"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler Meningsmåling for kjøp og salg av reptiler

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Vis meningsmålingsresultat: Hvilke form for kjøp og salg av reptiler synest du det bør være i Norge?
Hvilke som helst zoo forretning 22 26.83%
Egne oppdrettere som må kvalitetssikre før og etter kjøp 67 81.71%
Flervalgsmeningsmåling. Velgere: 82. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 21-06-2011, 16:34   #11
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 38
Meldinger: 366
Standard

Kjenner den, nybegynner tarantell, fin å håndtere
Vell, man skall nemne at alle tella har gift, og kan kaste hår.
faller den så ar de farvell!!!

mer gratis brosjyre og innfo skulle ha vert mer tilgjengelig for kunder, nor den tid kommer.
Gammel 21-06-2011, 16:55   #12
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av skybird Vis post
Slik jeg kjenner dyrebutikker idag, så har de ansatt noen "spesialister" innen hvert sitt fagfelt.
Men skal du ut å kjøpe f.eks. tarantell idag, så får du ingen eller lite informasjon fra de butikkene jeg har vært å sett i.
Det finnes ikke noen retningslinjer for MT ang tellaer ol. De kan derfor ikke slå ned på de tragiske tilfellene hvor de butikk ansatte ikke har snøring på hva de driver med eller selger.
Det er vel og merke også en regulering av Tarantellaer med sin egen positivliste som var til høring i fjord. Med denne reguleringen vil det også komme retningslinjer for disse dyrene.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 21-06-2011, 17:52   #13
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2011
Sted: Rogaland, Jæren
Alder: 27
Meldinger: 67
Standard

Det er et godt poeng du har her. Men jeg tror at reptiler bør selges i zooforetninger. kan være lurt å kanskje pålegge i det minste foretningene til å ha enkelte ansatte med litt ekstra kunnskap om dyra de selger, slik at kjøperen alltid har noen kontaktpersoner som kan hjelpe dem i steden for å svare jeg er ikke helt sikker men jeg tror... dette ville også sørget for bedre livskvalitet for dyrene imens de venter på å få en ny eier. Men mener at det bør selges i hver zooforetning sålenge noen ansatte har denne kunnskapen. dette gjelder skorpioner, taranteller og insekter også.
JoranWa er offline   Svar med sitat
Gammel 21-06-2011, 19:52   #14
Reptilfreak

gordongekko sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Akershus
Alder: 38
Meldinger: 147
Standard

Kanskje alle dyrebutikker burde ha sånn som noen nevner her, sånn at de kan bestille inn reptiler,men ikke akkurat selge dem over disk, PLUSS at alle som da isåfall skal gjøre dette (kanskje forresten den enkelte dyrebutikk selv kunne velge om de vil videreformidle reptiler eller ikke) burde hatt en spesialist på reptil-feltet.
I dyrebutikkene rundt her er det begge deler, det er noen steder gamle kjerringer og småjenter som ikke aner forskjell på fugl eller fisk, men det er også en dyrebutikk i nærheten her hvor vi har en spesialist i akvarieavdelingen, og han er DYKTIG1 alle har tillit til ham og han har drivi kun i den avdelingen i alle år. (dvs.han plukker opp et og annet marsvin også,hvis noen skal ha det, men ved intrikate spm om arter presiserer han at det er fisk (og kanskje muligens reptiler?) som er hans felt.
Alle dyrebutikker burde faktisk hatt noen sånne som er eksperter, hvertfall til å jobbe innimellom, for å ta seg av kjøp/salg og de mest heavy spørsmålene.

