"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler Meningsmåling for kjøp og salg av reptiler

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Vis meningsmålingsresultat: Hvilke form for kjøp og salg av reptiler synest du det bør være i Norge?
Hvilke som helst zoo forretning 22 26.83%
Egne oppdrettere som må kvalitetssikre før og etter kjøp 67 81.71%
Flervalgsmeningsmåling. Velgere: 82. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20-06-2011, 00:21   #1
Reptilfreak

skybird sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Sted: Hordaland
Meldinger: 236
Standard Meningsmåling for kjøp og salg av reptiler

I tråd med at reptiler kansje legaliseres i Norge ønsker jeg en meningsmåling.

Synest man at det er riktig å kunne kjøpe reptiler som impuls kjøp i zoo butikken eller burde man ha oppdrettere som man må oppsøke før man får kjøpe reptilet?

Jeg tenker meg at om man må til oppdretter så må man kunne svare for seg og kvalitetstestet på om man er klar over stell og hold av det spesifike reptilet man ønsker å kjøpe. I tillegg kommer dette med oppfølging av kjøperen i etterkant.

Kjøper man i en zooforretning blir det jammen ikke lett å holde kunnskapsnivået på topp her i Norge og vi risikerer kansje dyr som blit sluppet ut i det fri og dør der eller annen form for misslighold.
skybird er offline   Svar med sitat
Gammel 20-06-2011, 00:27   #2
Reptilfreak

Thorbjoern sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Rogaland
Alder: 25
Meldinger: 4
Standard

ettersom jeg har sett hvor "mye" de har peiling på taranteller og skorpion så ville eg ikke hatt kryssa fingrene mine så mye for at det går så mye bedre i reptilbransjen, selvsagt de går kanskje i opplæring mer om det og holder det slik de skal, men jeg føler meg iallfall mer sikrere om jeg kjøper ifra en som har avlet dem og har kunnskapen om disse dyrene.
Thorbjoern er offline   Svar med sitat
Gammel 20-06-2011, 00:40   #3
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 30
Meldinger: 327
Standard

Jeg synes det er viktig at det blir gitt såpass nok informasjon at folk blir klar over hva som kreves for å holde reptiler som husdyr. Synes heller ikke man bør begrense hold av reptiler til KUN di blodseriøse entusiastene. Jeg synes hvem som helst skal få mulighet til å ha reptiler om di har lyst på det selv, sålenge di har tilstrekkelig kunnskap om hva som kreves for arten.
Folk skjønner jo såpass når det kommer til akvariehobbyen? Det er jo ingen som f.eks putter en hai i en gullfiskbolle. Man må være klar på at reptilene ikke overlever i noe annet miljø en hva som kreves.

Dyrebutikker håper jeg ikke får lov til å selge reptiler, eller blir pålagt å etterfulge regler for hold og stell. Hvis dyrebutikkene jeg har sett rundt omkring får lov til å selge reptiler tror jeg vi kommer til å ha mye syke dyr.

Nei, det er nok best med oppdrettere. Hvor man kan være sikker på at dyra har fått mest oppmerksomhet og er friske og fungerer som di skal. Samtidig som du vet at den/di du kjøper av vet hva di driver med.

Edit.

Alternativet er jo at dyrebutikker samarbeider med oppdrettere da.
Kan jo tenkes at racks osv er veien for dyrebutikker å gå. Det vil vel isåfall være snakk om enklerer arter som kornsnoker, leos osv. Så lenge di får dyr levert av oppdretter og blir fulgt opp, så burde jo det vært det enkleste for dem isåfall. Terrarier i butikken tror jeg hadde endt tragisk.
tannkrem er offline   Svar med sitat
Gammel 20-06-2011, 00:47   #4
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 45
Meldinger: 528
Standard

