"

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28-07-2010, 23:49   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 492
Unhappy Alligatorbryting

Sitter å ser på untamed and uncut her nå,der de viser frem en mann som bryter med en alligator som nesten biter huet av han.. Jeg synes det er forferdelig at enkelte mennesker fanger alligatorer,avler dem og forer dem opp for å få de sikkelig store,for å ha de i show.. De bryter med alligatoren,altså de drar den i halen,åpner opp kjeften på de å stikker inn både hender og hoder,sitter på dem osv.. Jeg synes dette er sikkelig respektløst gjort mot alligatorer,og generelt andre dyr som blir brukt til underholdning.. Det er jo kun for å ha det moro og tøye sine egne grenser.. Huff å huff. Ble så opprørt her jeg sitter at jeg måtte dele det Hva mener dere? Jeg mener det er dyreplageri..
Og i tillegg da,så fremstiller de alligatoren som den onde drapsmaskinen,når det er folkene selv som er dumme!
ederlezi er offline   Svar med sitat
Gammel 29-07-2010, 00:26   #2
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård/Rogaland
Alder: 28
Meldinger: 641
Standard

Dyreplageri!!

Alle show hvor dyr blir brukt burde blitt ulovelig. Nå har jo faktisk Catalonia i Spania forbydd tyrefekting Whoop whoop!

Men alt; Alligator bryting, kobrakamper, hanekamper, hundekamper, tyrefekting osv osv.. Dette er jo bare ting som skader dyr.. Få det bort!
Gammel 29-07-2010, 00:32   #3
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kraissy144 Vis post
Dyreplageri!!

Alle show hvor dyr blir brukt burde blitt ulovelig. Nå har jo faktisk Catalonia i Spania forbydd tyrefekting Whoop whoop!

Men alt; Alligator bryting, kobrakamper, hanekamper, hundekamper, tyrefekting osv osv.. Dette er jo bare ting som skader dyr.. Få det bort!
Det du sier er som dratt ut av min munn
Det er forferdelig å se,skjønner ikke alt folk ikke kan tenke lengre enn til nesa og ikke fatte at dyret blir plaget og pint..
Alligatorer og andre krokodiller er og forblir dyr som bør få være i fred. De er utviklet til å kan lett drepe,klare seg igjennom tørke og leve lenge,nettopp fordi de klarer seg selv! Forskjellige raser er utryddet/nesten utryddet pga mennesker som dreper og fanger.. Synd at det er fakta..:/

Jaa! Hurra for forbud mot tyrefekting
Gammel 29-07-2010, 02:14   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Egentlig rimelig feil å sammenlikne aligator wrestling med underholdning hvor et dyr blir skadet eller drept lik som i tyrefekting, hundekapmer, hanekamper ol.
Det er svært skjelden en aligator blir drept eller skadet når det gjelder aligator wrestling annet enn på sinnet etter at en hårete hillbilly stikker div. kropsdeler inn i kjeften på den.
Aligator wrestling er unødvendig som underholdning for utdrikkningslag og turister, men har også en nyttigere side.
Aligatorer i Florida området er til tider et stort problem. De som fjerner aligatorene må kunne håndtere dem og tro det eller ei mange av de mest drevne, rakeste og humane av dem er faktisk de som driver med Aligator wresling.
En av de mest kjente Krokodille Wrestlerne gjennom tidene het Steve Irwin. Han begynte med krokodille wrestling allerede da han var 9 år gammel. Svært få vil kalle han en dyreplager.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 29-07-2010, 08:48   #5
Reptilfreak

fanden sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 330
Standard

Tyrefekting ville jeg ikke kalt mer dyreplaging enn vanlig kveg i Norge.
Dyrene blir behandlet veldig bra mye bedre enn andre okser siden de skal i tyrefekter arenaen. ja de blir pint på arenaen i en 10-15 min men hva er dette i mot det som skjer her i landet med i timevis lang frakt i trailere for det er penger å tjene på det siden frakt tilskuddet gir ekstra penger så gå på rekke å rad inn for avliving mener kveg vil merke noe her og bli mye mer urolige . på tyrefekter arenaen har de i hvertfall en sjanse å ta matadoren og få litt hevn

Jeg har sjøl vært i barndommen min å sett tyrefekting i Spania og alligator werstling i Florida . tyrefekting er mer med lang tradisjon å gjøre i Mexico har de også tyrefekting men der blir ikke oksene drept . Alligator wrestling gir penger i kassen for de som driver med parker og sørger for at parkene hvor det gjøres hjelper med å holde økonomien oppe så lar folk også få se dyrene på nært hold . Der jeg var i Florida ble vi fortalt mye om alligator før han indianeren stappa hodet inn i kjeften

Sist endret av fanden; 29-07-2010 kl 09:00.
fanden er offline   Svar med sitat
Gammel 29-07-2010, 10:43   #6
Reptilfreak

Standard

Skjønner det du sier,Frogger,og det gir et poeng.
Uansett så er jeg ikke fan av Alligatorbryting.. Det er farlig for menneskene,og alligatoren fortjener ikke å bli herjet med på denne måten. Om den ikke en gang vil bite når karen har hånden i kjeftet på den,har den sensorer som sitter rundt hele munnen som kan trigge den til å klappe igjen kjeftet automatisk om karn gjør et feilgrep.. Alle show hvor man bruker dyr som blir enten pint,stresset eller plaget er jeg ikke noe fan av..:S

