"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler vil bare høre hva andre mener om priser

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 09-06-2013, 11:19   #1
Reptilfreak

benny84 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: vestfold
Alder: 35
Meldinger: 179
Standard vil bare høre hva andre mener om priser

hei jeg sitter og ser på reti og reptilfreaks dagli og gjere opp til flere ganger om dagen. og spørr meg selv er det fornuftig av oss og prøve og holde samme priser som i svergie på herptiler? ser folk skriver at det er for dyrt med 500 kr for en afrikansk hussnok. men hva er egentlig 500kr i norge idag?

jeg har selv hatt oppdrett på rotter for og fore slangene mine når jeg hadde en større samling for og holde prisene litt nede tenkte jeg i utgangspungtet for de rottene i dyrebuttikken er jo svin dyre. men ettervært som jeg holdt på gikk det opp for meg at det er faktisk ikke mange kr man sparer på og ha avl på rotter selv. for det kostet faktisk en god del og gi de all den riktige maten de ville ha for og få bra for dyr.og det er ikke billig og fore en piny opp i full str som en voksen kp skal ha.

og blir det ikke litt feil at en som driver oppdrett på si F.eks kornsnok vil tape penger på salg etter en slange har spist ca 30måltider hos han? si 20 av diusse måltidene er pinkys her koster de 12-15kr stk x det med 20 er du på 240-300 og 10 mus som da koster 25kr stk her blir yttligere 250kr i mat endelig har han en som er intr i og kjøpe den snoken av han som han ber om 400kr for han får 400kr av kjøper og sitter igjen med et tap på 90-150kr. er dette fear??

nå driver ikke jeg med noe avl eller lignende selv men lurer litt på hva andre oxo tenker om dette

mvh
Gammel 09-06-2013, 11:34   #2
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 26
Meldinger: 2,838
Standard

Prisene i Norge faller og faller, fordi det er for få kjøpere. Så blir det normalt med lave priser, derfor skal Nordmenn ha alt så billig som mulig, er det billig skal de prute. Det er også helt normalt for alle at dyrene skal bli levert på døra tydeligvis..
Kan du levere i Stavanger? Bergen? Bodø? Trondheim? Jeg kan betale litt i bensinpenger, siden du bor i Østfold...

Syns hele salgs markedet i Norge har blitt forkastelig.
Seriøst? Jeg begynner å lure på om folk fra andre steder en Østfold har matbutikker som kjører matvarer hjem til dem, at folk kun sitter inne. Det hører til sjeldenheten med disse ildsjelene som kjører land og strand for å få det dyret de vil ha til riktig pris, nå virker det som folk egentlig bare vil ha for og ha, og at det ikke er noe de brenner eller interesserer seg for, derfor skal de ha det billig.

En Hus snok ser man sjeldent til salgs i Norge, det er utrolig flotte slanger, 500 er et minimum. Jeg solgte leoser for minimum 500 kr, jeg beholder dem heller litt lenger, enn å selge dem grisebillig til folk som ikke kan ta seg råd, da kan de antageligvis ikke ta seg råd til mat eller bur til dem heller.

Altså, jeg har pruta tidligere.. Men jeg har nå en god del turer til Skåne og andre destinasjoner på 6 timer ++ for å få de dyrene jeg vil ha, så skal jeg selge avkom til halv pris i Norge?

Kjipt at det er sånn, føler det startet samtidig som crested/kp/leos morph markedet tok seg opp, da forsvant samtidig det meste av uvanlige arter til salgs og bord på messer har blitt fylt opp med det samme.. Det har også ført til at priser blir presset, det blir for mye av en ting.

Det her er nå kun min mening..
mr-repti er offline   Svar med sitat
Gammel 09-06-2013, 12:48   #3
Reptilfreak

benny84 sin avatar

Standard

så med litt utfylling og egen fantasi sier du at det egentlig er oppdretterne selv sin skyld at prisen faller siden de "knekker" for presset og selger billigere ol. det er jeg forsåvidt litt enig i men så er det det og sitte med et helt kull og ikke få solgt siden folk ikke vil betale så mye blir ekstremt dyrt etter som dyret vokser og trenger større mat altså dyrere rotter. en stakkar kan jo faktisk gå personlig konk av den grunn for og dra det litt langt.

men igjen er jo dette fortsatt en ulovlig hobby og det vil altid være vanskelig for en oppdretter og selge alt selv med lave priser. men personlig syntes jeg faktisk herptil prisene burde skrues litt opp her til landss så blir det mindre dyr som lider av uvettig hold grunnet manglende kunnskap som det er mye av idag som det er "billig" og skaffe seg dyret
Gammel 09-06-2013, 14:53   #4
Reptilfreak

bushman sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Sted: Töcksfors. (Svensk side av grensa ved Østfold)
Alder: 42
Meldinger: 1,119
Standard

"Problemet" er mye som Mrrepti sier. Men også "ildskjelene" er skyldige i prisene. De vet hva det koster i Sverige og på repti, og vil derfor gi den prisen...
Nå skal det også sies at som med alle andre produkter så vil prisene synker etter hvert som konkurranse øker og tilgangen blir lettere.
Eksempel er kornsnok. Det produseres mer enn hva etterspørsel er. Da blir det gi bort priser til slutt. Var samme problematikken på skjeggagam for noen få år siden.
Et annet eksempel. Piebald kostet for bare noen få år siden fra 30000 og oppover. Husker en superpied som gikk for 100000 bare for 7-8 år siden. I dag koster de bare noen få høvdinger...

