"

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-04-2011, 14:38   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Oppegård
Alder: 25
Meldinger: 33
Standard Redd dabbis

Hei.

Jeg har en ca syv måneder gammel dabbagam, har hatt den i ca tre måneder. Den virker veldig skvetten, når jeg går fornærme terraet løper den å gjemmer seg eller løper rundt i terraet langs glasset. Når jeg gir han melormer da er alt greit både når jeg gir han og etterpå. Jeg har ikke holdt han så mye, men har nylig startet med å holde melormene over hånden min slik at han står i hånden min når han spiser. I håp om at han skal forbinde meg med noe positift.

Det jeg lurte på var om noen hadde noen tips til hvordan han kan bli litt mindre skvetten og kan bli litt mere håndtam.
Vil jo tro at det er naturlig at han er litt skvetten når han er så liten, burde jeg vente til han blir litt større med å holde han og ta han ut av terraet eller er det lurt å starte med det tidlig så han blir vant til det?
Dabbiser er vel også litt mere sky en foreks leoser og sjeggiser

Takk for svar
Colapop er offline   Svar med sitat
Gammel 07-04-2011, 19:32   #2
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 32
Meldinger: 1,111
Standard

du kan jo forsøke deg å hente deg en god stol og sitte deg rett ved siden av terraet og bare sitte iro å se på den.. så se om den kanskje tør å gå litt rundt etter en stund.. så kan du gradvis begynne å bevege deg litt gradvis. så til slutt ha terra døren åpen mens du sitter der..

men pass på at den ikke blir for stresset!
Gammel 07-04-2011, 20:15   #3
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Hvilken art er dabbisen din?

Det er ikke alle pigghale agamer som blir skikkelig tamme og dem som ikke blir skikkelig tamme skal man heller ikke prøve å gjøre skikkelig tamme for da blir dem overstressa og det kan dem ta skikkelig skade av..

Hvis det er en som skal kunne gjøres skikkelig tam, så er det som nevnt, bruke masse tid sammen.. Alt du gjør i nærheten av han uten å 'drepe' han i hans øyne gjør han tryggere på deg med tid. Greit å ha i bakhodet at du viser ansiktet ditt mens du holder på, så han ser hvem sin arm det er og hva som skjer. Å stirre han i senk er heller ikke så lurt. Ikke se han rett i øye hele tiden. Lat som ingen ting og se på andre ting..
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 07-04-2011, 22:29   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Vet ikke om dette har innvirkning på dabbiser, men om terrariet ditt står på et underlag som vibrerer når du går over gulvet, smeller med dører eller liknende så kan det påkalle stress.
Vibrasjonene trenger ikke virke store for oss, men for små dyr kan slikt virke som rene jordskjelvet.
Opplevde selv at noen gekkoer plutselig ble voldsomt stresset. Da jeg fant årsaken og fikk lagt noe vibrasjon absorberende under terrariet forsvant nervøsiteten som dugg for solen.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 09-04-2011, 03:21   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Oppegård
Alder: 25
Meldinger: 33
Standard

Takk for svar
Det er en uromastyx ornate. Ja, jeg skal bruke tiden til hjelp Det høres ut på svarene deres som at det ikke er noe unormalt at han enda er ganske sky, og det er betryggende

Vil også si at jeg er veldig gald for dette forumet har lært utrolig mye av å lese her og er glad for at det er så mye feedbak på spørsmål og andre ting
Colapop er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
redd for skjeggisen min enterthecircus Helse og sykdommer hos reptiler 8 14-04-2010 22:20
Redd Førdefjordens økosystem Chixz Småprat 11 13-03-2009 21:23
Redd for nettet sitt! Spiderce Taranteller 14 29-03-2007 10:50
redd? Robert2k Taranteller 3 07-10-2006 06:09
Ikke vær redd for dyrlegen! Uroplastix Skilpadder 3 09-06-2006 17:34

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 02:04.