"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler Spørreundersøkelse ang herptilhold i Norge

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-06-2014, 19:47   #11
Reptilfreak

ThomasA sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Norge - Telemark
Alder: 30
Meldinger: 222
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Jabbe Vis post
Ettersom jeg forstår utifra vedkommende som laget undersøkelsen, så er det ment til å kartlegge herptiler i Norge; hvilken aldersgruppe de fleste er i, hvor utstyr blir kjøpt, om dyr dør i fangenskap, osv. Jeg regner med at dette skal brukes som en liten undersøkelse som eventuelt kan brukes i kampen for en legalisering.
Ett bra tiltak med andre ord Jeg stiller meg veldig positiv til de som kjemper for vår sak Kan jo si at jeg bidrog med 4 svar på undersøkelsen
ThomasA er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til ThomasA
Gammel 17-06-2014, 21:46   #12
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Har levert 6-7 stk. Kunne sikkert levert ett par stk til, men nå orker jeg ikke å trykke mer. :p
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 17-06-2014, 21:56   #13
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Finnmark
Meldinger: 988
Standard

jeg også 2 stk først ..og så kom jeg på.. har jo hatt det dyret ja, og det dyret.. og ja det dyre hadde jeg også ja hehe så det ble noen på meg også
Gammel 19-06-2014, 12:55   #14
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2012
Sted: Haugesund
Meldinger: 23
Standard

Leverte 7 eller 8 stk i går, gadd ikke trykke mer da.. :p
Er det noen måte en kan se en slags statistikk? Kunne du eventuelt publisert en statistikk, hadde vært moro og sett
johnv er offline   Svar med sitat
Gammel 19-06-2014, 15:21   #15
Reptilfreak

ThomasA sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Norge - Telemark
Alder: 30
Meldinger: 222
Standard

"spørreundersøkelsen er stengt"..
Er kvoten nådd? Lite trolig, derfor lurer jeg på hvorfor den nå er stengt?
ThomasA er offline   Svar med sitat
Gammel 19-06-2014, 16:59   #16
Winter is coming
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,888
Standard

Jeg er ikke helt sikker på årsaken til at undersøkelsen er stengt, men det kom visstnok inn en del useriøse svar som måtte filtreres ut. Jeg ble bedt om å understreke at dette var bare en liten privat undersøkelse, og ikke profesjonelt laget.

Jeg fikk resultatene på mail, og legger de ved her.
Vedlagte filer
Filtype: zip spørreundersøkelse4.zip (8.3 KB, 33 visninger)
Følgende 2 medlemmer liker Jabbe sitt innlegg:
Gammel 19-06-2014, 18:44   #17
NHF Styremedlem

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Bergen
Alder: 26
Meldinger: 713
Standard

Her er det en del tall som er interessante, men på grunn av et lavt antall besvarelser (125), og at flere av disse er utført av samme personer blir dessverre undersøkelsen langt fra representativ. Likevel kan vi lese ut litt tendenser.

Først og fremst er dette en direkte motbevisning av undersøkelsen Dyrevernalliansen har brukt i mot oss angående levendefôring. I undersøkelsen DVA benytter seg av, er det 17 totale besvarelser - her har vi langt flere, og INGEN fôrer levende. Bra!

Videre er det veldig gøy å se antall reptiler fordelt på disse få menneskene som har besvart. Hele 2360 reptiler! Det er et vanskelig tall å skalere opp til befolkningen da undersøkelsen er utført på en svært snever gruppe, men det tyder på at 100 000 tallet ikke er langt fra sannheten - det forundrer meg ikke om det er mer.

Det hadde vært interessant og sett en litt mindre subjektiv og mer profesjonelt utført undersøkelse - gjerne på et representativt utvalg av befolkningen.
Gammel 19-06-2014, 19:19   #18
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Standard

skal heldigvis ikke så mye kvalitetsstempel til for å overgå DVA sine fantastiske beregninger og de fikk være på TV med det.

Tror at de fleste som har svart (iløped av de 40t denne undersøkelsen var oppe) er medlemmer eller folk som er innom på forumet her ofte

mellom vi som har svart har tilsammen 645 dyr i eie p.d.d og vi har hatt totalt 2360 dyr og fått tilsammen 1978 avkom på disse, merk alt dette i Norges land. (humm interessant!) Våre dyr har en sammlet verdi på 111,272.kr og vi betaler i gjennomsnitt 912kr per dyr. De fleste av dyra er fra norge og litt mindre antall fra sverige. Det er vel en ganske "virkelighetsnær" beskrivelse, av oss "forumbrukere" hvertfall.

Det som "overasker" meg litt er at over 16% er mellom 36-50år det er ikke bare oss unge mennesker som har disse dyra og 58,4% har svart ja på allergi/astma.

Det som mangler i undersøkelsen er hvor mye penger folk bruker på utstyr og rekvisitta til herptiler. Det kan også være litt interessant synes jeg.

Skulle likt å sett en proff undersøkelse i samsvar med en org. f.eks hint hint gregoris. hehe

Edit: Beregningen av antall herptiler i Norge er regnet ut i fra salg av utstyr o.l men i denne undersøkelsen er det mange som har besvart at de har eget oppdrett av fôrdyr insekter osv. og ca 13% har svart at de lager mesteparten av utstyret selv.

Sist endret av Bluemarble; 19-06-2014 kl 20:08.
Bluemarble er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Bluemarble
Gammel 19-06-2014, 20:20   #19
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2014
Meldinger: 42
Standard

Jeg er enig med at denne undersøkelsen er intresant og enda mer enig at en liknende undersøkelse burde bli laget av en proff organisjason, men det burde være slik at man kan sette antall dyr og hvor mange man har av hver art slik at man slipper å gjøre spørreundersøkelsen mange ganger slik at målingene og statestikken blir mer nøyaktig.
superspeed5 er offline   Svar med sitat
Gammel 19-06-2014, 20:26   #20
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Standard

om en org. lager noe slikt er jeg ganske sikker på at både undersøkelsen i seg selv og spørsmålene er mye bedre på alle måter

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Spørreundersøkelse som tar 1 minutt max!!! Sluguru Generelt om reptiler 30 05-11-2013 00:40
PetScandinavia: Lovlig herptilhold? Varanen69 Lover og regler 5 21-04-2013 11:20
er det lov i norge ? rasmus Skilpadder 15 06-07-2011 17:33
Spørreundersøkelse Ja/Nei ? ilder-lady Lover og regler 56 06-04-2011 22:23

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:16.