"

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 06-01-2012, 20:51   #21
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 26
Meldinger: 2,838
Standard

Jeg ser liksom ikke helt problemet med det om man lager ordentlige papirer som følger dyrene.
Da er det enklere å informere neste eier om man må selge dyret om hva det er, dessuten ser jeg for meg at man ikke ville ljugd på seg at det var en renrase med akkurat dette tilfellet, da en carpondro er verdt en del mer enn en vanlig jaguar, vanlig mcdowelli, jag sib og en tre python.

Vil også si det sånn at det er enklere å holde orden på sånn, enn om det skulle vært under arter det er snakk om.. Harrisoni x mcdowelli, eller cheynei x mcdowelli f.eks er ikke like lett å vite hva er, om man ikke blir informert om det og har peiling på tepper. For mange er teppe python bare en teppe python, og det blir solgt en del hybrider av dem. Vil si det er mye lettere å skille mellom renrase eller hybrid på carpondroer.
mr-repti er offline   Svar med sitat
Gammel 06-01-2012, 21:13   #22
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,430
Standard

Tanken er vel at dyrene, altså carpondro og jagpondro, blir avlet i stykker altså ødelagte av for mye avling videre på dem for så å selge dyrene til tross for feil, dersom det oppstår ved videre avel på hybrider i flere generasjoner. Man ser ofte mennesker som avler og selger dyr med godt synlige feil som atpåtil sier at dyrene er friske og fine...
Gammel 07-01-2012, 00:18   #23
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,230
Standard

Synes man enkelt og greit ikke skal kødde for mye med naturen, det er levende dyr og det er 110% unaturlig for dem å bli parret slik, skal tro at det meste av involder og annet i dyra blir ødelagt etterhvert. Dyra blir sett på som et objekt, jeg synes dette er ganske trist igrunn.. Hvorfor ikke nøye seg med de naturlige dyrene som finnes her..
Gammel 08-01-2012, 05:03   #24
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Gammel 08-01-2012, 10:32   #25
Macha
Guest

Meldinger: n/a
Standard

Der var de, endelig :love: En vakker dag, DA altså..!
  Svar med sitat
Gammel 08-01-2012, 17:43   #26
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av mr-repti Vis post
Jeg ser liksom ikke helt problemet med det om man lager ordentlige papirer som følger dyrene.
Da er det enklere å informere neste eier om man må selge dyret om hva det er, dessuten ser jeg for meg at man ikke ville ljugd på seg at det var en renrase med akkurat dette tilfellet, da en carpondro er verdt en del mer enn en vanlig jaguar, vanlig mcdowelli, jag sib og en tre python.
Jeg forstår tankegangen din, men dessverre er ikke ting så enkelt. Papirer blir borte, ikke alle er like seriøse, og whips så har man slanger på markedet som kanskje ser mer ut som en morph enn en hybrid. Dette er en problemstilling som også SnakeBytes tar opp, og jeg har flere amerikanske venner som har sagt at de har til tider sett hybrider bli solgt som renartede. Så selv om du mener godt og vil følge opp, så er det slettes ikke sikkert nestemann som får dyret etter deg vil gjøre det samme.

"Carpondro" er jo i realiteten egentlig ikke verdt en dritt i det hele tatt etter naturens lover, renartede individer er og BØR være verdt mye mer enn disse hybridene. Verdi er ikke kun i penger, men også for å bevare artene slik de skal se ut.
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 08-01-2012, 18:54   #27
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Når det kommer til verdi sånn sett er jeg fullstendig enig jeg.. Men det er ikke slik alle andre tenker, du ser nok mye lettere en jagpondro til 8000 tusen, enn du ser en regular jaguar eller tre python(om det ikke er en veldig sjelden lokasjon).

Og sånn sett tenker jeg at folk er litt mer interesserte i hva de kjøper enn å kunn kjøpe en slange.. For min del så er ikke verdien i en hybrid noe jeg setter høyt. Jeg er stort sett glad i rene arter, og det er kun innen Morelia(da kun spilota, bredli og gtp). at jeg "godkjenner" dette. Hvorfor? det vet jeg ikke selv en gang. Syns f.eks en woma x ball python kryssning er fin, men hadde ikke tenkt på å prøve det en gang. Det er vel bare naturlig for meg at teppe hybrider finnes, etter som folk pratet med meg om kryssninger til og med føre jeg startet med slanger.

