Reptilfreaks.no

Reptilfreaks.no (http://www.reptilfreaks.no/forum/)
-   Reptiler (http://www.reptilfreaks.no/forum/reptiler/)
-   -   Levendeforing (http://www.reptilfreaks.no/forum/reptiler/16373-levendeforing.html)

CamStatic 17-11-2010 12:48

Levendeforing

Jeg vet det finnes en tråd med liknende tema, men jeg føler den er litt utdatert, pluss at vi har en del nye medlemmer siden den tid. Og jeg hater å dra opp gamle tråder.

For min del føler jeg at jeg har blitt mer opplyst iløpet av tiden som har passert, og jeg har fått litt mer innblikk i hvor ofte levendeforing foregår i norske hjem.

Dette er også et relevant tema, da levendeforing har mye å si på om det norske folk er for eller mot reptiler.

Jeg vil også understreke at denne tråden handler om levendeforing av pattedyr og fugl, ikke insekter.

Poenget mitt med denne tråden er at jeg vil gjerne samle en konstruktiv tråd om levendeforing i Norge, hva reptilfolkets tanker er rundt det, og om du selv mater med levende, og isåfall hvorfor.

--------

Jeg kan starte med å svare.

Jeg har helt siden starten vært veldig imot levendeforing, fordi jeg ikke finner det naturlig eller rettferdig å legge et forsvarsløst, domestisert dyr i et bur hvor den ikke kan komme seg ut av sammen med et sultent rovdyr. Vi ville ha reagert om Kristiansand Dyrepark matet med levende ku og hest til løvene og tigrene, og jeg ser ikke at det skal være noe anderledes med rotter og mus til våre egne dyr.

Jeg vil stå for å ha et trygt og bra dyrehold hvor ingen dyr lider, og hvor ingen kommer til unødvendig skade. Foring av rotter og mus øker sjansen for at mine slanger kan få stygge sår som kan utvikle seg til infeksjon. Youtube er dessverre full av videoer hvor man ser amatør-foring med levende gnagere, hvor rotter og mus hugger og tygger løs på slangen mens den blir kvelt. Fordyrene skriker i frykt og smerte, og hvordan mennesker som er glad i dyr kan stå og se på sånt skje i sin egen stue uten å føle et snev av dårlig samvittighet forstår jeg ikke.

Jeg føler det blir litt unyttig å påpeke at levendeforing i Norge er forbudt, da dyra vi forer maten til også er forbudt.. :p

Heldigvis er det fler og fler som har begynt å promotere opptint mat fremfor levende.
Bill Flowers setter ord på resten. Jeg anbefaler alle å se på filmene hans. Klok mann!

Devilizer 17-11-2010 13:25

Har hittil aldri foret med levende for, for jeg ser igrunn ikke behovet. Hvorfor fore med levende når man kan fore med opptint?
MEN, jeg må innrømme, at nysgjerrigheten for levende foring er tilstede. Mulig fordi jeg aldri har sett det "live".
Dette betyr nødvendigvis ikke at jeg kommer til å leve ut nysgjerrigheten, men den er der.

LilleFantazi 17-11-2010 14:01

Når positivlisten går igjennom og vi får lov å skaffe oss snoker så kommer vi til å fore dem med opptinet for :D For noe annet stikker laaangt inn i sjela kjenner jeg.

mr-repti 17-11-2010 14:12

Hva da med dyr som NEKTER dødt? Har enkelte slanger her som absolutt nekter dødt, de får levende.. Det er ikke slik at jeg står og følger med å smiler når det skjer.. Men enkelte ganger er det nødvendig.

ederlezi 17-11-2010 17:46

Er enig i at det er unødvendig å føre med levende gnagere hos slanger i fangenskap. Men ja,hva gjør man når en slange nekter å spise dødt?...Varmer det opp,og drar det med pinset rundt i terra som en levende gnager..;) Om det ikke funker må man vel bare..

Men akkurat som han duden på videoen sier: selv om dyret skal dø,opplever det smerte og frykt rett før de dør. Er det ikke mer humant å heller gi det en kakk,eller avlive det med co2 først?..:)
I naturen er i naturen,det er noe helt annet i fangenskap,da er det ikke naturlig lengre.. Noe som gjør meg irritert til tider i forskjellige sammenhenger er: sånn er det jo i naturen da! De klarer seg i naturen da!.....
Hjelper ikke. I fangenskap er det våres ansvar å passe på at ingen dyr lider og ingen uhumaniske ting blir utført.

