"

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13-01-2017, 23:14   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2016
Alder: 16
Meldinger: 106
Standard Kongepyton, gtp etc

Hei,lurte på hva jeg burde tenke på når jeg velger kjøp sv slange?

Liker godt kongepyton og har lest mye om dem, det virker som de er noen gode nybegynner slanger også finnes det mange fine morphen!

Har noen noen tips på hvilken art eller hva jeg burde tenke på når jeg skal kjøpe en slange?

Blir mest sannsynligvis på hamm messen i mars jeg skal kjøpe min Første slange!
georgthegecko er offline   Svar med sitat
Gammel 14-01-2017, 02:58   #2
Reptilfreak

Passion.Exotics sin avatar

Medlem siden: Mar 2016
Sted: Oslo
Meldinger: 57
Standard

Uten tvil Kongepython (P. regius)
Veldig bra (Nei, helt perfekt) slange å starte med!!!
Men anbefaler deg å vente på en lovendring, smugling av ulovlige dyr er ganske heavy for en 13-åring
Passion.Exotics er offline   Svar med sitat
Gammel 14-01-2017, 10:32   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2016
Alder: 16
Meldinger: 106
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Passion.Exotics Vis post
Uten tvil Kongepython (P. regius)
Veldig bra (Nei, helt perfekt) slange å starte med!!!
Men anbefaler deg å vente på en lovendring, smugling av ulovlige dyr er ganske heavy for en 13-åring

Har vært og henta dyr i utlandet før går fint det, blir spennende vis det blir hamm messe på meg, der finner jeg vell akuratt den morphen jeg vil ha uansett. Har hørt hamm er størst i verden?
georgthegecko er offline   Svar med sitat
Gammel 14-01-2017, 11:52   #4
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Det finnes INGENTING som heter nybegynnerdyr, la meg starte med det. Det kan ikke presiseres godt nok. Dersom ens viirkelige interesse er GTP, så er det fullstendig ulogisk å gå kjøpe kornsnok, melkesnok, kongepython eller hva enn det måtte være.

Du lærer ikke å holde GTP, ved å holde KP. Det blir litt som å kjøpe robåt fordi du skal kjøre opp til bilsertifikat.

KP'er er utrolig passive dyr, de ligger bortimot konstant bortgjemt. Det er det de trenger, og det er det de trives med. Nå vet jeg ikke hva du kan og vet, men en KP, nei, den liker ikke å bli håndtert. Den liker heller ikke å bli badet, eller være med deg rundt i huset eller i det heletatt. Det er også for mange''nybegynnere'' ett dårlig valg, da fôring gjerne er noe en ser fram til, og KP'er er kjent for å være utrolig sære i matveien.

Nå skal jeg være over grensa til frekk, og si det at jeg har utrolig vanskelig for å anbefale noe dyr til en 13åring. Selv ved en lovendring, så har faktisk ikke du lov å ha noe dyr på eget ansvar. Missforstå meg rett, jeg syns det er fantastisk at unge har slike fantastiske interesser. MEN du har veldig kort fartstid i hobbyen, og det virker som det er veldig mye usikkerhet inne i bildet. Du kjøper noe, og selger det nesten med engang.

Du beholder noe annet, det er det du vil ha..(Skjeggis(er) ) Så legger du ut for salg, trekker etter ett par DAGER fordi du vil ha flere, med svære terra etc etc etc..

Du virker veldig ubestemt, og det tatt i betraktning syns jeg du skulle ventet noe lengre enn til Mars for å kjøpe noe. En god del, faktisk. Bruk tiden til å lese deg opp, faktablader og informasjon fra eiere med lang fartstid. Faktabladene på RF holder dessverre ikke mål, det er mye utover den informasjonen som er tilgjengelig her du trenger å vite. Å særlig informasjon som brått kan endre lysten din på akkurat det dyret.
Gammel 14-01-2017, 18:31   #5
Reptilfreak

