"

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-10-2011, 23:40   #1
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 26
Meldinger: 2,838
Standard Kjøp og salg

Ser mange her på forumet som vil ha omtrent alt som blir posta av bilder, mange som SKAL ha den og den arten. Likevel står som regel f.eks salgs delen på repti.net igjen med de samme annonsene, gang på gang. Selv om det er mange annonser av arter som blir posta her som da "alle" skal ha. Har dette noe med at alle venter på en lov forandring,? foretrekker folk å kjøpe dyr i utlandet i stede?

På en annen side ser man at alle de "åpne" selgerne(Altså de som legger ut annonser) har det blitt mindre av, Leopard gekko markedet gikk på for fult for et par år siden.. Nå er det til tider kjempe forespørsler om leopard gekkoer, ble markedet for mettet av disse da, at det ikke er nok nå?

Det virker også som at veldig mange har det med at de MÅ begynne med de vanligste artene, f.eks leopard gekko. Og at litt mer avanserte regnskogs terrarier omtrent kan være skummelt. Det er ofte veldig mange nye her, er det slik at de som går over til mer avanserte terrarier og arter slutter å være her, og at vi omtrent bare sitter igjen med helt nye?(Blir litt feil, etter som det er en stor gjeng faste medlemmer her også men).
mr-repti er offline   Svar med sitat
Gammel 17-10-2011, 01:28   #2
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Kan ikke si meg noe annet enn enig i mye av dette.

Merker selv at jeg gikk for det ''letteste'' og mest tilgjengelige, nemlig leos. Så en god del på crested gecko også, men fant ut at leosene og er ekstremt fascinerende, fantastiske skapninger og det store plusset at de er veldig håndterbare. Kjente meg selv godt nok til at jeg aldri ble og kunne holde fingrene av fatet, og at det kom til og bli håndtering i starten.
Det gikk over etterhvert som man lærer mer om dyrene, hva de ''liker'' og godtar.

Det at det står i ett hvert faktablad, og at det blir anbefalt leos og/ eller skjeggis som nybegynner dyr over hele forumet er også synd syns jeg. Selvsagt er det perfekte nybegynner dyr om du intersserer deg for reptiler generelt, og bare vil prøve deg på noe ''lett'' uten at det krever alt for mye av deg.

Selv ble jeg litt ''skremt'' til og velge en av disse artene, da det for meg virket som at dette var en svært vanskelig hobby, og at man nesten ''måtte'' holde en av de ''lettholdte'' artene for og bygge seg erfaring før man gikk til anskaffelse av noe mer krevende reptil. F.eks diverse regnskogsarter o.l

Hvor lett / vanskelig dyret er og holde skal spille liten eller ingen rolle ( med noen unntak sikkert, er ikke kjent på alt av diverse arter og ''vanskelighetsgraden'' på holdet av diverse arter.)

Så lenge man virkelig har interessen, er klar over at dyret vil kreve mye, og at man er villig til og sette seg skikkelig inn i holdet FØR man anskaffer seg reptilet vil jeg si at man kan ''velge og vrake'' mellom mange, mange arter. Stikkordet er og lese, lese, lese og spørre, for så og lese mere

Her gjelder selvfølgelig sunn fornuft også. Du anbefaler ikke en fullvoksen tigerpython til en 13 åring, og du vil ikke anbefale en ''farlig'' art til ''nybegynnere''

Ser også at vi sitter med mange flere ''nybegynnere'' enn vi gjør med aktive, erfarne medlemmer, noe som er ganske så synd. Om det hadde vært lagt mere ut om holdet rundt vanskelige arter, bilder, oppsett, utstyr og erfaringer vil jeg tro mange flere ''nybegynnere'' ville prøvd seg på en mer krevende art. Ikke alle vil ha leos / skjeggis

Edit; Ikke misforstå på noen måter, er ikke mere enn 17 år og noen få mnder med erfaring rundt reptilhold. Her er kun mine egne meninger
Reptils er offline   Svar med sitat
Gammel 17-10-2011, 01:33   #3
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 2,014
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (32)
Standard

Jeg venter selv på lovendringen nå.
Christoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 17-10-2011, 04:02   #4
Reptilfreak

SpontaN sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Alder: 31
Meldinger: 229
Standard

Bare å skrike ut om man har noen spørsmål om vanskelige slanger eller avanserte terrarie systemer så svarer jeg gjerne reptilfreaks ble for meg en platform inni reptilverden, men fant fort ut at jeg lærte fort og brukte Google til det jeg ikke kunne så ble litt liten trafikk her en periode men så fikk jeg et par slanger igjen og da må man jo inn å titte, men ja jeg savner salgsmarkedet i Norge om dagen.
Gammel 17-10-2011, 08:28   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2011
Sted: I nord-norge
Meldinger: 121
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av mr-repti Vis post
Ser mange her på forumet som vil ha omtrent alt som blir posta av bilder, mange som SKAL ha den og den arten. Likevel står som regel f.eks salgs delen på repti.net igjen med de samme annonsene, gang på gang. Selv om det er mange annonser av arter som blir posta her som da "alle" skal ha. Har dette noe med at alle venter på en lov forandring,? foretrekker folk å kjøpe dyr i utlandet i stede?