Er ikke lett den der.
Ta fks akvarie fisk.de som holder på seriøst kjøper som regel ikke fisk i butikken.
Prisene på reptiler i butikk åpner jo akkurat ikke til direkte impulskjøp på minuttet der og da.regner med prisene i norge vill bli litt høyere i forhold til svenskene.
Så å bla opp noen tusen lapper i en zoo butikk uten å tenke seg om kan nok skje,men ytterst sjeldent vill jeg tro.
De som jobber i butikken burde bli pålagt ett kurs for å gi ut riktig info til kundene.eventuelt gi de en liten brosjyre så de kan lese litt om det dyret de har lyst på.
Ellers må jeg påpeke igjen att selv om det skal selges over disk er de som selger over disk også pliktig til å følge lover og regler for riktig hold av dyr.bryter de dette så kan det medføre til att de mister "lisensen" for salg av reptiler.Det samme skjer med private som holder dyr under dårlige forhold.
Kunnskapen vill stige å stige innen reptil hobbyn med årene.trenger nok ikke å være redde for det.
norway er offline   Svar med sitat
Gammel 20-06-2011, 01:27   #5
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Thorbjoern Vis post
ettersom jeg har sett hvor "mye" de har peiling på taranteller og skorpion så ville eg ikke hatt kryssa fingrene mine så mye for at det går så mye bedre i reptilbransjen, selvsagt de går kanskje i opplæring mer om det og holder det slik de skal, men jeg føler meg iallfall mer sikrere om jeg kjøper ifra en som har avlet dem og har kunnskapen om disse dyrene.
Det finnes ingen retningslinjer for hold av tellaer og skorpioner fra MT, Det er en av grunnene for at man ser mye rart i butikkene. MT kan heller ikke slå ned på slike tilfeller.
MT har allerede skrevet at de vil ha utarbeidet retningslinjer for hold av reptiler. Dermed vil og kan MT slå ned på graverende saker i butikkene.

Det bør være et kompetansekrav uansett om man er oppdretter eller selger dyrene gjennom butikk. Jeg har sett min del av tragiske oppdrettere som ikke vet hva de driver med til å si at tilstanden er like laber på oppdrettsiden som på butikk siden.

Spørsmålstillingen i undersøkelsen burde dermed vært slik for å bli rettferdig.
  • Hvilken som helst Zoo forretning
  • Hvilken som helst oppdretter
  • Zoo forretning som innehar kompetanse og godkjenning
  • Oppdretter som innehar kompetanse og godkjenning.

Verdt å huske på at vi ville aldri ha kommet så langt som vi er nå uten zoobransjen!
Zoo butikkene er også de første stedene folk uten erfaring kontakter for hjelp. Får ikke et zoobutikkene med kompetanse selge reptiler vil vi se mye tragisk dyrehold.

Sist endret av Frogger; 20-06-2011 kl 01:45.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 20-06-2011, 06:45   #6
Reptilfreak

anders86 sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Sted: Norge
Alder: 32
Meldinger: 232
Standard

Vet at den ene butikken her i byn ikke er begeisret for at de må selge reptiler over disk, dette pga at det mulig vil bli innpuls kjøp, noen foreldre kjøper til unga osv. nå har 10 av 10 det bra (unntk finnes jo) for det er entusiaster som driver på med dette. Hvis det blir lovlig vil kanskje bare 7 av 10 ha det bra.
De vil ikke ha reptiler i butikken men bare ta det på bestilling og forsikre seg om at dyret får det bra.
Jeg mener at alle butikkene burde få selge reptiler, for er ikke alle steder det vil bli private oppdrettere. Butikkene burde innha kunnskap samt ha et faktablad å sende med dyret slik at ting ikke er å missforstå. Men er vel mange som kommer til å velge dette bort da det fort koster 2-3000 for utstyr pluss at man skal kjøpe dyret til norsk pris!
anders86 er offline   Svar med sitat
Gammel 20-06-2011, 09:36   #7
Reptilfreak

malm sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Alder: 38
Meldinger: 182
Standard

Synes det er veldig bra at pollen oppererer med intet mindre enn 105.26%

Mvh Martin
malm er offline   Svar med sitat
Gammel 20-06-2011, 10:11   #8
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Alder: 38
Meldinger: 366
Standard

Jeg håper i de minste at zoo selgere må gjennom kurs for å ha lovnad til å selge.

Apropo oppdrettere, så har jeg sett vannstell hos renrasede hunder,
dei var super proffe i den grad, men nor du åpnet munnen på hundene, så var den fulle, inngrodde i tannsten og tannråte.
Gammel 20-06-2011, 11:37   #9
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Er det noe spørsmål engang, sier nå jeg. Så klart burde ikke reptiler vært til salgs i hvilken som helst dyrebutikk. Da burde isåfall dyrebutikker hatt et kurs i grunnleggende reptilhold, og så kanskje tatt det den veien.
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 21-06-2011, 15:40   #10
Reptilfreak

skybird sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 236
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Er det noe spørsmål engang, sier nå jeg. Så klart burde ikke reptiler vært til salgs i hvilken som helst dyrebutikk. Da burde isåfall dyrebutikker hatt et kurs i grunnleggende reptilhold, og så kanskje tatt det den veien.
Slik jeg kjenner dyrebutikker idag, så har de ansatt noen "spesialister" innen hvert sitt fagfelt.
Men skal du ut å kjøpe f.eks. tarantell idag, så får du ingen eller lite informasjon fra de butikkene jeg har vært å sett i.
skybird er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Ønsker meg en meningsmåling for kjøp og salg av reptiler skybird Reptiler 6 20-06-2011 00:28

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:50.