Nå skal det også sies at regnestykket til Benny er ikke helt korrekt. I hvert fall når det gjelder oppdrettere.
De kjøper fór i store mengder på messer og direkte av produsent. Da betaler man ikke mange kronestykkene for en pinkies...
For hobbyoppdrettern som bare har et kull eller to i året med noe vanlig er det en annen sak. Da gjør man det bare for interessen sin del. Ikke for å tjene penger. Man går som oftest bare i null.

Man blir ikke direkte rik i en håndvending om man skal drive oppdrett på reptiler. Da må man ut på det internationale markede og selge dyre og spesielle ormer.
bushman er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til bushman
Gammel 09-06-2013, 15:55   #5
Reptilfreak

benny84 sin avatar

Standard

jeg er helt enig i at det er ettrspørsel og pris det går på her som i all annen handel, men nå er det fortsatt ulovlig og handle med disse fantastiske skapningene så det er vel strengt talt ikke noe annen enn hobby oppdrettere i norge. kansje noen ser på seg selv som noe mer her til lands men min oppfattning er at du er oppdretter når det er hoved inntekten din og ikke en side ting..

ja det er sikkert oxo noen av de som avler i norge som kjøper fra for oppdretter men nok en gang dette er nok et fåtall.

missforstå rett jeg ønsker ikke at det skal bli svindyrt og handle reptil i norge men at det burde koste såpass at men tenker seg om en og to ganger før man kjøper og ikke handler på impuls som er mye lettere når det nesten gies bort og enkelte tilfeller faktisk gies bort. da burde iallefall selger bortgiver være kritisk til hvem som får lov og handle og ikke
Gammel 10-06-2013, 00:18   #6
Reptilfreak

benny84 sin avatar

Standard

UTROLIG lite meninger om dette da?
Gammel 10-06-2013, 12:03   #7
Reptilfreak

bushman sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Sted: Töcksfors. (Svensk side av grensa ved Østfold)
Alder: 42
Meldinger: 1,119
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av benny84 Vis post
jeg er helt enig i at det er ettrspørsel og pris det går på her som i all annen handel, men nå er det fortsatt ulovlig og handle med disse fantastiske skapningene så det er vel strengt talt ikke noe annen enn hobby oppdrettere i norge. kansje noen ser på seg selv som noe mer her til lands men min oppfattning er at du er oppdretter når det er hoved inntekten din og ikke en side ting..

ja det er sikkert oxo noen av de som avler i norge som kjøper fra for oppdretter men nok en gang dette er nok et fåtall.

missforstå rett jeg ønsker ikke at det skal bli svindyrt og handle reptil i norge men at det burde koste såpass at men tenker seg om en og to ganger før man kjøper og ikke handler på impuls som er mye lettere når det nesten gies bort og enkelte tilfeller faktisk gies bort. da burde iallefall selger bortgiver være kritisk til hvem som får lov og handle og ikke
Det er ikke mange av dem, men det finnes oppdrettere i norge som omsetter dyr for et 6 sifret beløp i året. Da er man aktiv og ikke hobby. Uansett om man har en annen jobb eller ikke mener nå jeg...

Nå er det heller ikke oppdrettere som "ødelegger" markedet. Det er vel mer hobbyoppdretterene, disse som bare skal kjøre et kull eller to, både i Sverige, Norge, og resten av Europa som presser prisene ned. Dette ser man på mange type dyr. Hunder, katter osv...
De vil bare ha ett kull for å teste, og siden de ikke er skikkelig inne på markede, senker de prisene for å klare å selge...
Eller denne myten om at hokatter må ha et kull før de steriliseres... Det er og blir en myte. Men mange nok trur at det er slik det skal være, og da sier det seg selv at det blir mye kattunger helt unødvendig. (Et lite sidespor, men du skjønner poenget mitt )

Ikke misforstå. Har full forståelse for de som vil prøve en parring. Det er jo en del av interessen innen reptilhold.

I en perfekt verden skulle man kanskje latt oppdrettere være oppdrettere, og som som selskapdyrholder holdt seg til å kjøpe. Ikke avle. Men man kan ikke kreve det heller... Resultatet blir at prisene synker.