På en annen side ser man at alle de "åpne" selgerne(Altså de som legger ut annonser) har det blitt mindre av, Leopard gekko markedet gikk på for fult for et par år siden.. Nå er det til tider kjempe forespørsler om leopard gekkoer, ble markedet for mettet av disse da, at det ikke er nok nå?

Det virker også som at veldig mange har det med at de MÅ begynne med de vanligste artene, f.eks leopard gekko. Og at litt mer avanserte regnskogs terrarier omtrent kan være skummelt. Det er ofte veldig mange nye her, er det slik at de som går over til mer avanserte terrarier og arter slutter å være her, og at vi omtrent bare sitter igjen med helt nye?(Blir litt feil, etter som det er en stor gjeng faste medlemmer her også men).
Det er jo som oftest de vanligste artene som er tilgjengelig (knapt nok), så hvordan begynne med noe annet?
Og som du skriver er det flest nye her, og de kommer seg ikke inn på Repti, uten å gå via noen som har konto der inne. Og da kan jeg love deg at det som er interessant er solgt, før du rekker å få kontakt...
Så da blir det ofte over grensen for å handle. (bedre utvalg og billigere pris).

Har vel også noe med hvor man bor. Ser at folk fra Sør, Øst og Vestlandet synes det er for langt å måtte kjøre ut av fylket sitt for å handle... Det er ikke mange timene med bil eller tog for dere.
Selv bor jeg i Nord-Norge, og har kjørt ned til Oslo for å handle, uten å syte og klage.
Så er interessen stor nok, så burde ikke noen timers kjøring for dere sør for Trondheim ha noe å si...

Tror å at folk slutter å være så mye på Repti når de har fått spurt litt, og kommet seg godt igang

Ofte må man også ty til Google for å få et klart svar, da det virker som om det er en konkurranse å få svart her inne - enten du har peiling eller ikke... (som kan være skummelt for både eier og dyr)
Så har selv valgt å bruke Google, eller kontakte oppdrettere som har mange 10-års erfaring, for å sende mail om det jeg lurer på. Og hender da at jeg får et langt annet svar enn det jeg har lest her inne, da mange teoretikere elsker å svare på ting de ikke aner noe om i praksis :/
reptis er offline   Svar med sitat
Gammel 17-10-2011, 09:28   #6
Reptilfreak

Sindre93 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Sted: Jeg bor i Møre og romsdalen
Meldinger: 291
Red face Venter fortsatt

Jeg ønsker meg en kongepython eller kansje en kornsnok får se hva det blir. Men jeg venter på en lovendring fordi mudern er ikke så begeistra for "Krypdyr" og vil nok ikke la meg holde dette før en lov endring.

Men er så utolmodig at jeg har begynt på terraet allerede

Men dette er fordi det er kjekt og bygge, snart ferdig med toppen så skal jeg begynne på bakgrunnen Om jeg finner tid til det er det rett ut og jobbe på terraet. Men har hat dårlig med tid nå for tiden

Men ja jeg venter nok på en lovendring eller flytting før jeg kan skaffe meg noe reptil.
Sindre93 er offline   Svar med sitat
Gammel 17-10-2011, 10:04   #7
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,430
Standard

Jeg har riktignok nettopp handlet dyr i utlandet, men dersom jeg har mulighet så handler jeg i Norge. Jeg har en god del dyr og alle er handlet her i Norge, og jeg synes så absolutt at det er det beste. Men igjen så er markedet veldig lite, og det er mange som skal ha og da blir det litt vanskelig. Forhåpentligvis blir det lovendring og dette forandrer seg..

Jeg solgte nettopp noen leoser, og fikk da beskjed fra en person om at jeg var alt for dyr kontra prisene i Sverige, så det er nok noe komplikasjoner på prisene vi har her i Norge, som heller tydeligvis tirrer folk til å reise tre timer over grensa i stedet for å kjøpe en leos til 400kr.. Nokså uforståelig for meg, da markedet på leoser her i Norge ligger på 500-1000kr, og klarer man ikke betale dette fordi man får kjøpt en til 400kr i Sverige, så får man bare være tulling og reise de 3 timene over grensa for å hente gekkoen, samt risikoen med å bli tatt ved grensa. Jeg synes også at hvis man ikke klarer å betale mellom 500-1000kr for en leos her i Norge så er vel ikke akkurat verdien for dette dyret mye for vedkommende og da vil jeg si at kjøperen ikke er riktig kjøper.... det er vel også en av grunnene til at folk reiser utenlands og handler.

