"

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12-05-2015, 13:01   #1
Junior Member

Medlem siden: Apr 2015
Alder: 23
Meldinger: 8
Question Kornsnok egg

Hei! Da jeg sjekket til dyra mine i dag fant jeg til min store overraskelse 10 egg! Jeg hadde ikke forventet dette i det heletatt, og lurer litt på hva jeg skal gjøre har et sånt ruge/varmeskap som jeg skal hente om 2 dager, og har i midlertid lagt eggene over det området i terrariet som har varmematte
ih96 er offline   Svar med sitat
Gammel 12-05-2015, 13:05   #2
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Første som slår meg er å kaste dem..
Gammel 12-05-2015, 14:37   #3
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Første som slår meg er å kaste dem..
Hvorfor det? Vil jo gjerne se om det blor noe av dem
Gammel 12-05-2015, 16:24   #4
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ih96 Vis post
Hvorfor det? Vil jo gjerne se om det blor noe av dem
Hvorfor?

Det faktum at de kom som en overraskelse taler litt for seg selv, da bør man kunne annta at det ikke var noe som var planlagt.

Det at du også stiller spørsmålene du gjør, bygger oppunder tanken om at dette ikke er noe du har satt deg nevneverdig inn i overhode. Da syns jeg du skal kaste eggene, og eventuelt kanskje prøve på nytt en gang når du har lest deg opp på grunnleggende info. Enkelt og greit.

Hva du skal og ikke skal gjøre er så basic, lett tilgjengelig info at det burde ikke vært nødvendig å stille slike spørsmål dersom man tok det hele seriøst.

Skal man drive med avl, bør en være såpass interessert og dedikert at en klarer å holde rede på slikt på egenhånd, syns jeg. Særlig når det dreier seg om noe så simpelt som kornsnokegg, trolig det reptilet det avles mest på på verdensbasis.
Gammel 12-05-2015, 16:56   #5
Junior Member

Standard

Sitat:
Hvorfor?

Det faktum at de kom som en overraskelse taler litt for seg selv, da bør man kunne annta at det ikke var noe som var planlagt.

Det at du også stiller spørsmålene du gjør, bygger oppunder tanken om at dette ikke er noe du har satt deg nevneverdig inn i overhode. Da syns jeg du skal kaste eggene, og eventuelt kanskje prøve på nytt en gang når du har lest deg opp på grunnleggende info. Enkelt og greit.

Hva du skal og ikke skal gjøre er så basic, lett tilgjengelig info at det burde ikke vært nødvendig å stille slike spørsmål dersom man tok det hele seriøst.

Skal man drive med avl, bør en være såpass interessert og dedikert at en klarer å holde rede på slikt på egenhånd, syns jeg. Særlig når det dreier seg om noe så simpelt som kornsnokegg, trolig det reptilet det avles mest på på verdensbasis.
Grunnen til at dette kom som en overraskelse for meg er at mine slanger ikke har vært kjønnsmodne før i år, og jeg hadde rett og slett ikke tenkt over det. Jeg har lest på nettet, og sett på videoer, men tenkte jeg skulle spørre om råd her også i og med at det er mange erfarne reptileiere her. Så istedenfor å være guffen og overlegen kan du vel heller gi meg noen råd? En gang må da være den første uansett. Det står mye forskjellig på nettet, og vil derfor ha svar ut ifra ERFARINGER, slik at jeg er sikker på at ting blir gjort riktig. Jeg er veldig spent på egga, og ble glad når jeg så det, men er redd for å gjøre noe galt.
Gammel 12-05-2015, 19:24   #6
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ih96 Vis post
Grunnen til at dette kom som en overraskelse for meg er at mine slanger ikke har vært kjønnsmodne før i år, og jeg hadde rett og slett ikke tenkt over det. Jeg har lest på nettet, og sett på videoer, men tenkte jeg skulle spørre om råd her også i og med at det er mange erfarne reptileiere her. Så istedenfor å være guffen og overlegen kan du vel heller gi meg noen råd? En gang må da være den første uansett. Det står mye forskjellig på nettet, og vil derfor ha svar ut ifra ERFARINGER, slik at jeg er sikker på at ting blir gjort riktig. Jeg er veldig spent på egga, og ble glad når jeg så det, men er redd for å gjøre noe galt.
Hvor gamle er slangene dine, da?