Nå skal det sies at jeg stemte kun oppdrettere i pollen her, men etter å ha lest tråden og sett forslag fra andre her,kommet på kanskje noen andre tanker.
Men jeg syns fortsatt ikke at ALLE dyrebutikker kan ha en egen reptilavdeling med slanger og tellaer liggende i sånne rack og så plutselig så rømmer det en og annen (hehe, bare en sånn der hjernen min tuller med min slangefobi :p ) og at det liksom bare blir lempa sånne type dyr over disk. Jeg liker ikke helt tanken på det skal jeg innrømme.
gordongekko er offline   Svar med sitat
Gammel 21-06-2011, 20:40   #15
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Meldinger: 5,099
Standard

Ingen dyreforretninger bør selge dyr de ikke kan noe om.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 21-06-2011, 20:48   #16
Reptilfreak

boa constrictor sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Bergen.
Meldinger: 416
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av skybird Vis post
Slik jeg kjenner dyrebutikker idag, så har de ansatt noen "spesialister" innen hvert sitt fagfelt.
Men skal du ut å kjøpe f.eks. tarantell idag, så får du ingen eller lite informasjon fra de butikkene jeg har vært å sett i.

Er ganske enig der, men det finnes unntak.
Som for eksempel på Midtun Zoo har de en som kan ganske mye om taranteller og gir veldig god sørvis atpåtil.
Gammel 21-06-2011, 20:58   #17
Reptilfreak

skybird sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 236
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av boa constrictor Vis post
Er ganske enig der, men det finnes unntak.
Som for eksempel på Midtun Zoo har de en som kan ganske mye om taranteller og gir veldig god sørvis atpåtil.
Joda, men så igjen så er dette en som har samlet på tarantella og hatt rundt 200 stk av dem i tillegg til at vedkommende har drevet zoo butikk i utlandet der det meste er lov
I tillegg er denne personens ekspertise stor innen diverse andre fagfelt også. Men dette er et unikt tilfelle, og ikke alle er så heldig å ha slike personer i staben.
skybird er offline   Svar med sitat
Gammel 21-06-2011, 22:33   #18
Reptilfreak

dragoon88 sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Akershus
Alder: 31
Meldinger: 516
Standard

Jeg syns dette ble litt svart/hvitt.

"Hvilken som helst zoo forretning" Syns jeg ikke burde få selge reptiler, men det kommer de nok heller ikke til å gjøre. Jeg ser for meg at de større butikkene som har kapasitet til å selge dem, vil gjøre det. De som fra før av har store dyre-avdelinger med fisk, fugl etc.
F eks: Det er jo ikke hvilken som helst dyrebutikk i dag som selger fisk heller, mens noen butikker har spesialisert seg på kun fisk. Sånn ser jeg vel for meg at det vil bli med reptiler og.

"Egne oppdrettere som må kvalitetssikre før og etter kjøp" syns jeg høres litt ekstremt ut. Når vi først endelig får lovliggjort reptiler burde vi jo være glad om hvermannsen kan kjøpe seg et reptil og se hvor flotte de er. Med den selvfølge at ansatte i dyrebutikker har kunnskap som de kan føre videre + egen innsats fra ny eier. (Slik som med alle andre dyr)
Et annet negativ moment med dette alternativet er jo at det garantert er noen som vil se på det som slit å gå gjennom alt det for å skaffe seg et reptil, og dermed tyr til "gamle-løsningen", smugle fra Sverige ettersom der er det bare å kjøpe og dra.
Da er det heller bedre med dyrebutikker som kan gi mye og god informasjon sammen med ditt nye reptil
Gammel 23-06-2011, 00:41   #19
NHF Styremedlem

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Alder: 26
Meldinger: 713
Standard

Spørsmålene i undersøkelsen er jo ledende i ekte DVA stil...

Jeg er for at det skal utvikles lover og retningslinjer for hvordan dyrene skal holdes både i private hjem, og i dyrebutikkene. I butikkene vil mattilsynet kontrollere dette på samme måte som hos fisk.
Gammel 23-06-2011, 08:25   #20
Reptilfreak

skybird sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 236
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gregoris Vis post
Spørsmålene i undersøkelsen er jo ledende i ekte DVA stil...
HVORDAN VÅGER DU???????
skybird er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Ønsker meg en meningsmåling for kjøp og salg av reptiler skybird Reptiler 6 20-06-2011 00:28

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:50.