Martink 17-11-2010 22:16

Det kan være lurt å spørre om slikt når man kjøper en slange. Er slangen vandt til å spise dødt fòr?
(Jeg er forøvrig også av den oppfatning at positivlisteslanger som nekter å spise dødt, ikke bør avles på.)

Disse tingene vet dere, men kanskje noen nye medlemmer lærer noe av at det nevnes:

Èn ting man kan prøve på slanger som er vanskelig å fòre med dødt, er å pirre jaktlysten i forkant av fòring ved å legge fersk gnagerskit eller fuglefjær, inn i terrariet. Det kan sette slangen i jaktmodus, og dette skal øke sjangsen for at den hugger også dødt fòr.

Noen slanger fokuserer mer på personen som forsøker å fòre den, enn på gnageren som tilbys. Med slike individer kan man prøve å legge den døde gnageren igjen i terrariet, for så å komme tilbake etter noen timer, for å se om den er spist.

Jeg ser bare ulemper med levendefòring, og syns det er unødvendig og lite empatisk.

Når det er sagt...
Slanger leker ikke med maten; så jeg håper alle katteeiere tenker seg om før de peker på slanger som verstingene på gnagerdrap ;-P

allan 17-11-2010 22:35

Sitat:

Opprinnelig postet av Martink (Innlegg 149283)
Når det er sagt...
Slanger leker ikke med maten; så jeg håper alle katteeiere tenker seg om før de peker på slanger som verstingene på gnagerdrap ;-P

Ha Ha Ha. Godt poeng,Martink :D

ville 28-03-2011 19:36

Ser at tråden er noen mnd gammel, men velger å skrive her fremfor å starte en ny tråd.

Sitat:

Opprinnelig postet av mr-repti (Innlegg 149255)
Hva da med dyr som NEKTER dødt? Har enkelte slanger her som absolutt nekter dødt, de får levende.. Det er ikke slik at jeg står og følger med å smiler når det skjer.. Men enkelte ganger er det nødvendig.

Vil ikke slanger som nekter dødt likevel ta dødt når de blir sultne nok?
Eller ville disse slangene heller sultet ihjel?

silke 28-03-2011 20:50

Jeg har selv fòret med levende èn gang til en regius, da den var veldig vanskelig i matveien.
Han spiste somregel dødt, men plutselig begynte han å nekte å ta mat. Så lenge slangen ikke går drastisk ned i vekt, er det ikke farlig. Regiusen nektet mat i litt over 6 månder, men gikk så å si ikke ned i vekt og han var frisk og rask. Så jeg var ikke nervøs for at han skulle sulte ihel. Prøvde å tilby mat hver fjerde uke, men etter litt over 6 månder prøvde jeg med ei levende mus. Den ble tatt med en gang og begynte å ta dødt igjen 14 dager senere.
Men så lenge slangen er frisk, regner jeg med at en slange vil ta dødt uansett om man sulter den lenge nok.
Dessuten er det flere metoder som kan brukes for å få slangen til å spise. Alt fra å vareme opp byttet til kroppstemperatur, la bytte ligge i terra over natta, braining osv.

Men ser ingen fordel med å fòre med levende. Men er flere fordeler å fòre med opptint.
Blir kanskje litt dobbeltmoral å si at det er ulovelig å fòre med levende ettersom slanger også er ulovelig.
Men det er 100 ganger lettere å skjønne seg på at det er ulovelig å fòre med levende enn å skjønne seg på forbudet mot herptiler.

May Blecha 11-08-2011 03:49

Sitat:

Opprinnelig postet av ville (Innlegg 154696)
Ser at tråden er noen mnd gammel, men velger å skrive her fremfor å starte en ny tråd.

Vil ikke slanger som nekter dødt likevel ta dødt når de blir sultne nok?
Eller ville disse slangene heller sultet ihjel?

Vi kan ikke fordi for å mate dyrene og ødela livene deres!

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:03.