordi det er snakk om en liten positivliste. Det er ikke som om alle sluser har blitt åpnet.

Vanskelig å forstå hva som går gjennom hodet til enkelte mennesker som kommer med samme gamle tendensiøse og direkte feilaktige argumenter som ikke holder noen rot i virkeligheten. Rømnings- og smittefare? Var det det beste han kunne dra opp av hatten sin?

Sitat:
Jeg vil anbefale folk å besinne seg, og vente med å skaffe seg dyr før Stortinget har behandlet saken på nytt.
Den eneste som ser ut til å ha mistet besinnelsen sin her er Bekkevold. Skulle det uansett bli forbud igjen så har jeg det vanskelig for å se for meg hvordan det skulle ha tilbakevirkende kraft. Skal de gå rundt i Norge å slakte reptiler som folk skaffet seg på lovlig vis? Det tror jeg ikke.

Lykke til! Imens skal jeg skaffe meg en teppepyton før denne eventuelle, dog usannsynlige, galskapen tar sted.
ErgoPoe er offline   Svar med sitat
Gammel 30-08-2017, 21:42   #6
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård/Rogaland
Alder: 28
Meldinger: 641
Standard

Hadde saken vært slik som dette, hadde nesten hvem som helst innsett hvor tullete det hele er.

Vil kaste hundene ut - igjen

Den 15. august i år ble det lovlig å ha hunder som kjæledyr i norske hjem. Dette falt ikke i god jord hos KrF, og før sommeren la partiet inn et forslag om reversering av forskriften.
– Dette er fremmede dyrearter som ikke hører hjemme i norsk fauna, sier førstekandidat for KrF i Telemark, Geir Jørgen Bekkevold.
– Det er en særdeles dårlig idé å tillate slike dyr, blant annet på grunn av rømnings- og smittefare, legger han til.

Tror på reversering

FRYKTER KONSEKVENSER: Geir Jørgen Bekkevold (KrF) tenker på både smitte- og rømningsfare når hunder nå er lovlig i Norge.
– Når jeg går ut på verandaen med kaffekoppen min om morgenen, så vil jeg gjerne slippe å møte på labradoren til naboen, sier han.

Forbudet mot å ha hunder i Norge har vært gjeldende siden 1. januar 1977. 40 år etter forbudet kom, gjorde regjeringen altså 19 av de ulovlige rasene lovlige.
KrF reagerer på hvordan lovendringen ble gjort.
– Dette ble gjort ved en forskrift. Saken kom aldri til Stortinget slik at vi fikk diskutert den der. Hvis det hadde blitt gjort, tror jeg vi hadde fått en lang diskusjon, sier Bekkevold.
Tror du at det er noen mulighet for at dette blir reversert?
– Det tror og håper jeg, sier Bekkevold.

Vent med å skaffe hund

Det er anslått at det var så mange som 100 000 hunder ulovlig i landet før forbudet ble opphevet. Forbudet ble ikke respektert og var vanskelig å håndheve.
– Vi kan ikke si at det greit at folk kjører for fort og gjøre det lovlig, bare fordi at mange velger å kjøre fort til tross for at det er ulovlig, sier Bekkevold.
– Men akkurat nå er det lovlig å skaffe seg en hund. De som gjør det nå, hva skal de gjøre dersom dere får reversert loven?
– De som fulgte med på debatten etter at dette ble lovlig, bør ha fått med seg at det er en mulighet for at det blir et forbud igjen. Jeg vil anbefale folk å besinne seg, og vente med å skaffe seg dyr før Stortinget har behandlet saken på nytt.

Valgfrihet

FrP var svært fornøyde da de i mai kunne presentere nyheten om at de 19 hunderaser skulle bli lovlig i Norge.
Førstekandidat for FrP i Telemark, Bård Hoksrud, innrømmer gladelig at han personlig ikke er glad i hunder. Han mener likevel at det bør være lov å ha hunder som kjæledyr.
– For meg handler dette mest om valgfrihet. At folk skal ha mulighet til å velge selv hva slags husdyr de vil ha, sier Hoksrud.
– Tror du loven blir endret igjen når saken kommer opp for Stortinget?
– Jeg har ikke opplevd at det er den store debatten rundt dette, men vi får se.
Gammel 31-08-2017, 20:33   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2010
Alder: 37
Meldinger: 141
Standard

Så vidt jeg har forstått så er prosessen fra 1977 der eiere av lovlige eiendeler i det tilfellet reptiler ble underlagt registreringsplikt er noe merkelig og det finnes kanskje ikke lovdekning for det iom at det ikke var snakk om farlige ting som f.esk våpen.

Så det å nå skulle gjeninnføre en praksis der titusenvis av folk i praksis skal senke postmottak til MT i Brummundal fremstår som noe usannsynlig, men ikke umulig.

Uansett, kjøp alt dere vil ha nå så er man sikre før valgresultat er klart.

Fordi det store spørsmålet er om de kan innføre en midlertidig importstopp før nye lover trer i kraft og kan stoppe importen for alltid om Krf, Sp, Mdg og Ap kommer til makten igjen.

Så til det tristeste med det hele.
I en verden full av ekte problemer så henger disse politikerne seg opp i at reptiler må bli ulovlig igjen fordi de vil drikke kaffe på verandaen uten kvelerslanger. Himmel og hav for noen fjomper.
zoologika.no er offline   Svar med sitat
Gammel 01-09-2017, 13:51   #8
Junior Member

Medlem siden: Aug 2017
Meldinger: 7
Standard

Den med hund var morsom 😄

Hva med disse hundene som har skambitt mennesker?

Reptiler var lovlig før 1977 og slangene/reptilene som da var i norske hjem ble tillatt å eie etter det ble forbudt, mener jeg.
Hva med slanger/øgler som har lagt egg etter 1977?

Dette blir for dumt. Nå er det lovlig å det er bare til å handle, vil nok ikke være så enkelt å gjøre om på en lov når Mattilsynet har godkjent dette også? Da er det jo ingen andre ting å si at KrF er redd smådyr som ikke er giftig. Når Mattilsynet godkjenner det så er det ikke noen fare å eie disse.
Er vel bare Norge og Island som har/hadde reptilforbud i hele verden og da kan dem jo selv tenke hvor firekantet dem egentiig er.

Har ikke dukket opp noe på VG eller Dagbladet enda om dette heller men vi får se...
Maxx er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Res som prøver å klatre ut av akvariet.. turtle91 Skilpadder 2 16-10-2015 22:46
prøver her dyrbutikk Arvika Bhjn Reptiler 6 21-04-2013 22:57
Skjeggagam Skjeggis som prøver å grave på gulvet norwegianking Agamer 11 08-02-2011 17:49
Er det noen reptiler som er "mer" ulovlig enn andre Cyanide Øgler 19 08-06-2009 12:31
Hvordan fortelle ungene om ulovlig hold av reptiler? Fluffy Småprat 8 20-10-2007 16:10

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:25.