"

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-01-2012, 18:28   #11
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Fine videoer. Har du sluttet med teppepytons forresten?

Sitat:
Opprinnelig postet av Rubenevo Vis post
hva med pinstripe med mojave eller med lesser?
det kunne blitt en kul morph
Når det kommer til så basic morphs, så er det ingen gjettelek om hva man vil få hvis man blandet den ene med den andre. Hvis du søker deg litt opp på temaet så vil du finne at det finnes flere hundretalls forskjellige combo-morphs som har gitt resultater. Det er også forskjell på recessive, dominant og co-dominant gener.
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 05-01-2012, 19:16   #12
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 26
Meldinger: 2,838
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Genetics Vis post
Jeg nevnte ikke noe om avel på lesseren din

Du nevnte du hadde en normal hunne klar, hvorfor ikke sette pinstripen din på den normale? Det var det jeg mente
Siktet til Rubenevo når det kom til lesseren.

Planen er altså å sette enten pinstripen eller mojaven på den normale huen. Og som du sier, hvorfor ikke pinstripen.. Det blir nok den.

Cam: Joda, jeg holder fortsatt noen tepper Tenkte bare å filme noe tilfeldig nå, og ta litt og litt etter hvert.

Angående tepper, for å lage en diskusjon.. Hva mener dere om hybrider? Tenker da spesielt på Carpondro/jagpondro. Er dette forkastelig, eller helt greit? Jeg selv syns spesielt jagpondro er ett sinnsykt fint dyr, har lekt tanken på å prøve å lage dem også.
mr-repti er offline   Svar med sitat
Gammel 05-01-2012, 22:54   #13
Macha
Guest

Meldinger: n/a
Standard

Utrolig flotte dyr Varanen så artig ut, og sandboaene er jo bare elskbare *ikke objektiv i det hele tatt*
Gleder meg til å se tepper!
  Svar med sitat
Gammel 06-01-2012, 14:43   #14
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 1,430
Standard

Har aldri sett jagpondro før du nevnte den og den var riktig fin. Jeg har i grunn alltid vært imot hybrider, men har blitt litt med nøytral med tiden merker jeg... Det er litt feil, men likevel veldig interessant. Hybrider skal også være infertile? Jeg vet om en danske som prøver å parre en carpondro med chondro....
Gammel 06-01-2012, 16:24   #15
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Folk har fått kull på carpondro før, så sterile blir dem ikke. Fine dyr og jeg syns det er bedre å lage hybrider av dem en f.eks. 2 under arter av tepper som er vanskeligere å skille og kan bli solgt som rene arter
Gammel 06-01-2012, 17:40   #16
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Standard

Forsåvidt enig i argumentet ditt, men generasjonene videre fra carpondro blir vel mer ødelagt etterhvert? Eller holder de seg fertile og friske i videre generasjoner?
Gammel 06-01-2012, 17:45   #17
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Jeg er ikke sikker på hvordan det er med friskhet hos flere generasjoner med carpondroer, men jeg har aldri lest noe om at det er noe galt med dem. Veit folk har begynt å lage 75% gtp carpondroer nå. Altså carpondro x gtp, Om jeg noen gang lager carpondroer og jagpondroer så kommer jeg nok ikke til å drive med så veldig mye mer avl på de en max ett kull, tepper selger allerede dårlig her i Norge og Sverige syns jeg.. Til og med tre pythoner virker vanskelig å få solgt (Skjønner ikke helt hvorfor men). Da ser jeg ikke noe vits i å lage så mange hybrider, Men hadde vært gøy å prøve.
Gammel 06-01-2012, 18:03   #18
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Standard

Sant det, men man avler vel for å øke noe man selv ønsker? Ikke bare for å få solgt og tjene inn penger? Jeg kjører i alle fall den tanken, avler fram det jeg selv kunne tenkte meg å ha og blir å ha om jeg får.

Tror markedet generelt er dårlig i Norge, spesielt siden alle argumenterer med "det er billigere i Sverige" og den tror jeg skal bli litt vanskelig å bli kvitt. Men carpondro og jagpondro er ikke akkurat et hverdagslig syn å se til salgs
Gammel 06-01-2012, 18:34   #19
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Vel, jeg hadde ikke giddet å fått fram carpondroer om jeg ikke selv ville hatt. Det er da spesielt jagpondro jeg er ute etter, men jeg kan ikke beholde alt jeg klekker heller.

Når det kommer til priser, så selger jeg vanlige dyr til svenske priser (som regel, ikke alltid). Noen ganger selger jeg dyr billigere enn svensker. Ser også at du får både salmon het albino og het albino billigere i Norge enn du gjør i Sverige (Boa c.c), Så det at svenske priser er bedre er egentlig tull.. Det er noen som skal ha masse penger for dyr, sånn vil det alltid være..

Og i det siste har jeg faktisk sett en del carpondroer og jagpondroer til salgs både i sverige og danmark, de begynner å bli veldig vanlige egentlig. Men om jeg skulle finne på å prøve å få fram disse, kommer jeg også til å selge dem en del billigere enn i utlandet. Fordi interessen virker så lav her om at folk ikke gidder å bruke tusenvis av kroner på dem. Jeg tviler veldig sterkt på at jeg f.eks hadde greid å få solgt 10 jagpondroer til samme pris som danskene (rundt 8-10 000,-)

Når vi er inne på "billigere i utlandet" så skal det jo sies at jeg hører rykter om at svenskene begynner å bli nervøse for at de Norske skal ta over ball python markedet(For ja, det er en del store oppdrettere her i landet). Var jo også her i Norge at vi fikk fram den første Jaguaren
Gammel 06-01-2012, 19:55   #20
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Jeg er litt både og, men heller mest imot.
Mest av den enkle grunn at selv om hybrid-avl ikke ser ut til å være noe problem nå, så kan det fort bli det i fremtiden.

Ara-papegøyer drives det jo mye hybridavl på, og jeg har sett flere som ikke vet at araen de har er en miks.

Og med tanke på alle farge-og mønstermutasjonene som eksisterer, så skal man igrunn være litt god på reptiler for å kunne skille mellom en morph og en hybrid.

Men jeg skjønner fascinasjonen, og jeg skjønner lysten til å prøve. Jeg syns selv at tigerpyton x kongepyton blir helt fantastisk nydelige. Men jeg ville aldri avlet frem selv.
CamStatic er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Biltema luftfukter på youtube thedan Terrarier 9 24-01-2011 15:28
Kaiman "kjæledyr".. Youtube.. Freddy90 Filmsnutter 2 26-02-2010 11:08
Youtube evak Generelt om reptiler 1 13-07-2009 18:58
YouTube! Gibbs Småprat 5 27-02-2009 16:46
YouTube filmer Viridovipera Småprat 3 16-06-2008 20:26

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:18.