Jeg synes det er greit å anbefale disse nybegynner-dyrene, da det er forskjell i teori og praksis. En leopardgekko tåler litt mer "mishandling" enn andre såre dyr, og det er nok noen som kjøper dyret for å så finne ut at det ikke var noe for en selv, og da kan holdet falle litt ned under en evt. salsprosess og da tåler som sagt leosen mer enn andre dyr.. Så jeg vil si at leopardgekko er en fin nybegynner for å kjenne etter om dette er noe en kunne tenke seg å drive med eller ikke.. Leosen er også lett å få tak i og lett å få solgt igjen.

Når det kommer til erfarende folk og ikke, så er jo dette et forum som er flittigst brukt av nybegynnere, altså da igjen folk som tydeligvis ikke vet hva google er, og for erfarne folk som har sett samme spørsmålene flere ganger blir nok litt lei av dette og gir seg vel rett og slett. Det er veldig leit da folk sitter på forskjellige erfaringer og kunnskaper som hadde vært kjekt for disse litt mer erfarne brukerne...
Gammel 17-10-2011, 13:29   #8
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 2,838
Standard

Prisene i Norge varierer helt sykt, du finner dyr som koster en hel del mer enn i Sverige(mange forventer å få solgt dyr til blodpriser). Mens andre dyr blir solgt billigere i sverige, mye pågrunn av vanskelig salg. Nå er det jo nå nettop at gamle repti har blitt stengt, og det finnes jo annonser på nye repti.. Det er også veldig mange som SKAL kjøpe dyr, men så har dem "brått" ikke penger og har brukt mye tid for selgere som har andre potensielle kjøpere. Det virker som veldig mange forventer at alle dyr skal være omtrent gratis også, I fjor/forfjor lå f.eks Ball python hunner(Adulte) på nesten 2000,- i år har jeg sett store huer helt ned i 500,-

Noen tar 1200 og normalen i Norge ligger på mellom 800-1500, det er en fin pris for et bra dyr. Likevel forventer folk at de skal få dyret for noen få hundrelapper.

Vis noen legger ut bilde av f.eks Phelsuma klemmeri, Dendrobates leucomelas, anoler og en rekke andre arter, vedder jeg på at mange her på forumet vil ha, de krever kun at du sprayer terra litt oftere med vann og som regel litt mindre fôr dyr. De er tilgjengelige og som regel ikke veldig dyre, likevel ser man annonser ligger ute lenge. Jeg sitter omtrent igjenn med inntrykket at mange ikke vet om noe annet en de vanligste artene..
mr-repti er offline   Svar med sitat
Gammel 17-10-2011, 17:39   #9
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av mr-repti Vis post
Vis noen legger ut bilde av f.eks Phelsuma klemmeri, Dendrobates leucomelas, anoler og en rekke andre arter, vedder jeg på at mange her på forumet vil ha, de krever kun at du sprayer terra litt oftere med vann og som regel litt mindre fôr dyr. De er tilgjengelige og som regel ikke veldig dyre, likevel ser man annonser ligger ute lenge. Jeg sitter omtrent igjenn med inntrykket at mange ikke vet om noe annet en de vanligste artene..
Kan ikke si jeg har sett mange annonser med f.eks P.Klemmeri eller andre daggekkoer med unntak av P. Mad. Grandis på den norske delen av repti.net.
De få gangene jeg har sett de liggende ute er det som oftest en enslig, slik som Willamsien som ligger ute nå.

For min del retter jeg nesten alltid blikket mot utlandet når det gjelder slike arter.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 17-10-2011, 20:09   #10
Reptilfreak

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 27
Meldinger: 1,629
Standard

Jeg har valgt å gjøre det enkelt...eller det funker for meg. Avkom eller dyr som jeg selger, selger jeg innad blant folk jeg kjenner eller gjennom noen som kjenner noen. Jeg prøvde meg på en Phelsuma grandis (juveniler) annonse, men 98% av alle "som ønsket en eller to" viste seg å bare være bildesamlere, spammere, eller rett å slett useriøse kjøpere. Dette går desverre utrolig mye igjen på salgsdelen når det kommer til dyr. Folk vil enten ikke betale for dyret, de må ha det på dagen, de skal på død og liv hente det hjemme hos deg, de har ikke terrarie klart, de har alltid ønsket seg en slik en, men aner ikke en gang hva de spiser, eller hva slags klima dem skal ha, osv osv, lista er lang.

Jeg har ingenting i mot folk som er uvitende å skriver at de syns dem så pene ut og lurer på om de kan kjøpe, for da er det ikke værre enn at jeg henviser dem til et faktablad, eller noen gode nettsider og så kan de komme til bake til meg når de har lest og handlet inn nødvendig utstyr, men problemet kommer når folk blir direkte ufine når man spørr dem et vanlig spørsmål som om dem har terrarie klart. Ellers er det veldig typisk å få svar på annonser (hvertfall som jeg har merket) fra 12-13 åringer som lurer på om de kan ha det i akvariet som de har tenkt å tømme for fisk.

Jeg har derfor rett og slett gitt opp å selge på offentlige sider og går heller via bekjente eller søker meg litt til nabolandene med langt større suksess...

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
kjøp og salg Tony Forslag til endringer/forbedringer av siden 9 10-05-2009 20:36

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:25.