"

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-07-2012, 18:14   #41
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 26
Meldinger: 2,838
Standard

I år er det nok bare de 3 gjenværende kp eggene, da det skjedde en del dritt her i vinter.
Krysser fingrene for en god sessong til neste år! Satse på at loven har forandret seg litt også, så det åpner for et bedre og større marked..

Blizzard er kjempe fine, men også ressesive.. Så alt som klekker blir nok bare het, vi har klekt en VELDIG fin enigma, som er dobbelhet albino blizzard. Den er jeg spent på å parre.. Den viser heller ikke noen tegn til å være surrete, som mange enigmaer.. Moren er det heller ikke noe galt med.

Har du noen egg på lur Genetics?
mr-repti er offline   Svar med sitat
Gammel 18-07-2012, 18:36   #42
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,430
Standard

Så kjedelig at det har gått sånn.. Men er vel en god mulighet for å få lagt på damene litt ekstra vekt før neste sesong

En fin enigma høres bra ut, disse er også utrolig fine morpher... Og så lenge dyrene ikke viser engima-problemer ser jeg heller ikke noe galt i å parre dem

Sett bortifra x-antall ubefruktede egg fra leosene (burde kanskje gå inn for å skaffe meg en hann til de så alt ikke er bortkastet? ) så sitter jeg bare på to, muligens et tredje, crested egg som er fine med blodårer og foster
Ene kp'en oppfører seg litt gravid, men det er hun nok ikke så det blir neste sesong på meg også der

Edit: Jeg sitter på sidelinja av banen i år, sitter og venter på at alle andres egg klekker så jeg kan handle

Sist endret av Genetics; 18-07-2012 kl 18:43.
Genetics er offline   Svar med sitat
Gammel 18-07-2012, 18:51   #43
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Hadde også en boa constrictor jeg trudde var Gravid en god stund, til slutt hadde jeg egentlig ikke så mye mer tro på det. Men her om dagen fant jeg en stor klase med boa slugs.. Altså de eggene som er inni moren, jeg klipte i noen av disse slugsa/Egga og alt var ubefruktet.. Kanskje like greit, da jeg ser folk sliter med å selge disse og jeg har egentlig ikke plass til en haug med boa unger heller.. Hunnen ble da altså kjøpt "gravid".
Gammel 18-07-2012, 19:03   #44
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Standard

Såpass.. Interessant læring og ja, kanskje likeså greit når de er så vanskelig å få solgt..

Den "gravide" kp'en her, ligger på siden og rygg, samt krøllet i snodige posisjoner som er typisk for dem rett før egglegging + at hun faktisk også krøller seg rundt vannskåla..... Men det er rundt 6-7 uker siden siste hamskifte, ser ikke ut til å bære på egg i tillegg til at hun spiser og bajser som en hest så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro her
Gammel 18-07-2012, 20:28   #45
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Om den spiser en del og ikke har skiftet hamm på en stund kan det høres ut som den ikke er gravid ja.. Men det er jo mulig! Når parret du den sist?
Gammel 18-07-2012, 20:35   #46
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Standard

Nei, den er nok ikke det.Husker ikke siste parring, men jeg husker at hannen jeg satte inn, som parrer ALT, ikke var interessert og etter det ga jeg meg.
Gammel 21-07-2012, 13:04   #47
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Klipte eggene i går, turte ikke å la dem ligge lenger, med tanke på tørke..

2 levende og 2 døde har vi tilsammen fått denne sessongen, 2 pinstriper i egg som har tørka for mye inn, samt 1 pinstripe og 1 normal.

Kjønn får jeg ikke sjekket enda, da de fortsatt er i eggene..

Dritt kjipt og iløpet av dette året her virker det som om noen har satt oss på prøve.. Først kjøpte jeg inn et par rack av en litt større avler.. Med en gang jeg monterte opp disse rackene skjønte jeg vel at dette ikke kom til å gå så bra.. Noen uker senere har alle dyrene som har vært i racket fått lungebetennelse og det blir et svært styr å ta med alle dyr til dyrlegen. Vi greier å redde mange, var vel "bare" en voksen pastell hunn jeg hadde tenkt til å lage pastave med som strøk med.

Så går det ei lita stund og brått oppblomstrer lungebetennelse igjen, hvor det går så fort at vi ikke rekker å redde dem. Deretter kommer meldingen om at mattilsynet er ute eter oss og vi har ikke sjangs til å få ut alle dyra, så vi fikk bort et rack med de dyreste kp'ene samt noen små bur med andre prosjekter. Her får dyr brannskader osv.

så det har gått en del penger tapt, kjøpt ett par rack til 4500,- som drar med seg dyr til omkring 20 000,- Racket var laget av.. aner ikke hva trematerialet heter men det er et eller annet sammenpresset og flaker av noe som ligner mer på papp, det suger til seg vann som en dam. Og det var ikke vits i å bruke termostat, da varmekablene ikke nådde opp til stilt inn varme en gang. Hadde jo da selvfølgelig brukt alt av penger på dyr og rack og satt ikke igjen med noe, og fikk ikke bygd nytt. Så nå er det å bygge opp noe enkelt, melamin plater som tåler vann 100x bedre. samt varmematter til hver boks, ALDRI varmekabler i et rack mer.