Ja,at folk har erfaring med å bryte med alligatorer er jo er pluss i florida! Jeg har fått med meg at de er mye alligatorer som kommer nære befolkede steder,og folkene til og med forer dyrene Så det at alligatorene blir fjernet derfra er jo bra,og jeg vet at man da må bryte med de,teipe for kjeften og flytte de. Det jeg ikke liker er at noen steder blir alligatorer daglig brukt i bryteshow. Jeg er en veldig stor beundrer av alligatorer osv,og jeg mener de burde blitt mer respektert!
Men.. De blir vel de av folkene som bryter med de,kan ikke skjønne annet enn at du er klar over faren de utsetter seg selv for.
Gammel 29-07-2010, 13:07   #7
Reptilfreak

alfaromeogirl sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
Meldinger: 722
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av fanden Vis post
Tyrefekting ville jeg ikke kalt mer dyreplaging enn vanlig kveg i Norge.
Dyrene blir behandlet veldig bra mye bedre enn andre okser siden de skal i tyrefekter arenaen. ja de blir pint på arenaen i en 10-15 min men hva er dette i mot det som skjer her i landet med i timevis lang frakt i trailere for det er penger å tjene på det siden frakt tilskuddet gir ekstra penger så gå på rekke å rad inn for avliving mener kveg vil merke noe her og bli mye mer urolige . på tyrefekter arenaen har de i hvertfall en sjanse å ta matadoren og få litt hevn
Tyrefekting og transport av matkve? De aller fleste dyr som er til for matproduksjon i Norge har det relativt bra. En del høns kunne definitivt hatt det bedre, men heldigvis har "trenden" de siste årene vært økologisk mat og mat fremstilt på med mulig human måte vært mer populær enn "vanlig", gammeldags produsert mat.
Kutransport er kanskje det minst stressende, da de aller fleste står på digre lastebilder lik de man transporterer mange hester på. Regner med at de største meieriene o.l. ikke har tid til å utføre like god hengertrening som man gjør med mer verdifulle privathester, men det er likevel ganske sammenlignbart.

Ser på hesten min for eks, han har reist mye med henger i sitt liv. Etter en pause på nesten to år gikk han likevel rett på uten problem. Dette er snakk om et flokkdyr som trenger å kunne se åpent landskap rundt seg for ikke å bli stresset, som likevel går rett på en bitteliten sak vi mennesker bruker for å flytte dyr med.
Kuer pleier (ingen regel uten inntak) å være noe roligere og mer avslappet av natur enn det hester er, så å sammenligne kutransport i Norge med en "sport" der man lukker en sjanseløs okse inn i et åpent landskap uten gjemmesteder for "morro skyld" synes jeg blir veldig, veldig feil.

Så en dokumentar om tyrefekting på Animal P. eller Nat.Geo/Discovery en gang, og dette er jo kanaler som er kjent for å være grundige og korrekte i informasjonen sin. Enden på visen da programmet var over, var at tyrefekting plasserer oksen i en utrolig unaturlig situasjon, hvor den av instinkt vil forsøke å fjerne alle mulige farer/hindringer. I et åpent landskap med kun en matador vil det si matadoren. I Spania har de pleid å ta livet av oksene etter en satt tid i ringen, dette er noe oksen ikke kan beskytte seg mot. Dvs; ikke rettferdig sport i det hele tatt. At mennesker finner dette underholdene er for meg et enormt mysterium.

Sorry, var ikke meningen å kapre tråden til trådstarter, så skal avslutte nå med å si gratulerer til Catalonia, en fantastisk flott og kulturrik del av Spania.
Gammel 29-07-2010, 13:24   #8
Reptilfreak

Standard

Helt sant det du sier,alfaromeogirl,og jeg er veldig enig Har selv erfaring med hester og kyr så du har rett i at norske storfe og hvordan det drives kan ikke sammenlignes med tyrefektingsporten.

Men nå sklir tråden da litt ut Har du noe meninger å tilføye om alligatorbryting?
Hehe..;P
Gammel 29-07-2010, 18:01   #9
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

De fleste Tv programmer viser et korrekt bilde utifra hva journalistene opplever eller hva produsenten ønsker en skal oppleve. Nat. Geo gir et forholdsvis upartisk bilde av virkeligheten, Animal P. Derimot er gjennomsyret av bl.a RSPCA noe som blir tydligere og tydligere for hvert år.

Jeg er forøvrig enig i at å sammenlikne norsk kvegdrift med Tyrefekting er å dra det noe langt.

For å legge til litt med aligator wrestlingen så er jeg temmelig sikker på at de som driver med dette har mer kjennskap og respekt for aligatorene enn de flest av oss. Det er fullstendig klar over at det de driver med kan være farlig om de gjør noe feil.

Sist endret av Frogger; 29-07-2010 kl 18:07.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 29-07-2010, 18:32   #10
Reptilfreak

alfaromeogirl sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
Meldinger: 722
Standard

Ja, det var ikke meningen å la tråden skli ut

Har ingen erfaring med aligatorer eller underholdningen rundt de, har ikke sett stort annet enn S. Irwin. Ser at det kan se litt overdrevent bajas ut, men det er jo for TV-titternes sin skyld.

Aner ikke hvor mye Aligatorer blir plaget av slikt, og ser poenget til Frogger og andre her om at parkene trenger pengene som kommer av publikumet. Skjønner ikke helt hva som er poengtet, men ser vel tøft ut. Tviler på at Aligatorene har noen glede av å vise seg frem slik hunder og andre dyr kan ha glede av, snarere tvert imot. Så jeg ser vel ikke poenget ved det, men samtidig har jeg ikke nok informasjon eller noe til egentlig å kunne ha en mening av betydning

De dreper i alle fall ikke Aligatoren ved endt bryting slik de gjør med oksene etter entdt tyrefekting!

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:50.