Reptilfreaks.no

Reptilfreaks.no (http://www.reptilfreaks.no/forum/)
-   Reptiler (http://www.reptilfreaks.no/forum/reptiler/)
-   -   HJELP! Leopard Gecko (http://www.reptilfreaks.no/forum/reptiler/23138-hjelp-leopard-gecko.html)

exelent 06-11-2013 19:01

HJELP! Leopard Gecko

Heisann! Jeg har en Leopard gecko som ikke har spist på flere dager (over en uke) Jeg er veldig bekymret over det. Jeg har hatt dyret siden juni kjøpt "ny" i sverige. Jeg har egentlig ikke lest meg opp til og vite "alt" altså jeg kan noe, men jeg ser det er mye jeg ikke kan enda. Er det normalt at dyre ikke spiser? Jeg prøver og mate med sirisser og melorm. Dyret bærsjer ikke kun vann. Dyret her helt hvit nå, og driver og bytte ham. halen ser normal ut.

desverre bor jeg en plass der ikke veterinær til reptiler.

Kornsnok 06-11-2013 19:07

Det er normalt att reptiler kan miste apetitten i/rundt ett hamskifte. En uke er ikke noe å bli hysterisk av. Men går det mer enn 1 måned og dyret begynner å bli tynn da ville jeg begynnt å reagert. Så lenge dyret holder formen og er rund og fin er det ikke noe å bekymre seg for. Noen har også perioder dem ikke spiser.

exelent 06-11-2013 19:25

Tusen takk for svar! Men er kanskje en fordel at han har hamskifte pågang også.. Da han spiser hame'n sin:) Men der er ingen avføring.. Kun "vann" eller hva jeg skal kalle det. er det også normalt? tusen takk på forhånd:)

Kornsnok 06-11-2013 21:27

nå vet ikke jeg helt hvordan avføringen til leoser skal være. Men kjæresten min har å hans har bløt avføring som er rendende.

exelent 06-11-2013 22:05

han har hatt fast og fin avføring. nå har ikke han "avføring" altså det vil sei. legge jeg en lite bit med toalettpapir inn i buret, så er det bare våt. som han har tisset. :/

Kornsnok 06-11-2013 22:07

okei, det får ikke jeg svart på . . . Jeg er litt mere "slangemenneske" hehe

Reptils 06-11-2013 22:10

1 Vedlegg
Sitat:

Opprinnelig postet av exelent (Innlegg 202697)
han har hatt fast og fin avføring. nå har ikke han "avføring" altså det vil sei. legge jeg en lite bit med toalettpapir inn i buret, så er det bare våt. som han har tisset. :/

Leopardgeckoer, og reptiler generelt, tisser ikke slik som vi og pattedyr gjør, det er altså ikke i flytende form. Urin kommer ut i en hvit, kompakt form.

Den hvite klumpen som sees på bildet her, er altså urinen, eller tisset om du vil..

Dersom den det kommer mye veske ut når den gjør fra seg, kan det tyde på sykdom - gjerne innvollsparasitter..

exelent 07-11-2013 21:10

Avøringen har vært fin hele tiden. med 1-2dager der den har vært "bløt" men nå bæsjer ikke han. har lagt en liten dopapir bit der han bruker og gå på do. Papiret har vært våt men tørket. dyret går mot melormen og slikker et slikk på den, så snur den.. Jeg håper dyre blir normalt snart. takker for alle svar og tips:)

Reptils 07-11-2013 21:31

Sitat:

Opprinnelig postet av exelent (Innlegg 202755)
Avøringen har vært fin hele tiden. med 1-2dager der den har vært "bløt" men nå bæsjer ikke han. har lagt en liten dopapir bit der han bruker og gå på do. Papiret har vært våt men tørket. dyret går mot melormen og slikker et slikk på den, så snur den.. Jeg håper dyre blir normalt snart. takker for alle svar og tips:)

Dersom dyret ikke gjør fra seg normalt, samt at det kommer veske i flytende form ut, bør du komme deg til en veterinær. Håp er ikke nok, dersom dyret er sykt.

exelent 08-11-2013 17:39

Sitat:

Opprinnelig postet av Reptils (Innlegg 202756)
Dersom dyret ikke gjør fra seg normalt, samt at det kommer veske i flytende form ut, bør du komme deg til en veterinær. Håp er ikke nok, dersom dyret er sykt.

Som jeg nevnte tidligere har jeg ikke tilgang til vetrinær som tar i mot reptiler. Vil jo dyret alt godt.. Men har ikke så store muligheter, så da må jeg høre om tips og råd i fra dere..

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 19:43.