Det blir også å bygge en ordentlig klekker selv, tipper 50-60% av eggene har tørket inn her.

Går det ikke bedre med denne hobbyen til neste år, får jeg finne på noe annet å drive med..

Kan i hvertfall røpe at det antageligvis blir noen spennende leopard gekko kull kanskje allerede i år. Det er planlagt og snart betalt for noen nye kp'er, og vi regner med å hvertfall få 3 kull til året, om ikke fler.. Det prosjektet jeg gledet meg mest til i år døde helt ut, satt med en orange ghost hue, samt en 100% het orange ghost spider hann. Jeg virkelig elsker honeybee, så dette prosjektet skal jeg få til, kanskje ikke til året men så snart som mulig..

For de som er spent på hva som beholdes og ikke av dyrene som har klekt her, så beholder jeg pinstripen om det er en hunn, er det en hann skal han bort, den normale KAN jeg vurdere å beholde om den ligner VELDIG på en het pied hunn.
Gammel 21-07-2012, 18:16   #48
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Standard

Dæven, her hadde det skjedd mye !

Leit med eggene og racksystemene... Godt det ble hvertfall noe ut av eggene. Har fått for meg at lp og vision er det beste, men er selv veldig fornøyd med pax systemet... Litt tungtvindt men en enkel og billig løsning.

Du har ikke tatt med dyra til veterinæren forstår jeg? Isåfall, gjør avtale med Monica Heggelund, og ta med deg f.eks to stykk.. Jeg hadde med meg kun to og fikk en ganske stor flaske i tilfelle andre dyr fikk lungebetennelse også, så da kan nok du få det og. RI er en ganske vanlig sykdom blant dyra så kjekt å ha antibiotika. Et annet tips er også F10, lest om dette? Er hvertfall også noe enhver kp'eier bør ha i hus, jeg skal bestille meg nå fra England å ha stående. Er ikke mange kronene for en hel liter og det har man ganske lenge.

Men hvordan fikk dere vite at MT var i sving? Og kom de faktisk innom?

Uansett vanvittig kjipt at året har gått sånn... Får håpe det ordner seg, det er jo en dyr hobby så at ene dritet etter det andre skal skje er virkelig nedtur for det er jo trossalt snakk om ganske mye penger.
Gammel 21-07-2012, 18:25   #49
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Joda, E-repti tok med 6-8 kp'er til dyrlegen og alle fikk antibiotika, da døde pastellen min. Men da hadde alt av penger gått til fôr, dyra, racket og dyrlege så vi fikk ikke råd til å lage noe nytt osv. Lungebetennelsen kom tilbake, men da skjedde alt så fort at vi ikke rakk noe før dyrene døde. Vi dro til vetrinær og spurte om å få påfyll på antibiotika men de nektet..

Hva er F10?
Gammel 21-07-2012, 19:03   #50
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Standard

Hva?! Nektet de? Hmm... såpass...

F10 er et desinfeksjonsmiddel som kan brukes til ALT, og spesielt syke dyr. Du blander ut en liten dose med vann som du setter i en fogger. Så lager du en isolert boks, med inntak til slange som går fra foggeren så alt fogget går inn i boksen hvor da dyret ligger. 20min på med fogger 20min av med fogger alt fra èn til flere ganger om dagen. Tar kverken på ALT, og dyrene blir raskt friske.

Jeg har ikke opplevd at RI har kommet tilbake på samme dyret, og jeg vet om flere som heller ikke har hatt det skjedd enda, så dette var nytt. Jeg har heller ikke hatt noen dyr som har dødd av det heller, så jeg har vel kanskje vært ganske heldig, til tross for at jeg nå har en som har hatt det i hvertfall to måneder, og ikke spist siden jul i fjor som fremdeles er veldig pigg. Har prøvd både antibiotika i flere omganger men det hjelper ikke, så nå skal jeg gå til innkjøp av F10 og prøve det.

Her er en video jeg mener å huske at er ganske bra

Ellers har jeg også erfart at å "tørste" dyrene i et par dager for å så dytte de i en boks med lunket vann kan hjelpe. Hadde en jeg gjorde dette med og, han ble frisk et par dager etterpå. Han drakk da med hele munn og presset da en god del av slimet vekk, så en ukes tid i godt varmet boks etterpå og vips han var frisk.
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Massevis av egg :) A. Achatina ZyK3R Andre virvelløse dyr 3 25-05-2010 19:06

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:41.