Kornsnok sin avatar

Medlem siden: Oct 2012
Alder: 26
Meldinger: 375
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Det er også for mange''nybegynnere'' ett dårlig valg, da fôring gjerne er noe en ser fram til, og KP'er er kjent for å være utrolig sære i matveien.
Skriver under på den der. De kan sultestreike i måntesvis... #Frustration
Kornsnok er offline   Svar med sitat
Følgende 3 medlemmer liker Kornsnok sitt innlegg:
Gammel 14-01-2017, 22:06   #6
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Det finnes INGENTING som heter nybegynnerdyr, la meg starte med det. Det kan ikke presiseres godt nok. Dersom ens viirkelige interesse er GTP, så er det fullstendig ulogisk å gå kjøpe kornsnok, melkesnok, kongepython eller hva enn det måtte være.

Du lærer ikke å holde GTP, ved å holde KP. Det blir litt som å kjøpe robåt fordi du skal kjøre opp til bilsertifikat.
Jeg er faktisk sterkt uenig med deg på dette du sier ang "nybegynnerdyr".
Det finnes arter som er mer hardføre og lettere for en nybegynner å takle. Man lærer kanskje ikke hold av GTP ved å holde andre, enklere arter først, men du lærer deg allikevel uvurderlig basisk kunnskap om slangehold som kan komme godt med uansett hvilken art du huser senere. Alt kan man ikke lese seg til, denne hobbyen er som alle andre dyrehobbyer og førstehåndserfaringer teller ofte mest.
Men den logikken du så høyt preker om til stadighet, så kan en nyfiken 18-åring dra rett ut og kjøpe seg en kobra eller alligator, så lenge han har lest nok om dyret først. Jeg er ikke enig i det! Førstehåndserfaring må man ikke undervurdere, og ved å ha erfaring med et enklere dyr først så gjør du deg selv en god tjeneste, fremfor å velge et langt vanskeligere dyr som førstegangsdyr. Dette ser man i alt dyrehold. En 12-åring som nettopp starter med hestehold som ønsker å drive med sprangkonkurranse velger seg ikke en ustyrlig hingst på 170 mankehøyde - man velger seg rolige, mindre individer ofte kalt "lærerhester", så kan man heller gå opp i gradene etterhvert som man får erfaring og kunnskap. To forskjellige dyrehold, men prinsippet er det samme. Robåt og bilsertifikat blir en dårlig sammenlikning etter min mening, dette er ikke levende vesener som eventuelt blir den som lider fordi du valgte feil start.

Sitat:
KP'er er utrolig passive dyr, de ligger bortimot konstant bortgjemt. Det er det de trenger, og det er det de trives med. Nå vet jeg ikke hva du kan og vet, men en KP, nei, den liker ikke å bli håndtert. Den liker heller ikke å bli badet, eller være med deg rundt i huset eller i det heletatt. Det er også for mange''nybegynnere'' ett dårlig valg, da fôring gjerne er noe en ser fram til, og KP'er er kjent for å være utrolig sære i matveien.
Matvegring hos KP er oftest et tegn på at terrarieoppsett eller dyreholdet på en eller annen måte ikke holder mål. I teorien skal en KP spise hver uke eller så, med mindre det er andre åpenbare faktorer som gjør at den ikke vil spise.(Hamskift, graviditet, midd...) Så dersom KPen din matvegrer i månedsvis så må man gå inn i dyreholdet sitt og finne ut hva man gjør feil.
Uansett så er KP en av de mest populære slangeartene i verden å ha, både for nybegynnere og viderekommende, og det er det en god grunn til. Kongepyton er slettes ikke noe "dårlig valg" for nybegynnere, fordi den er hardfør, stort sett mild i gemyttet, blir en grei størrelse og er langt mindre krevende enn hva mange andre slangearter er.