Dog, skulle denne gtp x jaguar kryssningen oppstå, kunne jeg eventuelt tatt bestilling for de spesielt interesserte og Destruert resten av eggene. Eller bare beholdt 1-2 egg til meg selv..

Nå regner jeg heller ikke med at den lille jenta mi greier så veldig mange egg som en større mcdowelli legger. Da hun er bare noen 100 gram over den "godkjente" avls grensen hittil.
Gammel 09-01-2012, 06:53   #28
Reptilfreak

E.repti sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Østfold
Alder: 25
Meldinger: 625
Standard

Synes visse hybrider er greie. Ser på det som avl av hunder. Når man blander forskjellige raser. Eller som at alle hunde raser stammer fra ulv etc parret med det og det og det..
Gammel 09-01-2012, 12:00   #29
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 1,430
Standard

At du mener visse hybridblandinger er greit så er det mest basert på hva du har vendt deg til underveis og det du har hørt mye om?

Siterer deg:
"Dog, skulle denne gtp x jaguar kryssningen oppstå, kunne jeg eventuelt tatt bestilling for de spesielt interesserte og Destruert resten av eggene. Eller bare beholdt 1-2 egg til meg selv.."

Det der er jo en god måte å gjøre det på, men man vet aldri hvem som er spesielt interessert og det er vel det som er skummelt. En person ser et bilde av et lekkert dyr sier ja takk, dyret kommer, prisen blir sagt og vedkommende avstår fordi den koster mer enn 500kr....... Eller at dyret ikke var "kult nok" likevel.

Mye å forholde seg til
Gammel 09-01-2012, 14:39   #30
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Genetics Vis post
At du mener visse hybridblandinger er greit så er det mest basert på hva du har vendt deg til underveis og det du har hørt mye om?

Siterer deg:
"Dog, skulle denne gtp x jaguar kryssningen oppstå, kunne jeg eventuelt tatt bestilling for de spesielt interesserte og Destruert resten av eggene. Eller bare beholdt 1-2 egg til meg selv.."

Det der er jo en god måte å gjøre det på, men man vet aldri hvem som er spesielt interessert og det er vel det som er skummelt. En person ser et bilde av et lekkert dyr sier ja takk, dyret kommer, prisen blir sagt og vedkommende avstår fordi den koster mer enn 500kr....... Eller at dyret ikke var "kult nok" likevel.

Mye å forholde seg til
Altså jeg mener ikke det er greit bare fordi jeg er mer vandt til teppe hybrider, jeg har ingen gode grunner til å lage de. Den eneste gode grunnen jeg kan komme opp med er rett og slett at jeg liker dem selv.

Når jeg mener mere spesielt interessert, så kan jeg ta i ett annet eksempel:
Piedball (for å gjøre eksempelet mer "ekstremt så ser vi på piedball for 5 år tilbake). Da lå piedball på 20-30 000 kr stk, De fleste som liker konge pythoner liker piedball ettersom jeg har forstått det.. Veldig få vil faktisk bruke penger på dem, med andre ord: Det er ikke bare en "normal kongepython som koster litt over 500 kr", men en "piedball som koster en del mer".
Det mener jeg med spesielt interessert, dog kan man jo ikke tro på at folk kjøper dyret når det klekker.

Har bestemt meg for å prøve å parre dem i år, skjer det ikke noe så skjer det ikke noe og jeg kommer ikke til å prøve igjen.
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Biltema luftfukter på youtube thedan Terrarier 9 24-01-2011 15:28
Kaiman "kjæledyr".. Youtube.. Freddy90 Filmsnutter 2 26-02-2010 11:08
Youtube evak Generelt om reptiler 1 13-07-2009 18:58
YouTube! Gibbs Småprat 5 27-02-2009 16:46
YouTube filmer Viridovipera Småprat 3 16-06-2008 20:26

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:04.