Men nå skal det også sies at hvis man vil, så er det ikke så vanskelig å kjøpe dyr til "riktig" pris eller direkte svindyrt om man vil. Det er bare å se på mer spesielle dyr eller morpher.
Det finnes fortsatt ormer som koster 2-300000 og mer.
bushman er offline   Svar med sitat
Gammel 10-06-2013, 17:16   #8
Reptilfreak

benny84 sin avatar

Standard

hehe og omsette for 6 siffret beløp innen slange avl er ikke så stort om du har avlet noen år på KP f.eks og begynner og få 3 og 4gens slanger eller mer. da er det et marked for det utenfor noerge og kansje et par ildsjeler som handler her til lands. har selv hatt oppstart på KP avl men etter jeg hadde bestillt meg et axantic spider VPI line avls par og investeringene mine hadde rundet 6 siffret slo det meg at hva i helvette er det jeg gjør??? dette er fermdeles ulovlig her desverre. og jeg som har hatt besøk og fatt beslaglagt dyr for noen år siden slo det meg at det var bare idioti og satse så mye før det eventuellt hadde blitt lov. en missfornøyd kunde eller noe i den duren og hele virksomheten hadde stått på spill. en liten avsporing der gitt

Men jeg må krype til korset og innrømme at jeg faktisk har jugi så det holder i første mld her. Glemte helt unna at det faktisk har begynnt og krabbe E.Anthoneyi troll opp på land og blitt frosk. har sett 6 stk samtidig men går ut fra det er fler da det er en gruppe på 2.4 som legger egg HELE tiden og dammen er fortsatt full av troll og bladene med egg. men selv om jeg begynner og engste meg litt for hvor jeg skal gjøre av alt etterhvert som det vokser til kommer jeg ikke til og selge til spott pris. da beholder jeg heller dem selv. har sett i svergie på pilgift.se er det en kar som snart har søkt etter anthonyi i et halvå år pluss uten napp. men jeg kommer jo selvfølgelig til og kjøre bedre priser etter hvor mange man handler

ville blitt feil og ikke la hobby holderne og avle. er jo faktisk sånn alt begynnte. så i en snakebyte episode at den dama som faktisk var pioner innen reptilhold på 20-30 tallet hadde EKTE diamant pyton fra australia ol uten at det hadde blitt eksprtert noe derfra. og at hun faktisk klarte og avle frem unger i fangenskap ol. må bare spore av litt igjen og anbefalle alle som ikke har sett den episonden om og ta en titt. hun behandler gift slanger som de skulle vært en helt vanlig kornsnok :O DAMA VAR JO SINNSYK men uten bland annet hunn hadde det ike vært noe hobby idag.

Gammel 10-06-2013, 19:21   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2011
Sted: Nordland
Alder: 28
Meldinger: 53
Standard

Dette er ikke bare vanlig blant reptiler. Veldig ofte er det tapsprosjekt å avle, men mange velger allikevel å gjøre det. Både for kunnskapens skyld, kanskje for å sitte med noen dyr av eget oppdrett og for å fremme god og seriøs avl. De fleste som avler er ildsjeler, ikke pengedyrkere.
Amanthea er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Amanthea
Gammel 11-06-2013, 04:33   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2013
Alder: 24
Meldinger: 141
Standard

Hadde faktisk ikke sett den episoden før nå så var fint du delte den

Det ville blitt vanskelig å skulle endre på prisene eller å skulle få hobbyholdere til å slutte å avle... Men jeg synes ansvaret ligger på de som avler (mener ikke at det er "feil" å avle opp dyr selv om man bare gjør det som hobby). Jeg kommer nok til å avle opp noe etterhvert jeg og, men kommer da mest sannsynlig til å heller avle opp noe som ikke er blandt de aller vanligste artene så det ikke er et like stort problem å få solgt igjen. Det synes jeg alle som driver med det bør tenke på. Arter som det er mye av blir det automatisk lavere priser på og arter som er billige/gratis ender ofte opp hos folk som ikke egentlig er så interessert, men bare tenker at "det er sikkert kult å ha, så hvorfor ikke når det er så billig". Jeg synes også at selgere bør være litt forsiktig med hvem man selger til, ved å f.eks spørre kjøper om hva de evt. har tenkt å ha dyret i, for å "teste" dem litt. En annen ting jeg tenker på og som jeg ihvertfall kommer til å gjøre selv, er at når jeg evt. en gang avler opp noe, så skal det følge med et lite fakta-hefte gratis om det mest grunnleggende ved hold av arten sånn at kjøperen forhåpentligvis leser det som står der og setter seg mer inn i stell av dyret. Sånn bør det egentlig være med alle dyr etter min mening.

Det er ihvertfall det jeg kan komme på av "tiltak" som faktisk er realistiske.
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hva mener dere? Dantalian Media 8 20-01-2013 00:47
Mener nordmenn bør spise mer insekter Zpider Media 7 15-08-2010 13:56
Store slanger i hus,hva mener dere? ederlezi Slanger 29 11-07-2010 11:40
Hva mener de ulike politiske partiene? Gregoris Lover og regler 40 04-05-2010 00:08
Ikke bare, bare og ha hund i hus... smørblomst Småprat 18 03-03-2007 16:07

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 13:52.