Sånn rent bortsett fra det, så er jeg veldig enig i resten av posten din. Georgthegecko, du må slappe av litt. Det står langt mer respekt av folk som etter 10-20 år fremdeles har sine første dyr, fremfor folk som knapt er tenåring som allerede har byttet ut 5 reptiler sine første tre måneder i hobbyen. Dette er ikke noen konkurranse i å ha hatt mest mulig arter innenfor døra iløpet av året. Du må ta tiden til hjelp, slik at du kan gjøre gjennomtenkte, gode valg, både for din egen del og dine dyr.
CamStatic er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til CamStatic
Gammel 14-01-2017, 22:17   #7
Reptilfreak

Snakes sin avatar

Medlem siden: Jan 2014
Sted: Trøndelag
Meldinger: 204
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Matvegring hos KP er oftest et tegn på at terrarieoppsett eller dyreholdet på en eller annen måte ikke holder mål. I teorien skal en KP spise hver uke eller så, med mindre det er andre åpenbare faktorer som gjør at den ikke vil spise.(Hamskift, graviditet, midd...) Så dersom KPen din matvegrer i månedsvis så må man gå inn i dyreholdet sitt og finne ut hva man gjør feil.
Her er jeg sterkt uenig med deg. KP's kan spise i mange mnd å plutselig slutte i flere mnd. Selv uten noe som helst forandring. Det er en kjent sak at KP's er sære i matveien. Selv folk som har jobbet med KP's i 20-30 år sier at det er vanlig, å at de også har dyr som er uten mat i flere mnd.
Nå vet ikke jeg helt om du har KP, men jeg tviler på at du har en voksen som har spist hver eneste uke.
Snakes er offline   Svar med sitat
Gammel 14-01-2017, 22:27   #8
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Snakes Vis post
Her er jeg sterkt uenig med deg. KP's kan spise i mange mnd å plutselig slutte i flere mnd. Selv uten noe som helst forandring. Det er en kjent sak at KP's er sære i matveien. Selv folk som har jobbet med KP's i 20-30 år sier at det er vanlig, å at de også har dyr som er uten mat i flere mnd.
Nå vet ikke jeg helt om du har KP, men jeg tviler på at du har en voksen som har spist hver eneste uke.

Dette er den utdaterte kunnskapen om temaet, som jeg selv også har sagt i nesten 10 år nå inntil jeg kom over ny informasjon på temaet. Siden reptilhobbyen er "relativt ny", så må man regne med at gammel kunnskap blir byttet ut med nytt.
Jeg anbefaler deg sterkt å lese denne artikkelen, skrevet av en svært kunnskapsrik oppdretter. https://jkrballstreetjournal.com/201...-eating-again/
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 14-01-2017, 23:05   #9
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Sitat:
Jeg er faktisk sterkt uenig med deg på dette du sier ang "nybegynnerdyr".
Det finnes arter som er mer hardføre og lettere for en nybegynner å takle. Man lærer kanskje ikke hold av GTP ved å holde andre, enklere arter først, men du lærer deg allikevel uvurderlig basisk kunnskap om slangehold som kan komme godt med uansett hvilken art du huser senere. Alt kan man ikke lese seg til, denne hobbyen er som alle andre dyrehobbyer og førstehåndserfaringer teller ofte mest.
Men den logikken du så høyt preker om til stadighet, så kan en nyfiken 18-åring dra rett ut og kjøpe seg en kobra eller alligator, så lenge han har lest nok om dyret først. Jeg er ikke enig i det! Førstehåndserfaring må man ikke undervurdere, og ved å ha erfaring med et enklere dyr først så gjør du
Det er OK, og jeg er nok like uenig med deg.

Jeg tror du i utgangspunktet skjønner hvor jeg vil, så det hele summer seg opp til noe som i bunn og grunn virker som kverulering på en lørdagskveld. Det er også helt greit! Alltid skøy med litt aktivitet på forumet.
Men nå får vi alt presisert til punkt og prikke, ihvertfall.

Det er overhode INGEN logikk i å kjøpe en kornsnok, om ønsket ditt er en GTP.
Ja, ved hold av flere arter så vil en over tid klare å opparbeide seg en generell, allsidig kompetanse hvor du naturlig nok vil ha lettere for å svelge, og praktisere informasjon når det kommer til andre dyr.. Men det stopper i grunn der. De fleste med normale leseegenskaper klarer fint å søke seg fram til hold av GTP. Ja, det krever utvilsomt mer egeninnsats av deg som eier, men er du ikke villig og forberedt på å legge ned den tiden.. Så foreslår jeg at en tar opp puslespill eller flyndrekasting.