Dyrenes alder og vekt bør strengt tatt være noe av det første en faktisk tenker på i forhold til avl, etter min mening.

Jeg er overhode ikke guffen eller overlegen, jeg sier hva jeg mener om situasjonen. Det at du ikke liker det eller er enig får bli din sak.

Jeg ga deg det eneste tipset jeg faktisk ville gitt deg, eller noen andre under samme omstendigheter. Kast eggene, også kan du kanskje prøve igjen når du faktisk er klar for det, med etter riktige forberedninger er tatt hånd om.

Å nei, en gang faktisk ikke være den første. Det går helt fint å la være, noe de fleste gjør. Og de få som faktisk velger å ta dyreholdet sitt ett steg videre, de bør være såpass dedikerte at de klarer å tilegne seg riktig informasjon på egenhånd. Særlig det basice rundt en så ''simpel'' art som kornsnoker.
Gammel 12-05-2015, 19:32   #7
Junior Member

Standard

Sitat:
Hvor gamle er slangene dine, da?

Dyrenes alder og vekt bør strengt tatt være noe av det første en faktisk tenker på i forhold til avl, etter min mening.

Jeg er overhode ikke guffen eller overlegen, jeg sier hva jeg mener om situasjonen. Det at du ikke liker det eller er enig får bli din sak.

Jeg ga deg det eneste tipset jeg faktisk ville gitt deg, eller noen andre under samme omstendigheter. Kast eggene, også kan du kanskje prøve igjen når du faktisk er klar for det, med etter riktige forberedninger er tatt hånd om.

Å nei, en gang faktisk ikke være den første. Det går helt fint å la være, noe de fleste gjør. Og de få som faktisk velger å ta dyreholdet sitt ett steg videre, de bør være såpass dedikerte at de klarer å tilegne seg riktig informasjon på egenhånd. Særlig det basice rundt en så ''simpel'' art som kornsnoker.
trodde dette var en side for å dele ting og stille spørsmål om man lurer på noe, men det kan man visst bare drite i :p jeg skal ikke kaste egga. Så det er ikke et alternativ
Gammel 12-05-2015, 19:55   #8
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Finnmark
Meldinger: 988
Standard

Det er veldig mange uønskede kornsnoker rundt om kring i Norge, dessverre. Du må tenke på er at "ikke ruge ut fler enn du har plass til selv". Du kan bruke fuktet vermikulitt eller terrarium moss, eller ha vermikulitt med ett godt lag med Moss på toppen, som en "dyne". Eggene begraves da ca 2/3 ned i vermikulitt. Fuktigheten skal være over 90% luftfuktighet og temeraturen kan være mellom 27-30C*, idielt er 29-29,5C*. Det beste er å ha en rugemaskin, men om du ikke har kan du prøve å sette dem på en lun plass som holder litt luftfuktighet. badet?

Edd, vermikulitt og moss skal ikke være dryppene våt, kun fuktet, så klem ut all vannet av den før du bruker det. Boksen du bruker bør ha noen lufthull, men ikke mange, Det du gjør er å løfte av lokket ett par ganger i uken for å la eggene puste.
Gammel 12-05-2015, 20:08   #9
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Finnmark
Meldinger: 988
Standard

Ups* Leste du hadde satt dem oppå varmematta. Flytt dem med det samme. Temperaturer over 30C* er dødelig selv i korte perioder!!!!
Ikke snu på eggene de må ligge i eksakt stilling de er lagt, om ikke drukner embryoet.
Gammel 12-05-2015, 20:17   #10
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Bluemarble Vis post
Ups* Leste du hadde satt dem oppå varmematta. Flytt dem med det samme. Temperaturer over 30C* er dødelig selv i korte perioder!!!!
Ikke snu på eggene de må ligge i eksakt stilling de er lagt, om ikke drukner embryoet.
De er jo ikke lagt direkte på varmematta bare i det området
har kjøpt vermiculite i dag, og henter rugemaskin på torsdag, har dessverre ikke mulighet før
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Min Kornsnok Leviculus Mine Herptiler 1 24-09-2014 17:06
For kornsnok Bluemarble Snoker 0 30-10-2012 15:24
Kornsnok. lanzin Slanger 4 25-09-2011 22:05
Kornsnok Kornsnok Malle Snoker 1 24-07-2008 23:34
Kornsnok egg Chibi Snoker 3 23-04-2007 14:24

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 21:12.