"

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 09-04-2014, 21:28   #11
Reptilfreak

sigurd sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Sted: Hordaland
Alder: 21
Meldinger: 281
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Håper ikke dette blir nok en tråd hvor folk deler grafiske, ulovlige og horrible måter å ta liv av dyr på... Det hører ingen steds hjemme, og særlig siden dette er et av argumentene på hvorfor reptiler ikke bør bli lovlige i Norge.
Nå må dere bruke hue litt, folkens.
Enig der CamStatic!
Gammel 15-04-2014, 14:16   #12
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Finnmark
Meldinger: 988
Standard

Takk for alle svar. Etter som jeg har forstått det så er avlivning med Co2-gass det som brukes.

Jeg har avlivet kjøttkaniner det er det nærmeste jeg kommer "reptilfôr" (til menneske mat) smaker ekstremt godt btw! KANINRAGU eller på grillen, skinn og pels blir kjempefine votter og puter! Avlivningsmetoden her er å bruke noe som heter boltpistol/liten boltpistol, ser ut som et lite "rør" med avtrekker knapp på toppen (store kaniner dette) som svimeslår også flår og behandler slaktet på vanlig måte..

Når man skal avlive med Co2-gass. Da lager man et "gasskammer", men hvordan kan vi gjøre dette på best måte for å påse at avlivning er mest mulig smertefritt? Man må vel ha noe slags "hull" i dette kammeret slik at CO2-gassen presser O2-gassen ut? Og hva med pinkies, de puster veldig lite. Bruker man CO2 for å avlive de også?
Gammel 15-04-2014, 14:51   #13
Reptilfreak
Admin

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Vestlandet
Meldinger: 471
Standard

Sitat:
Når man skal avlive med Co2-gass. Da lager man et "gasskammer", men hvordan kan vi gjøre dette på best måte for å påse at avlivning er mest mulig smertefritt? Man må vel ha noe slags "hull" i dette kammeret slik at CO2-gassen presser O2-gassen ut? Og hva med pinkies, de puster veldig lite. Bruker man CO2 for å avlive de også?
Bruk en liten SmartStore kasse, drill ett lite hull på hver side. Du fører gass inn i en ende, og den skubber luften ut andre enden. CO2 legger seg ned, men du skal ha en forsiktig jevn tilførsel av CO2 til de ligger i ro. Når de har sovnet kan du kutte av gassen, og du vil se at respirasjon stanser på samtlige etter 45-90 sekunder. De sovner inn omtrent med en gang.

Vær OBS på at samtlige dyr vil gjøre fra seg/urinere ved avlivning, så det kan være lurt å enten kutte alt fôr og drikke 24 timer før avliving.

Pinkies kan legges rett i frysen. De sovner av kulden lenge før de fryser, og det er helt skånsomt og greit å gjøre det slikt.
strepto er offline   Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker strepto sitt innlegg:
Gammel 15-04-2014, 15:17   #14
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Standard

Takk for svar
Jeg er oppvokst med gårdsbruk osv så avlivning er ikke helt uvanlig for meg., men kjekt å få høre erfaringer fra andre også.
Gammel 15-04-2014, 15:22   #15
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Standard

Jeg har ikke eget oppdrett av fôrdyr, men har bekjente som driver oppdrett av gnagere og da er det primært hanndyr som blir "overskuddsdyr" som jeg får av de... Det er ikke veldig mange dyr såklart, men de skal fortsatt bli godt behandlet synes jeg

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Human avlivning av gamle rotter Grønn Andre dyr 13 06-06-2018 13:35
Smugling eller avlivning? Rex Lover og regler 16 09-02-2009 23:39
Fordyr parahybana_freak Fôrdyr 1 12-01-2009 22:03
Brutal hunde avlivning mats123 Småprat 3 01-05-2006 20:14
visstnok hva norges stat syns er en tilstrekkelig avlivning. straymond Media 1 13-01-2005 18:52

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 04:44.