Nå ville vel ikke kobra egentlig vært det verste, om en først gikk den veien.. Men jeg tok hintet!
Jeg har tidligere, flere ganger presisert at det bortimot eneste unntaket er gifthold og større dyr. Der er erfaring key. Men for å ha det på det tørre, nei, som nyfiken reptileier så vandrer du ikke ut å kjøper deg en Gaboon eller en nilkrokodille. Thought this goes without saying, men på akkurat den biten er jeg selvfølgelig helt enig med deg.

Sitat:
Uansett så er KP en av de mest populære slangeartene i verden å ha, både for nybegynnere og viderekommende, og det er det en god grunn til. Kongepyton er slettes ikke noe "dårlig valg" for nybegynnere, fordi den er hardfør, stort sett mild i gemyttet, blir en grei størrelse og er langt mindre krevende enn hva mange andre slangearter er.
Jeg er fullstendig klar over det, og artikkelen du så fint linker til lengre ned var det gjerne jeg som linket Goomba en tid tilbake. Godt mulig du hadde sett den tidligere - om så skal jeg ikke legge meg borti det. Jeg har ihvertfall lest den, ikke bare en gang heller.. Og selv med alt utprøvd, og alle tenkelige mulige feil eliminert.. Jo, jeg står fortsatt ved påstanden min. Kp'er er sære i matveien.

Artikkelen er virkelig god, Justin tar for seg utrolig mange viktige punkt, og like mange gode løsninger. I utrolig mange tilfeller så vil utprøving av tipsene der føre til en løsning på problemet. Det gjør det dog ikke til noen mindre sannhet at KP'er èr sære i matveien.

De går på hungerstrikes. Hunnene når den såkalte 1000gramsgrensa. De er hanner, det er vinter. De er voksne hunner.. Så selv om utprøving av informasjon i artikkelen kan være løsningen i svært mange tilfeller, så er det overhode ikke sikkert. Slangen kan like fult være fullstendig frisk, med alle behov dekt.

En KP skal vel i teorien spise når den blir tilbudt mat, sett at det i teorien kan være langt om lenge til neste gang, så du har forsåvidt rett der. Eller hver andre..eller tredje uke, alt ettersom. I praksis er det ikke fult så enkelt, langt ifra. Dyr vil være dyr, og de leser ikke faktablader. De gjør som de vil, og det kan fort gå fjortendager mellom hver gang de vil.. Ja, eller de kan bestemme seg for å la være en liten stund.

Kongepyton er fantastiske dyr, om en godtar de for hva de er.
Georgthegecko har tidligere vist missnøye med en leopardgeckos labre aktivitet og action-nivå, og derfor solgt unna. Jo, da syns jeg det blir en utrolig dårlig anbefaling.
Men på ett generelt plan, nei, KP'er er overhode ikke ett DÅRLIG førstegangsvalg, ikke for den viderekomne heller.*
Den er bare overhode ikke ett viktig eller nødvendig brikke i veien mot Viridis og Caninus.

Sist endret av Reptils; 14-01-2017 kl 23:53.
Reptils er offline   Svar med sitat
Gammel 15-01-2017, 00:21   #10
Reptilfreak

jungeljens sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Sted: Stavanger
Alder: 39
Meldinger: 836
Standard

Høres ut som du, georgthegecko, får anledning til å kjøpe deg en kul ballpythonmorph. Ta turen ned, se deg om å velg den du synes er mest vakker.

Jeg gleder meg hvertfall til å se hva du kommer hjem med.

Happy hunting!!

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
kongepyton pioneer1989 Slanger 1 12-08-2011 17:09
KongePyton arttrapp36 Slanger 9 14-12-2010 12:10
2 kongepyton :) dragoon88 Mine Herptiler 14 20-04-2010 22:49
Kongepyton øye dragoon88 Helse og sykdommer hos reptiler 8 19-04-2010 17:38
Kongepyton Static-Xx Boa og pyton 1 28-07-2005 17:17

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:18.